Paddling allmänt Kust och sjöpaddling

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2000-08-11, 05:46
Laila Laila är inte uppkopplad

fråga Hjälp med att välja kajak

Hejsan! Jag undrar om någon kan ge mig råd. Jag funderar på att skaffa mig en kajak. Jag skulle ha den till kortare turer hemmavid så jag behöver något litet och lätt (så jag själv kan få upp den på biltaket) och lättpaddlat. Vad ska man köpa?
Svara med citat
Gammal 2000-08-11, 12:24
Elmfeldt Elmfeldt är inte uppkopplad

inlägg Testa

Hej!

Mitt förslag är att testa gnm att hyra lite olika typer av kajaker. Ta reda på en kajakuthyrning nära dig och prova de modeller de har. På så vis får du en uppfattning om vad du trivs bäst med.

Surfa även runt på dessa sidor:

http://www.utsidan.se/paddling/

för att få mer information.

Hälsningar
David Elmfeldt - Utsidan
Svara med citat
Gammal 2000-08-11, 21:58
hassex hassex är inte uppkopplad

Välja kajak (igen)

Det finns många kajaker att välja mellan. Jag förutsätter att du tänker paddla turpaddling på sjöar eller i havet.

Det viktigaste när man väljer en kajak är att få en som passar sin vikt alltså din vikt plus eventuell packning. Att välja en för liten kajak är ju inte bra det säger sig själv (den sjunker). Lika trist är att välja en för stor kajak. Den kommer inte att ligga tillräckligt djupt i vattnet utan fara omkring som ett löv på vattnet vid minsta vindpust. Vissa kajaker kan också bli väldigt ranka.

Om en kajak har ett deplacement (din vikt+kajakens vikt+eventuell last) från 80kg-120kg bör man lägga sig i mitten om man skall paddla kortare turer och närmare 80kg om man skall paddla längre turer med packning.

Självklart har alla kajaker olika egenskaper men är kajaken inte alltför extrem så bruker man komma överens med sin kajak efter ett tag.

Tunga kajaker är sällan roliga jag (slö sörlänning) lyfter en 25kg kajak själv kanske 30kg men inte mer. Jättesvårt att säga hur mycket du orkar lyft kanske 15-20kg

Jag skulle rekomendera en 4-5meters havskajak som inte väger mer än 20kg. (nu förutsätter jag att du väger 60-80kg) det finns endel ungdoms havskajaker i glasfiber som borde passa det kan även finnas polyetenkajaker som passar men här får man titta på kajakernas vikt dom flesta polyetenkajaker väger 25-30kg

Lycka till!
Svara med citat
Gammal 2019-06-11, 11:14
Calexico Calexico är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av hassex Visa inlägg
...

Om en kajak har ett deplacement (din vikt+kajakens vikt+eventuell last) från 80kg-120kg bör man lägga sig i mitten om man skall paddla kortare turer och närmare 80kg om man skall paddla längre turer med packning.

...
Suttit googlat betydelsen av "deplacement" och hamnade här men blev förvirrad...

Bör en kajak för långtur ha lägre deplacement än om man kör dagstur med mindre packning? Trodde det var tvärtom. Tänkte 120 kg deplacement betydde att kajaken pallar så mycket innan den sjunker typ. Har Hassex skrivit fel är jag ute och cyklar? Har iof aldrig sett en havskajak med så lågt som 80 kg deplacement. Om kajaken väger 25 och paddlaren 75 så har man väl redan börjat sjunka?
Svara med citat
Gammal 2019-06-11, 11:53
DoktorGlas DoktorGlas är inte uppkopplad

Han kanske menar vikten på själv kajaken? Att man för korta turer då man har mindra packning bör välja en lite tyngre kajak för att den ska ligga bra i vattnet och för längre turer med mycket packning en lättare.
Svara med citat
Gammal 2019-06-11, 11:53
thureb thureb är uppkopplad nu

Tror att Hassex borde korrekturläst sin text lite bättre jag har svårt att tolka vad han skrev 2000.

Kajaker och egentligen de flesta båtar är konstruerade för ett visst deplachement dvs rör sig bättre i vattnet avseende kursstabiltet, vågmotstånd vindutsatthet och stabilitet med optimal last.

En dagsturskajak har därför mindre volym än en långturskajak.

Racerkajaker är specificerade utifrån kroppsvikt.

För vanliga rekreationspaddlare tillkommer ett par faktorer av betydelse, t ex initial och sekundär stabilitet samt sitsens höjd och sittbrunnens och fördäckets höjd och bredd för att tillåta att smita tätt intill med paddelblad och paddelskaft. Rygglängden hos paddlaren skall stämma med kajakens mått.

Så att provpaddla med och utan last är en bra idé.

Finns många andra trådar med bra råd om kajakval.

Att bara ha en kajak är rätt begränsande IMHO.

Thure
Svara med citat
Gammal 2019-06-11, 12:45
Almgren Almgren är inte uppkopplad

Med den definitionen får jag packa med helium
jag: 101 Kg,
den north shore jag hade: 24 kg
blir ca -5 kg för min packning .-)
Svara med citat
Gammal 2019-06-11, 13:36
Arneri Arneri är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Calexico Visa inlägg
Tänkte 120 kg deplacement betydde att kajaken pallar så mycket innan den sjunker typ. Har Hassex skrivit fel är jag ute och cyklar? Har iof aldrig sett en havskajak med så lågt som 80 kg deplacement. Om kajaken väger 25 och paddlaren 75 så har man väl redan börjat sjunka?
Deplacement är vikten av vattnet den lastade farkosten tränger undan. Rekommenderat max deplacement brukar anges, men det brukar finnas mycket marginal innan farkosten sjunker. En överlastad farkost kan bli svårstyrd och rör sig klumpigare i sjön.
Svara med citat
Gammal 2019-06-11, 16:12
Calexico Calexico är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Arneri Visa inlägg
Deplacement är vikten av vattnet den lastade farkosten tränger undan. Rekommenderat max deplacement brukar anges, men det brukar finnas mycket marginal innan farkosten sjunker. En överlastad farkost kan bli svårstyrd och rör sig klumpigare i sjön.
jo men det har jag förstått, men jag jämförde med siffrorna som man brukar hitta i specifikationerna bara. Alltid tänk att det var vikten kajaken klarade av inkl packning och allt.

Var inne på Björn Thomassons sajt och läste hur han skapade Frej och att han vill öka deplacementet efter önskemål.

Sen hamnade jag här och Hassex skriver typ tvärtom, och han är väl också kajakdesigner. :-)
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:42.

Logga in