Friluftsweekend

Börjar med att skriva att jag säkert är i fel forum, och att jag kan söka själv och vet vad google är!

Med det överstökat så tar jag då min fråga, och hoppas på att det sitter någon här med hjälpsam information.

Jag håller på med ett personligt projekt som kort och gått går ut på att få min flickvän att upptäcka det intresse för friluftsliv som jag anser att alla människor har i sig latent. Ett av stegen i detta projekt är att smyga in det lite snyggt genom att låta henne få en mysig och romantisk weekend halvt om halvt ute i naturen. Det är inte helt lätt att hitta.. Så jag vänder mig hit.

Tanken är att hyra in oss på en stuga över en helg, alternativt vandrarhem. Kraven, för att inte krossa min flickväns intresse helt, är att det på kvällarna ska gå att mysa ner sig framför en öppen eld, sova i bekväma sängar, och det ska finnas bekvämligheter helt enkelt. Och jo.. I närheten av Stockholm (Uppland, Sörmland inte gärna mer en 15-20 mil bort) samt prisvärt.

Hoppas min fråga tas i mot väl, och att någon av er kan hjälpa oss. Tack på förhand!
 
Bra idé och lovvärt initiativ!
Lite halvjobbig årstid då det är stor sannolikhet att pricka kasst väder. Och jag vet, "det finns inget dåligt väder..." etc. Men om man ska få någon att upptäcka det fina med att vara ute så spelar vädret stor roll!

Utö kanske är lagom?
http://www.uto.se/
 
spännande projekt, jag har själv varit i samma sits.

hoppas på fortlöpande info.

en sak som slog mig direkt är att det är en ganska "risky" årstid, min erfarenhet säger mig att man ska börja på det absolut bästa tänkbara sättet och sedan sucsesivt utvidga hinder och prövningar.

med andra ord kanske vänta tills vårsolen lyser som klarast.

ett rejält ösregn, bitande kyla och totalt beckmörker, i en stuga mitt ute i ingenstans, kan ju få den mest inbitne skogsmänniskan att önska sig till silja symphony eller nå´t.
 
Av ovanstående mindre glada tillrop har du måhända fått signalen, är det optimalt att börja när dagsljuset är kort, regnet driver och det är varmare inne i botten på ditt kylskåp?
Det räcker inte med rätt grejor, det krävs en del erfarenhet och kunna för att hålla sig varm, torr, go och glad så här års.
Bodbiträdenas råd bör vägas mot varandra och det är inte alltid så att bodens finniga 20-åring har den erfarenhet i verkligheten som krävs för att ge rätt råd. Även om försäljarsvadan på ett vänligt lågmält sätt är väl tränad.
Det är enklare ute med mindre regn, ta torra vårmånader t ex, längre dagar. Men en helg på lantlig krog eller trevligt vandrarhem kan ändå vara en god tur tillsammans, kolla bara att det går att få färdig mat oxså, helst serverad. Inslussningen till utelivet bör som jag ser det ske pö om pö under goda förutsättningar. Finn dem och genomför.
go tur!
 
Tackar å bockar för tipsen. Jo, årstiden är ju lite fel kanske. Därav tanken om tak över huvudet å lite bekvämt. Jag personligen har inga större problem med att vara ute så här års, brukar oftast bli en fråga om "bit i hop, ner med skallen, å gå" Fast! Det är ju inte det vi vill här, överlevnadsveckan får komma i slutet av inskolningen :)

Vi har gjort framsteg redan, en dagsettap är avklarad av tjejen redan i somras i Tyresta. (Mutorna bestod av att hon gick med sina polare, en bag-in-box i väskan, bäddade sängar, fin middag och tjejkväll) Även lyckats med en tältnatt . För tillfället så har jag ett löfte från henne om en vecka på kungsleden mot en vecka på mallis direkt efteråt.

Tackar som sagt för de snabba och användbara tipsen, och för att ni agerade filter och påminde mig om att inte ens jag gillar det här vädret..
 
