Var hitta dessa moraknivar: "748" samt "Original Classic Nr 2"?

Nån som äger en sån där traditionsmora ännu och kan säga något efter att ha haft den så att säga i handen?

Bosse
Jag har äntligen fått tag i dessa knivar till ett mycket förmånligt pris. Det blev 10 stycken Frosts Original Classic S1 från början av 70-talet. Knivarna levererades i originallåda och till och med i omslagspapper! Tyvärr är inte lådan i samma fina kondition som knivarna. Dessa har aldrig använts, slipats eller på annat sätt berörts.

Om jag har förstått det korrekt så kommer denna samling från en kursad järnaffär.

Kniven som sådan har ett 99 mm långt och 2 mm tjockt blad i laminerat Uddeholm UHB 2140 (Arne) och ett rödlackat björkhandtag. Sticktånge, självklart. Rostfri krage. Slidorna är i plast. Allt som allt ett kanonköp ;).

~Paul~
 

Bilagor

  • Kartong till mina Mora Original Classic nr 1.jpg
    Kartong till mina Mora Original Classic nr 1.jpg
    22.1 KB · Visningar: 784
  • Min Mora Original Classic nr 1.jpg
    Min Mora Original Classic nr 1.jpg
    19.7 KB · Visningar: 1,338
  • Mina Mora Original Classic nr 1, 10 stycken.jpg
    Mina Mora Original Classic nr 1, 10 stycken.jpg
    31.4 KB · Visningar: 787
  • Min Mora Original Classic nr 1, bild 3.jpg
    Min Mora Original Classic nr 1, bild 3.jpg
    22.2 KB · Visningar: 893
  • Min Mora Original Classic nr 1 i sin slida.jpg
    Min Mora Original Classic nr 1 i sin slida.jpg
    16.3 KB · Visningar: 788
De Paul. Vilket intressant köp. Du lär ha täckt upp många av dina vehov för livet. Kanske ändå lite synd att använda en sån låda. Trots att det finns miljoner moror blir det lite samlarintressant med en sån där grej. Antar att de är nitade med bricka i bakändan. Du borde ta en bild på bakändan för att visa för mora of sweden hur ett träskaft skall se ut i bakänden och för att glädja mig.
Grattis

Bosse
 
De Paul. Vilket intressant köp. Du lär ha täckt upp många av dina vehov för livet. Kanske ändå lite synd att använda en sån låda. Trots att det finns miljoner moror blir det lite samlarintressant med en sån där grej. Antar att de är nitade med bricka i bakändan. Du borde ta en bild på bakändan för att visa för mora of sweden hur ett träskaft skall se ut i bakänden och för att glädja mig.
Grattis

Bosse
Hej Bo!

Du har helt rätt, jag tänker inte använda de här knivarna. Har ju så många andra som jag kan slita på.

Your wish is my command. Här kommer en bild på den nitade och brickförsedda tången.

~Paul~
 

Bilagor

  • Min Frosts Original Classic mora S1, sticktånge.jpg
    Min Frosts Original Classic mora S1, sticktånge.jpg
    24.2 KB · Visningar: 738
Ögonen tåras över gamla tider.
Knivnörd och detaljnoga som jag är så är en nitad tånge ett kvalitetstecken jag skulle betala extra för, ordentligt. Kan liksom inte ta de där ringfästade bladen till mitt hjärta. Nog verkar det i och för sig hålla men det signalerar fusk för mig. Har sett nån röd trämora på slutet utan genomgående tånge och hur fel det än ser ut blir det lite bättre än ringen och det gigantiska hålet, men som sagt det är bricknitat som är rätt!!!
Vet ju att du omhuldar 2000 och nog är väl det en bättre brukskniv till det allra mesta. Träskaftsmoran har väl blivit nåt mer för konnäsörer och människor som tycker mer om förr än sedan.
Jag har en välsliten mora sen ca 1970 med en brun plastslira med lädersälja som jag fått efter Teodor, en numera bortgången farbror från hembyn. Den gillar jag riktigt skarpt och den är skarp i bettet. Har nåra med pappslira också men dom nämns jag inte riktigt använda.

Tänk om nån kunde knäppa en bild som din bakifrån men nya classicmoran. Jag hoppas på nitad bricka men tror inte ett dugg på att de gjort ett sådant kvalitetsarbete.

Bosse
 
En önskan till Paul. För mig och de som inte riktigt förstår skillnaden på en ny och gammal mora, En närbild snett framifrån mot holken visar förmodligen på en passform från gamla tider även där i stället för den genomslagna och hafsiga plåt som suttit där under senare tider.
På så enkla knivar som moraknivar är det ju i sådana här detaljer som kvaliteten syns.
Härligt ändå att de hela tiden hållit en stolthet vad gäller stålvalet som är väldigt bra för prisklassen och även bra för knivstål i stort. Klart bättre än genomsnitt som jag ser det.

Bosse
 
Fattar.

Lite svårt att fota just nu, men i morgon så återkommer jag med fler bilder. Det vill säga om du överlever natten ;).

