Rex med 5-speed Torpedo, Vad händer??

I slutet av förra sommaren ´skaffade mig en begagnad cykel. Valet föll på en 20 år gammal rex med en 5-växlad torpedo Navväxel (med 2 växelvajrar)

MEN det fungerar inte till belåtenhet. Jag har spänt båda vajrarna så hårt jag kan medan reglaget är inställt på 3ans växel,

Men när jag väl ska växla och utgår från 1an och uppåt så händer ingenting vid 2an, vid 3an växlar den upp lite och vid 4an ingenting för att sedan växla upp igen vid 5an.

Dessutom är 5ans växel alldeles för lätt, i nedförsbacke kan jag ofta inte trampa med ö.h.t.
(nu senast har dessutom navbromsen ett par gånger trampat bakåt och inte fungerat vid de låga växlarna och jag har fått ta till handbromsen)

Är det någon som har några tips, tankar eller idéer på vad problemet är och vad jag kan göra?

Allt gott ! /John.
 
20+ år gammalt fett i lagren och växlarna i navet är nog svaret det har blivit som tvål och vax.

Ta isär, rengör, smörj rätt och sätt ihop. Nya växelvairerar är nog även det en god ide liksom nytt bakdrev.

Alla sprängskisser och beskrivningar finns på Sachs hemsida och hos Sheldon Brown.

go tur
 
Tack för svar.

Okej, då får jag testa det, några tips på rengöringsmedel och smörjmedel?
 
Senast ändrad:
Var det inte på 4ans växel som båda vajrarna är i sitt minst spända läge? dvs, ställ reglaget på 4an och spänn vajrarna precis så dom inte hänger. Kör dagligen med pentasportnaven och trivs väldigt bra med dom.
 
Hej,

Jag har haft ett sådant nav, så jag kan ge lite tips.

Som angivits tidigare så skall det skall vara på 4.ans växel du gör "grundinställningen".

Din variant av 5 vxl Pentasport är känd för att vara strulig. En del har aldrig problem med dem, men vissa exemplar går nästan aldrig att justera in, även om man plockar upp och rengör dem. Dom är känsliga för en hel del saker. Har haft ett sådant exemplar, och det slutade med att jag skrotade cykeln.

På 4:ans växel skall du spänna vajrarna lagom hårt, inte så hårt du kan!
I detta läge kan du kontrollera att vajrarna (någon av vajrarna) rör sig när du växlar genom registret. Om inte kan det vara fel på växelreglaget.

Kontrollera även att vajrarna löper lätt i höljena, och "plastskenorna" på ramen. Om dom inte gör det kan det ge växlingsproblem.

Sen är det bara att cykla, prova att växla upp och ned, och finjustera lite på vajrarna, tills alla växlar fungerar. Justera bara ett litet steg åt gången, det finns ett optimalt läge där alla 5 växlar fungerar.

Att rengöra och fetta in igen, kan hjälpa. Men tänk på att om du plockar upp navet, så skall du helst ha ett specialverktyg för att fixera planetväxlarna i rätt läge. Om dom kommer i fel läge, kan navet gå trögt.
 
Från 2008 års tråden

"http://forum.ctc.org.uk/viewto ... c494dd4d8431 :
----------------------------------------------------------------------------
I found the instructions, in German, for the Sachs Pentasport. Here''s a liberal (extra explanations where I think you might need it) translation:

The initial setup or resting gear for this hub is number 4.
a) Screw the control rods into the hub axle as far as they''ll go (shorter one on the chain side), then back off just far enough that the small connector chains and ridged connector rods may be aligned with their cables without sideways straining the chains.
b) Before attaching the cables to the hub, turn the pedals and rotate the wheel to ensure the hub is at rest.
c) Put the control in gear 4.
d) Push both cable connectors onto their ridged connector rods, until the cable is just taut. Check that the small chains (which join these rods to the hub) do not pull out of their axle-nut chain guides.
e) Shift into gear 1 and turn pedals to allow the hub to engage gear 1.
f) Check both sides to see if either small chain can be pulled any further out of its axle-nut guide.
g) If so: go back to step (c) and retighten the cable concerned.
h) Finally check the operation of all gears.
Sachs hubs have no between-gears slip. If wrongly adjusted this will instead be indicated by a brief jerk when starting up and/or a slight cracking noise when pedalling."
 
Har haft detta nav på en pendlarcykel som jag köpte begagnad. Blev aldrig bra trots bra cykelmekaniker som gjorde vad han kunde.

Hjälper inte nya kablar och höljen + justering enl ovan skulle jag lämna in cykeln för bedömning hos bra mekaniker under vintersäsong.

Gillar du cykeln och cyklar mkt föreslår jag byte till bättre nav t ex Sachs 7 växlat eller Shimano 8 eller 11 växlat.

Thure
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...