Bergans kompakt

Jag undrar om det är någon som använder eller har provat bergans kompakt.
Jag har försökt att få titta på det men det enda stället som jag vet har tältet är Udens sport i Göteborg, och de får hem nya först i slutet av augusti.
Men dagen innan midsommar sa de att det skulle dröja en vecka. Men jag antar att det var slut hos bergans.
Niklas
 
sunderlux; sa:
Jag undrar om det är någon som använder eller har provat bergans kompakt.
Jag har försökt att få titta på det men det enda stället som jag vet har tältet är Udens sport i Göteborg, och de får hem nya först i slutet av augusti.
Men dagen innan midsommar sa de att det skulle dröja en vecka. Men jag antar att det var slut hos bergans.
Niklas

Jag har använt tältet i 2 år. För priset finns inga andra tält att jämföra!
Pröva Skövde natur där jag köpte mitt tält, de säljer över nätet.
http://www.skovdenatur.nu/

Eftersom det är några som frågat, får jag skriva in en recension, den kommer senare ikväll.

MVH Hasse
 
Kompakt 3

Jag inhandlade ett Bergans i fjol och upphängningen som Hans nämner i recensionen är åtgärdad. Den består av plastringar med hakar numer. Markfästena är nog också fler på min modell, minns inte exakt antal men tre per kortsida och två eller tre på långsidorna tror jag. Tältet har funkat bra både sommar och vinter, men är som sagt lite lågt och lite kort. Men jag undrar hur väl dom elastiska snoddarna man fäster i tältpinnarna håller vid hårt väder? Har inte haft oturen att få testa det på allvar ännu.
Sammanfattningsvis ett mkt prisvärt tält. Kolla med Magazinet i Karlstad, 054-212768.

// Lasse
 
Re: Kompakt 3

kasper99; sa:
Jag inhandlade ett Bergans i fjol och upphängningen som Hans nämner i recensionen är åtgärdad. Den består av plastringar med hakar numer. Markfästena är nog också fler på min modell, minns inte exakt antal men tre per kortsida och två eller tre på långsidorna tror jag. Tältet har funkat bra både sommar och vinter, men är som sagt lite lågt och lite kort. Men jag undrar hur väl dom elastiska snoddarna man fäster i tältpinnarna håller vid hårt väder? Har inte haft oturen att få testa det på allvar ännu.
Sammanfattningsvis ett mkt prisvärt tält. Kolla med Magazinet i Karlstad, 054-212768.
// Lasse

Jag tror att jag fick ett tält ur första serien. Därav småmissarna, känns som barnsjukdom. Den korta längden kompenseras lite med att man inte ligger rakt i tältets riktning, varför några extra cm fås. Detta gäller de 2 som ligger utmed väggen.
Är man lång, över 1.90 m, bör man ligga där och den som är kortast ligger i mitten.


Angående gummibanden, det första lossande på en lugn skogstur utanför Göteborg. Det var knuten som gick upp, inget brott. De grejar dåligt väder på fjället i.a.f.
Jag har alltid med mig extra gummiband och tältpinnar, en säkerhetsåtgärd.

/Hasse
 
Finns på Kanotcentrum

Vi köpte vårt Kompakt på Kanotcentrum, enligt deras prislista ska de fortfarande sälja det.

Vi har testat tältet under en helg och en veckas fjällvandring. Som nämnts tidigare är tältet lite lågt men annars fungerar det ganska bra. Det kan vara lite knepigt att få duken helt spänd bara. Men för det priset är det ok.
 
Re: Finns på Kanotcentrum

cicikung; sa:
Vi köpte vårt Kompakt på Kanotcentrum, enligt deras prislista ska de fortfarande sälja det.

Vi har testat tältet under en helg och en veckas fjällvandring. Som nämnts tidigare är tältet lite lågt men annars fungerar det ganska bra. Det kan vara lite knepigt att få duken helt spänd bara. Men för det priset är det ok.

Hade ni använt sträckbanden på yttertältet?
Jag har nämligen aldrig haft något problem med slakt tält.
vore intressant att höra.

/Hasse
 
Re: Re: Finns på Kanotcentrum

Röksvamp; sa:
Hade ni använt sträckbanden på yttertältet?
Jag har nämligen aldrig haft något problem med slakt tält.
vore intressant att höra.

/Hasse

Vi satte fast så mycket som det gick, både tältlinor och de små banden i nederkant. Problemet är väl inte att tältet är slappt, däremot fladdrar duken lätt och det är svårt att få ner duken mot marken på ena sidan. Men det är inget som man inte kan leva med.

/Cici
 
Re: Re: Re: Finns på Kanotcentrum

cicikung; sa:
Röksvamp; sa:
Hade ni använt sträckbanden på yttertältet?
Jag har nämligen aldrig haft något problem med slakt tält.
vore intressant att höra.