Men regn, blåst och rusk är ju riktigt mysigt. Och har man en stuga att mysa i finns det väl ingen som kan tycka att det är tråkigt. Kanske en idé att ta med sig ett spel eller nåt annat att pyssla med inomhus om det är dåligt väder hela helgen.

Annars tycker jag att det är på hösten som jag blir gladast när det är riktigt vackert väder, och det händer ju ibland.

Du har inte funderat på att gå Kungsleden själv istället?
 
Konsten

är att ta tillfället i flykten dvs väderfönster och rätt aktivitet just då.

Inte alla som uppskattar den vandring hustrun och jag gjorde i förrgår och igår med snö, regn och kyla. Men med en lägereld och högläsning innan läggdags i tältet blev det mysigt.

Vandring eller skridskoåkning en lagom sträcka till ett trevligt vandrarhem, bed and breakfast via restaurant tror jag många uppskattar. Kanske ta en halv etapp på Sörmlandsleden eller liknande.

Gillar hon att rida? Islandshästtur som aktivitet är helt OK även så här års.

Thure
 
Du har inte funderat på att gå Kungsleden själv istället?

Har promenerat den ett par svängar, men trevligare med sällskap. Brukar bli en ny varje år, av nån anledning har ingen polare velat göra om det igen hittills. Så jag tänkte jag ska testa tjejen nästa gång. Alternativet är väll triangeln å boka in sig på sängplatser å bra mat varje kväll så man inte skrämmer bort en människa till kanske..

Jag finner det ärligt talat svårt att "lära" folk att uppskatta det jag redan uppskattar, sånt som jag ser som självklart är inte så självklart för andra verkar det som. Efter ett tresiffrigt antal nätter i tält blir det väl så antar jag. Därav försöket att fasa in det lite lugnt och snyggt denna gång, istället för "Boka biljett i slutet av augusti, vi ska till fjällen. Här har du en packlista"

Hösten tycker jag personligen om, när man känner naturens närvaro så mycket starkare på nått sätt.
 
Vandring eller skridskoåkning en lagom sträcka till ett trevligt vandrarhem, bed and breakfast via restaurant tror jag många uppskattar. Kanske ta en halv etapp på Sörmlandsleden eller liknande.

Sörmlandsleden har kommit på tal, och verkar gå hem som idé eftersom det finns ställen att ta in efter vägen. Även Roslagsleden sista biten upp till Norrtälje. Hästar är dock en bra tanke det med, borde tom gå att höra med bekanta om.. Tack för tipset!
 
Sista sträckan på Roslagsleden upp till Grisslehamn

Hej,

Vilken bra idé för att få ut din tjej i naturen.

Kan varmt rekommendera sista biten upp till Grisslehamn på Roslagsleden.
Vi vandrade från Gamla Grisslehamn till Grisslehamn (ca. 2 mil) för någon helg sedan i underbart höstväder. Detta är absolut den bästa sträckan på hela nya delen av Roslagsleden.

När vi väl kom fram till Grisslehamn så var vi så sugna på att ta in på Hotell Havsbaden. Det såg så fint ut i höstsolen.
Tyvärr (måste jag säga i just den stunden) var barnen ensamma hemma så det var bara att ta bilen hem och fixa middag. :)
Här är en länk till Grisslehamns havsbad: http://www.hotellhavsbaden.se/info.asp/id/15

Vi har ännu inte lagt upp sista etappen på vår hemsida (www.traneving.se) men bilder kommer snart så har du tålamod någon dag till så kan du hålla utiskt efter bilder från sista etappen.

Kruxet med Roslagsleden är att det inte är så bra kommunikationer.
Vi löste det hela med att köra bilen till Grisslehamn. Tog bussen till Älmsta och hade förbokat en taxi som körde oss till Gamla Grisslehamn (100,- för taxin). Taxikillen var super trevlig och ställde upp mitt i dotterns flytt.
Om man tycker att sträckan på två mil blir för lång så kan man ju låta taxin köra er lite närmre Grisslehamn.

Hoppas ni får en fin tur vart än ni vandrar :)

/Helena
www.traneving.se
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
masa2 Ditt bästa friluftsweekend-tips i sommar? Allmänt om friluftsliv 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.