~Paul~
 
Jo det går nog, speciellt nu då jag har nåt att leva för.
Det känns bra att diskutera gamla moror eftersom jag anser dem vara ett kulturarv att vara stolt över. propagerar ständigt för att MoS borde känna den stoltheten och tillverka oss en kniv av gammalt snitt (och samma höga kvalitet som förr (viktigt, viktigt) Förstår ju att den måste bli radikalt dyrare, men tror att en hantverksmässigt gjord laminerad kolståls björkmora med fiberslire faktiskt skulle sälja till frilufts, jägar, fiskarkategorin.

Bosse
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sten-Olle Var hitta Mora Clipper 860 mg? Utrustning allmänt 15
kim_1138 Var hitta Woo Jin Duraflex Alien Buckle Utrustning allmänt 0
bionicon Var hitta brett gummerat resårband (typ skidglasögon? Utrustning allmänt 0
lellky Välja lite dyrare GPS, var kan jag hitta information? Utrustning allmänt 4
Tobias.H Vilka modeller var populära under ramryggsäckens tid? Utrustning allmänt 63
d-b Skofett - stooor burk, var? Utrustning allmänt 4
seobserver Vem var först? Utrustning allmänt 0
fritänkare Hur & Var sula om Lundhags kängor? Utrustning allmänt 20
Snorkeljohn Var hittar jag extra långa vandringsstavar? Utrustning allmänt 4
EmmaR Hyra torrdräkt för paddling - var? Utrustning allmänt 0
AndersSupertramp Var kan jag få tag på dessa googles ?! Utrustning allmänt 11
Mullemek Var hittar jag gummiband (-stroppar) med tbh ? Utrustning allmänt 4
Morgan Var tvätta dunsäck i Gbg Utrustning allmänt 2
29351 Primus 100g Gas, köpes var? Utrustning allmänt 10
pettisson Var packar ni sovsäcken på er väska? Utrustning allmänt 24
Madou Var mitt val av ryggsäck bra? Utrustning allmänt 19
belcanto Dmt slipsten modell större var köpa? Utrustning allmänt 3
monnes Var hittar jag billig Berghaus Vulcan? Utrustning allmänt 10
Frandsén91 Var köpa polerpasta/strigelpasta ? Utrustning allmänt 7
henke.lofgren Försvarets liggunderlag, var köpa?? Utrustning allmänt 5
Kanii Var hittar man grövre utrustning? Utrustning allmänt 13
Kalle Mandelstam Utrustning i New York? Var och Vad? Utrustning allmänt 6
AndersSupertramp Old-school plastmugg till Thermos, var finns den ? Utrustning allmänt 16
MartinR Var kan jag köpa Kathoola KTS Crampons? Utrustning allmänt 5
Macaco Var köpa butterfly stitches/strips? Utrustning allmänt 8
MartinR Var köper man bra nätpåsar? Utrustning allmänt 8
Jonas.N Fiskars Cuts+More - var köpa? Utrustning allmänt 0
greendanger De levde två sommrar, eller var hittar man nya meshskor?? Utrustning allmänt 1
estetdrägg Var får jag tag i beck/tjär-basserat myggmedel? Utrustning allmänt 6
AndersSupertramp Sissipuukko M.07 var i Finland kan jag köpa den? Utrustning allmänt 2
errbe Var finns denna stol att köpa? Utrustning allmänt 16
amkarl Var köpa Alfa Skarvet (för Rottefella BC)? Utrustning allmänt 10
niklaz Var köpa Source sandaler i Stockholm? Utrustning allmänt 0
vojma Tomma plastflaskor - var köpa? Utrustning allmänt 27
mo9jan Hjälp! Var hyra snöskor? Utrustning allmänt 2
niklaz Var köpa Bahco Laplander (handsåg) i Stockholm Utrustning allmänt 17
GustavOh Var gör ni av allt? Utrustning allmänt 11
prylManne Ordlek! Var med och fyll på! Utrustning allmänt 109
Skipper_ Var säljer de gmla goa M59 kläder nuförtiden? Utrustning allmänt 1
Dr.Jones Var köpa Schweiziska vandrarkartor? Utrustning allmänt 7
Nitsson Var i Malmö köper jag armens persedelpåse? Utrustning allmänt 5
Nitsson Var kan man köpa djungelkängor? Utrustning allmänt 22
Martin Fjäderlätt Ny veke till fotogenlyktan - var och hur? Utrustning allmänt 11
Schneeberger Om ni var tvungna att rensa garderoben... Utrustning allmänt 12
perdans SonyEricsson SO 902i WP+ - var köpa ? Utrustning allmänt 2
perdans Body-Boards, var köpa i Stockholm ? Utrustning allmänt 0
ino Snöspade Voile var att finna..... Utrustning allmänt 3
bananmannen Var får gränsen för UL? Utrustning allmänt 5
Anna Ellström Var hyra militärtält?? Utrustning allmänt 5
Bike_guy Var köpes Vindmätare? Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.