Underhåll av Lundhags Certech

Först verkade allt enkelt, smörj hela Lundhagskängan med Lundags original fett-vax-tjära. Efter detta har jag fått andra bud från olika håll. Exempelvis att gummidelen inte behöver fettas in, bara sköljas. Smörj den med silikon om du skall fövara kängorna länge?!?!

Frågan blir således - hur underhåller ni era Lundhags?
Själv har jag alltid fettat in allt med borste och Lundags original FettVaxTjära.

Det har iofs alltid fungerat - men jag är ändå nyfiken pga alla olika bud om underhåll på dessa kängor.

Tack!
 
Jag körde Lundhagssmorningen på läderdelen, extra tjockt över sömmarna, och gjorde inget åt certech-delen. Gummistövlar mår bra av lite sprejsilikon inför vinterförvaringen dock, så varför inte på certech?

Behöver jag tillägga att mina Lundhags läckte som såll, oavsett hur mycket smörja jag smörjde in dem med?
 
Silikonolja

Jag har ett två par Lundhags av varierande ålder och kör vanligt NIKWAX på ovanlädret och silikonolja på certechen och det gör att de ser ut om som nya.

Jag har inte haft några som helst vattenläckage men använder kängorna dagligen och vårdar dem regelbundet.

Nicke
 

avslutad210712

Gäst
Nikwax på lädret, smälter hårdwax som jag smörjer in sömmarna med, silikonolja på cellgummit.
 
Skovård

Använd Nikvax Aqueus vax (flytande vax på riktigt språk) på lädret och några droppar silicon på Certech delen ibland.
Busenkelt.
 
Strykarräven; sa:
Jag körde Lundhagssmorningen på läderdelen, extra tjockt över sömmarna, och gjorde inget åt certech-delen. Gummistövlar mår bra av lite sprejsilikon inför vinterförvaringen dock, så varför inte på certech?

Behöver jag tillägga att mina Lundhags läckte som såll, oavsett hur mycket smörja jag smörjde in dem med?

Använder man för mycket fett mjuknar lädret vilket kan leda till att sömmarena töjs ut och börjar läcka (detta är bara min teori). Kontakta Lundhags och se om de kan hjälpa dej.
 
Peifen; sa:
Använder man för mycket fett mjuknar lädret vilket kan leda till att sömmarena töjs ut och börjar läcka (detta är bara min teori). Kontakta Lundhags och se om de kan hjälpa dej.
Det är tyvärr för sent. Mina Lundhags Scandinavian Hiking var mina första kängor, tidigare gått i stövlar. Gjorde som de sa på affären: smorde med lundhagssmorning, efter att jag börjat gå in dem med vatten. De läckte som såll från dag ett. När jag testat en säsong med Lundhagsfettet, gick jag över till Nikwax. Samma visa, kängorna läckte järnet direkt vattnet kom över cellgummit (man kände det strila längs vristerna). Ringe affären, som bad mig smörja ordentligt (vid det här laget var halva burken lundhagssmörja tom). Tredje, fjärde och femte säsongen var samma visa, läckande kängor och en massa lundhagsfett och Nikwax. Säsong sex var jag less, körde liquisole över samtliga sömmar för att få dem slutgiltigt täta, och när kängj*larna fortfarande läckte, slängde jag dem (de var redan efter säsong fyra alldeles för snedgångna för att sälja beg) och köpte ett par Meindl beg. Trots att jag var (och är) inbiten fiende till membrankängor, så har Meindl-kängorna hållit de löften Lundhagskängorna bröt. Det är inte roligt att ge 2000+ spänn för ett par måndagsexemplar (som det måste ha varit), och sedan lida av sattygen i sex år. Frågan är om jag vågar chansa igen nästa gång, eller om jag köper ett par nya membrankängor.
 

avslutad210712

Gäst
Strykarräven; sa:
Peifen; sa:
Använder man för mycket fett mjuknar lädret vilket kan leda till att sömmarena töjs ut och börjar läcka (detta är bara min teori). Kontakta Lundhags och se om de kan hjälpa dej.
Det är tyvärr för sent. ....
...chansa igen nästa gång, eller om jag köper ett par nya membrankängor.

Tror nog att du vågar chansa men var uppmärksam från början på om kängorna läcker så du kan reklamera dem i tid. Har haft tre par Lundhagare och har aldrig haft problem med vattentätheten även om jag smorde mitt andra par med fiskarsmorning som gjorde lädret mjukt och sladdrigt.
 
Jo, problemet med mina lundhagare var att affären framhärdade att jag skulle smörja mer, istället för att reklamera. Och jag trodde dem i min enfald.

Står numera lite i valet och kvalet vad gäller kängor. När jag vandrar myr måste jag ha höga kängor, och när jag går i fjällen finns inga kängor som är höga nog att klara de flesta vaden (lårhöga lackstövlar?), så kanske klarar jag mig på mina låga Meindl.
 
Tack för alla svar!

Tack för alla svar!

Det blir Lundhags FettVaxTjära (läs: fettet) och Lundhags silikonolja på gummidelen. Lundhags om någon borde veta vad som är bäst för deras kängor.

Det står på burken att det inte är någon fara att sprida fettet på gummidelen - det kan ju vara bra att känna till.

Intressenat det där med att lädret blir mjukt. Kan det vara så illa att det kan bli "för mjukt" tro? Läste på en annan burk med fett, tror det var till Graningekängan. Där stod det att läsa att man skulle fetta in tills lädret var mättat. Man skulle alltå upprepa proceduren till skorna tog lååååång tid på sig att torka.

