Tips till nybörjare utomhus

Hej!

Jag har klättrat sporadiskt i ett antal år. Enbart inomhus (förutom 1 ggn för måååånga år sen). Har några frågor angående att klättra utomhus. Jag kommer enbart köra med topprep. Ledklättring känns för farligt :)

1. Rep - Hur långt rep behövs? Hur mycket skall det kosta? Räcker det med 1000:-? Vilken diameter?
2. Slits inte repet sönder om/när det ligger och skaver mot berget högst upp?
3. Finns det någon bra sida med leder i stockholmsområdet :)
4. Jag antar att man inte behöver klättra upp för att fästa topprepet? Man kan väl gå runt :)

Tack!
 
Mitt tips är att gå en kurs för klippklättring och leta sen upp erfaret, vettigt folk att följa med ut och lära av.
Mot nötning på repet finns repskydd man kan nyttja, eller så bygger man ankaret så att repet hänger ut från kanten. Och löper utan att ligga mot vassa kanter.
Gällande topprepsbygge så finns det ibland utskrivet i föraren om man kan gå runt, men man ska nog inte förutsätta att så är fallet. Eller förutsätta att bultade ankare går att nå utan att man säkrat sig själv med slingor/rep i närliggande träd etc.
 
Hej!

Jag har klättrat sporadiskt i ett antal år. Enbart inomhus (förutom 1 ggn för måååånga år sen). Har några frågor angående att klättra utomhus. Jag kommer enbart köra med topprep. Ledklättring känns för farligt :)

1. Rep - Hur långt rep behövs? Hur mycket skall det kosta? Räcker det med 1000:-? Vilken diameter?
2. Slits inte repet sönder om/när det ligger och skaver mot berget högst upp?
3. Finns det någon bra sida med leder i stockholmsområdet :)
4. Jag antar att man inte behöver klättra upp för att fästa topprepet? Man kan väl gå runt :)

Tack!

Som tidigare sagt så är ett bra tips att fråga någon i klätterhallen om du får följa med ut. Annars kan jag ju försöka svara på dina frågor.

1. 60 meter långt 10 mm tjockt är ganska standard. Det borde du kunna hitta för runt 1000 kr. Billigaste sidan för rep jag hittat är bananafingers.co.uk. Köp ett vanligt dynamiskt, det är mest allsidigt.
2. Ja, det slits. Efter några hundra gånger blir repet till slut obrukbart. Många köper då ett nytt rep, klipper av den delen på repet eller skaffar någon typ av repskydd.
3. Köp boken 'klättring i stockholm' på någon klätterbutik, typ addnature eller ditt närmsta klättergym.
4. Det går oftast att fira till det bultade ankaret från ett träd på toppen. Det är inte alltid trivialt. Här kan boken bidra med bra info.
Se till att få allt rätt, trillar du ner från toppen är det inte bra.
 
Grundkurs klippklättring. Jag fick en kort reflex att skriva det så många gånger jag orkade men det räcker med en va? ;) Ja det går att låta bli (det gjorde jag för 20 år sedan, det har jag ångrat många gånger). Men det blir mycket trevligare, säkrare och du utvecklas mycket snabbare om du går en.
Så får du svar på frågorna ovan och slipper göra det väldigt mycket farligare än att ledklättra...

Mvh Per
 
Vet ej om jag har svarat på tråden. Men om jag inte har gjort det, grundkurs klippklättring är att rekommendera om du ska klättra utomhus. Förutom att du träffar andra i samma sits, får tips om utrustning, var man ska klättra, hur man ska klättra, varför man ska klättra, får låna utrustning, och allt detta på ett säkert sätt - så får du en tillräcklig bra grund att stå på för att kunna klättra ute med andra som har gått grundkurs - eller har mer kunskap/erfarenhet.
 
Vet ej om jag har svarat på tråden. Men om jag inte har gjort det, grundkurs klippklättring är att rekommendera om du ska klättra utomhus. Förutom att du träffar andra i samma sits, får tips om utrustning, var man ska klättra, hur man ska klättra, varför man ska klättra, får låna utrustning, och allt detta på ett säkert sätt - så får du en tillräcklig bra grund att stå på för att kunna klättra ute med andra som har gått grundkurs - eller har mer kunskap/erfarenhet.

Detta skriver Lyckegård bara för att han är sur för skulle topprepsklättra på 60 meter 8mm halvrep förra veckan. Föll i insteget , åkte 6 meter ner på "gummiband" och slog sig. Hade han, eller hans instruktörscertifierade säkringsman, kommit ihåg något som de lärt sig på grundkurs så hade han inte haft det där stora blåmärket på benet! ;-)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sverre_klättrare Tips på klätterberg Sportklättring 11
AriGold Frankenjura på en dag - tips? Sportklättring 2
ArBr Tips på billig klätterresa Sportklättring 3
desmo79 Tips på klippor/leder Frankenjura Sportklättring 10
Ainon Tips på lätt bultad klippa Sportklättring 5
FreeSkii Nybörjar tips! Sportklättring 20
martinan Tips på bra ledklätterkurs (inomhus) i Sthlm Sportklättring 1
kille_84sth tips på bra startpaket för nybörjar klättrare Sportklättring 3
Perfections Tips på damsele Sportklättring 1
siljerud Tips om 7b i Stockholm Sportklättring 7
pirx första resan (el chorro) - tips? Sportklättring 7
duvillno Kalymnos, tips på riktigt bra leder Sportklättring 2
0918 Behöver tips om klättring på Sicilien! Sportklättring 0
ASKER tips om väggar&klubbar i kramfors/sollefteå Sportklättring 8
Boreal Tips! Sportklättring 3
g-kvisten Tips på skadeförebyggande träning för klättrare önskas Sportklättring 8
Tips vid rensning av nya leder? Sportklättring 1
tips på sele och rep Sportklättring 2
rotebroelvis GPS-koordinater till Kalymnos. Sportklättring 2
zmejce El Chorro 4 feb till ..... Sportklättring 3
climbrob Inbjudan till seminarium 22 jan 2013 Sportklättring 3
klätterpojken Borr till bultturer Sportklättring 50
Faeskmas Örnberget torrt till helgen? Sportklättring 5
Maurits Förare till Dolomiterna Sportklättring 6
Mangster Åka själv till Antalya/Geyikbayiri?= Sportklättring 0
Rondolph Klätterförare till Hovs Hallar sökes Sportklättring 3
headjam Vägbeskrivning till fjärdhundra? Sportklättring 1
camscott2 bulttjuver slagit till på talludden? Sportklättring 7
DavidPW bra klätterskor till barn? Sportklättring 4
Mezzner Kemankarmassor till limbultar? Sportklättring 4
Jonas Paulsson Bilplats till Bohuslän Sportklättring 0
teoek Billigaste resan till Verdon Sportklättring 0
andrevs Köpa utrustning till klättervägg. Sportklättring 1
Vertical Mind Prylar till en brud Sportklättring 6
Göran E Resa till Korsika i juni Sportklättring 0
clarag Thailandsresa till salu! Sportklättring 0
megge resa till thailand? Sportklättring 5
Ben Moon och Jerry Moffat till klätterfestivalen 21-24 maj i Västervik Sportklättring 0
GUD kommer till Stockholm 4-5/9 Sportklättring 1
Faeskmas Nybörjare som vill klättra utomhus Sportklättring 10
Mountainer Nybörjare inomhus - vad tänka på? Sportklättring 26
peon Klättring i Bohuslän för nybörjare Sportklättring 7
christofferv nybörjare... hur säkert är det? Sportklättring 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...