/Hasse

Vi satte fast så mycket som det gick, både tältlinor och de små banden i nederkant. Problemet är väl inte att tältet är slappt, däremot fladdrar duken lätt och det är svårt att få ner duken mot marken på ena sidan. Men det är inget som man inte kan leva med.

/Cici

Menar du de gula sträckbanden med ögla som sitter i kombination med stångkanler? Dessa skall sträcka ut tältduken i kanalerna så att tältet i breddled spänns upp.
De gula sträckbanden är inte särskilt små!
Vid leverans hängde dessa lösa, jag fick trä i dem själv.

Genom att reglera tältsträckningen över stångkanalerna skall tältduken nå marken, jag har t.o.m. lagt stenar på tältduken vid kraftig blåst. Det tog dock tid innan jag förstod hur man skulle göra.
När mitt tält är som mest uppspänt och de friskar på fladdrar inte tältduken, men den trycks ju in och ut beroende vindriktning, helt naturligt.
Var inte rädd att strama åt ordentligt, det skall tältet tåla.
Nästa gång ni använder tältet eller helst före användning tycker jag att ni kritiskt granskar alla "förbaskade" band och snören. Jag förstod inte själv hur allt fungerade eftersom det var mitt första fjälltält.
Men har ni fullständig kontroll över funktionerna, så vet jag nog inte mer utan låter den allsmäktiga massan tala istället.

Mvh Hasse
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sezziyanen Bergans Kompakt Light 3 Bo och sova 31
desireman Är Bergans kompakt 4 ett bra tält? Bo och sova 4
Kroppefjäll Bergans kompakt 3, skyddsgolv? Bo och sova 2
meringa Bergans Kompakt eller Vaude Taurus? Bo och sova 2
forslund Golv till bergans kompakt Bo och sova 5
Kroppefjäll Tält, Bergans kompakt 3 Bo och sova 6
angrytino Bergans Kompakt Light 2 vs. Arctic Alpine design 2 Bo och sova 3
pal2 Ska Bergans Kompakt vara så här? Bo och sova 7
österdahl Aluminiumrör till Bergans Kompakt 2 ??? Bo och sova 2
akerman Bergans Kompakt Bo och sova 2
ripnils Nya Bergans Kompakt Bo och sova 1
kristofer_wallmark Bergans Kompakt 2 - vill veta mer! Bo och sova 11
Colonel_Anders Bergans Kompakt 2 eller Fjällräven Skule R/S Bo och sova 2
reflex Bergans Kompakt? Bo och sova 8
lallen Skillnad mellan Bergans kompakt 3 och FR skule R/S 3? Bo och sova 2
rezet Bergans Kompakt 3 Bo och sova 7
Larrys Problem med Bergans Kompakt? Bo och sova 0
skogstösen Bergans Kompakt 3/HB Nallo Bo och sova 3
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Zeeker0 Har jag köpt fel? Bergans Romsdal vs Trysil Bo och sova 5
hsp Bergans Extreme skador Bo och sova 1
Larsn1d Jack wolfskin Gossamer II eller bergans Hardangervidda Bo och sova 3
JohnMacQueen Någon som har erfarenhet av bergans Trillemarka? Bo och sova 4
Bearik Footprint till Bergans Trollhetta 3 Bo och sova 0
KarinAH Footprint Bergans Romsdal 3p Bo och sova 1
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1
Pernilala Urberg vs Bergans Bo och sova 12
Joell Bergans-tält Bo och sova 7
Farbror Bergans Trollhetta Tunnel 1, resa och justera Bo och sova 22
Daniel___ ev dumsnålhet och Bergans Trysil Bo och sova 20
C Sanglert Bergans Tight & Light Bo och sova 3
Johan_olsson Bergans lavvu 4-6p Bo och sova 1
Emmelin Skillnad på Bergans tält? Bo och sova 1
Kierkai Bergans Trollheta 2 eller 3P? Bo och sova 10
Roddan76 Bergans Compact 2 vintertid Bo och sova 8
Magnus_N Bergans Trollhetta 3p Bo och sova 3
Tundraman Bergans compact Light vs compact winter Bo och sova 2
johanzell Tält Bergans Trollhetta 3p Bo och sova 5
robinlu Bergans Compact light 2 Bo och sova 12
srimpila Urberg Rapadalen 3 p eller Bergans Compact 3 p Bo och sova 8
såg Eld i Bergans Lavvo. Bo och sova 3
Osterberg Bergans Compact light 2 Bo och sova 8
anders998 Bergans tältkåta Bo och sova 10
Didgeridoohan Bergans Rondane Tält Bo och sova 13
Micke_k_d Bergans tält? Bo och sova 12
Topi Bergans Wiglo LT4 - familjetält i fjällen? Bo och sova 11
utesälen Hilleberg eller Bergans...? Bo och sova 41
vane505 Hilleberg Nallo och Bergans Compact Light. Skillnader? Bo och sova 4
KristoferE Innermått på WBT 2 och Bergans Compact Light 2 Bo och sova 4
Naturtjejen Bergans Compact 2 el 3 Bo och sova 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.