Nu är det ju en helt annan typ av sko - men i alla fall. Det roliga med Graningekängan är att den har "andasmaterial" men där kör man liknande medel som Lundhags, till sina kängor. Det får man ju absolut inte göra till GoreTex - där det skall vara vax. Samma där - det är ju inte GoreTex i Graninge - men men... Jag bara spanar högt här på forumet :)

Fördelen med Lundhags som jag ser det är att du kan få denna kängan helt torr över natten. Försök det med en GoreTex som genomtrampats eller läckt igenom (jo dom kan faktiskt läcka).

Detta är verkligen en hel vetenskap =)
 
crazy; sa:
Lundhags ger inga löften om vattentäthet över gummidelen.
Nä, men då är det ju enkelt: Om gummiskon är det enda som står emot vatten, och resten av kängskaftet mest sitter där för att skydda mina vader så kan jag gott köpa ett par galoscher eller kontinentala lågskor i Texmex, och sätta damasker ovanför. Det blir inte lika snyggt dock.
Jag hade uppfattat det som att meningen med Lundhags mfl membranlösa kängskaft var att de skulle ge ett någorlunda skydd mot väta, om än inte vara helt täta. Mina läckte som ett par Converse Allstars, så hoppas jag inte att alla Lundhagare är.(?)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hsp Vattenfilter minsta underhåll bästa märket och modell Utrustning allmänt 5
mattiasland Underhåll av Leatherman Utrustning allmänt 27
BoJohan Lundhags Padje Light 60 ryggsäck Utrustning allmänt 2
ThomasG Lundhags Bjerg läcker vid plösen Utrustning allmänt 2
m490c Lundhags känga efter byte av bottendel. Utrustning allmänt 3
vandrafjäll Ett otroligt bra bemötande av Lundhags Utrustning allmänt 6
swmp Hjälp i sko och kängdjungeln - samt hur håller man fötterna torra? Utrustning allmänt 36
belcanto Lundhags Bjerg low vs Hanwag Robin Utrustning allmänt 11
J o h a n Lundhags Bjerg Low Utrustning allmänt 5
AndersSupertramp Lundhags Jaure II Mid bra eller obra ? Utrustning allmänt 0
vandrafjäll Jag måste varna för lundhags husky 3-pin Utrustning allmänt 16
robinlu Lundhags Jaure ii light high Utrustning allmänt 8
Nettchen Lundhags Jaure high light eller vanlig Jaure high? Utrustning allmänt 19
Jojosurf Lundhags Jaure High II - Snyggaste? :-) Utrustning allmänt 9
J o h a n Lundhags Beta insole regular/opti samma sula? Utrustning allmänt 1
fritänkare Hur & Var sula om Lundhags kängor? Utrustning allmänt 20
J o h a n Lundhags Vandra mid och Ranger mid Utrustning allmänt 8
85662 Hållbarhet Lundhags lightkängor? Utrustning allmänt 2
osgot Lundhags Raincover Utrustning allmänt 1
Vivvan Syncro high Lundhags Utrustning allmänt 2
varg1 Val av vax till Lundhags Syncro High Utrustning allmänt 9
tolij Lundhags skostorlek Utrustning allmänt 20
rennod Lundhags v8 90+10 Utrustning allmänt 7
KristianMattiasson Lundhags leather grease till haglöfs Utrustning allmänt 4
CAX Röd Lundhags Gero 35 Utrustning allmänt 0
Marikalouise Ryggsäcken Fjällräven kajka eller Lundhags V8? Utrustning allmänt 8
dan8906 Lundhags Professional eller Syncro? Utrustning allmänt 2
frostbiten Lundhags V8 90+10 samt V8 75+10 Utrustning allmänt 9
typera Lundhags kängor! Utrustning allmänt 179
Iggle lundhags fel/små storlekar? Utrustning allmänt 5
Pelle_Punk Lite glapp i Lundhags känga Utrustning allmänt 8
ekaflnoren Lundhags Ranger Mid Utrustning allmänt 7
flanell lundhags storlekar, referenser, ge & få svar !!!!! Utrustning allmänt 45
Funky5 Lundhags Scout Utrustning allmänt 7
Jänis Nya Lundhags Ranger High, skötsel och inkörning? Utrustning allmänt 10
Zapparog Lundhags Alpha 80l Utrustning allmänt 10
Maxlind Kängor. Meindl vs. Lundhags. Utrustning allmänt 39
prahna Storlek på Lundhags ranger high Utrustning allmänt 2
MarkusGuide Lundhags, Tempo 20 Utrustning allmänt 0
Peifen Lundhags sålt Utrustning allmänt 1
stratus Lundhags kvalité Utrustning allmänt 8
Johan_olsson Lundhags storlekar? Utrustning allmänt 1
mipert Lundhags Lädersmorning och Mayadust, vilka dofter... Utrustning allmänt 6
Lundhags lanserar eVent-känga och ny vandringssäck Utrustning allmänt 19
cogo Arcteryx "classic bora" 80 vs Lundhags Motion 80 Utrustning allmänt 14
pedro_h Behandling af Lundhags Fjell High Utrustning allmänt 1
Pollan Ryggsäck Lundhags Utrustning allmänt 12
fjällerik Lundhags! Utrustning allmänt 6
i-or Lundhags snösko Utrustning allmänt 3
skinny Tätning av Lundhags Utrustning allmänt 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.