DNT-hytter stängs ned, dags att STF följer efter.

Frågade en insiderkompis inom Norrbottens landsting

Kiruna kommun:
2 ambulanser i tjänst över tid
2 respiratorer plus en mobil
Finns ej tillräckligt med personal utbildad på respiratorer.
8 vakanser till akutsjukvården

Endast restid för ambulans till orter i olika väderstreck tur och retur.

Karesuando: 4 timmar
Riksgränsen: 3 timmar
Gällivare: 3 timmar
Nikkaluokta: 2 timmar

2 helikoptrar för hela länet(dessa kommer dock inte användas för viruspatienter)

Vi vill inte ha turister till norr under denna tid, vi kommer att få fullt upp med våra egna innevånare. Men som Lappen69 sa: ni är så välkomna efter allt detta!

.

Och denna sjukvård räcker för att turisterna ska kunna åka till Norrbotten med gott samvete vanligtvis menar du?

Hoppas att alla verksamheter i norrbotten klarar sig trots kaoset denna säsongen, så att folk kan fortsätta försörja sig där och inte tvingas flytta till jobb söderut. För i så fall kommer ju vården skalas ner ännu mer där uppe..

Jag antar att Norrland, liksom södra sverige, har mängder med fall varje år där vårdens kapacitet inte räcker, och människor får men för livet/utsätts för stor risk/dör etc. Oavsett corona. Hoppas att folk fortsätter bry sig om kapaciteten i vården även när detta har blåst över!!

Bra med jämförelse med svininfluensan. En sisådär 285 000 döda jorden runt, trots viss immunitet p.g.a. närbesläktade tidigare epidemier och vaccination. Jag är personligen stolt över att jag vaccinerade mig för att skydda riskgrupperna.

Så vi ska argumentera med siffror?

Javisst skyddade vaccinet och räddade några statistiska personer från att dö här i sverige. Enligt folkhälsomyndigheten ca 44st.

Som du säkert vet fick närmare 500 ungdomar i sverige narkolepsi. Alltså en kronisk, livslång, skitjobbig sjukdom som kommer att påverka hela deras liv.

Du tycker det var värt det, jag tycker det var helt ansvarslöst att massvaccinera med ett obeprövat läkemedel..

Nu massvaccinerar vi ju inte mot vanlig influensa. Folk brukar vara okej med det. Med tanke på att den är mkt farligare än svininfluensan så antar jag att du också vaccinerar dig mot säsongsinfluensan, årligen, för att skydda riskgrupperna?

Om det är värt att 500 ungdomar får narkolepsi för att undvika 44 statistiska dödsfall så borde det väl vara värt att 10000 ungdomar får narkolepsi för att undvika att någon alls dör i vanlig influensa? (Dock kommer väl många av dem dö av andra orsaker inom en inte alltför avlägsen framtid).

Man kan absolut tycka olika. Siffror kan användas för att stödja i princip vilken tes som helst. Jag vet egentligen ingenting om smittspridning, så mitt resonemang är inte värt specieltl mkt. Men jag vet att 99% av de som uttalar sig inte vet något de heller!!

Däremot vet jag tillräckligt om historia för att bli orolig när vanligt folk börjar gapa om att inskränka de mänskliga rättigheterna. Jag kan inte låta bli att undra vem som tjänar på paniken, och jag har svårt att tro att det är potentiella coronaoffer som vinner på detta!

Menmen, man kan absolut ha väldigt olika åsikter/tankar/teorier om corona. Och andra sjukdomar. Bara man inte försöker bestämma över någon annan, och slår vakt om de mänskliga rättigheterna, även i paniktider, så tycker jag att det är positivt att folk tänker och tycker olika :)

Edit: vaccin är så klart bra, när de används på ett ansvarsfullt sätt..
 
Tanken är att allmänheten ska kunna extrapolera fram ytterligare åtgärder själva utifrån de budskap som matas ut, utan att ytterligare tvångsåtgärder ska införas.

/.../

Det stora bekymret med det nya läget är att få folk att dels inse vidden av problemet och dess konsekvenser, samtidigt som alla avarter som odlar en icke konstruktiv panik behöver stävjas.
Tack för att du reder ut begreppen litet! Det här visar ju hur otroligt svårt det är att ge rätt information till allmänheten och få så många som möjligt att ta in samma budskap. Som högt utbildad akademiker är man ju rätt hårt drillad i att inte lita på det du litet slarvigt kallar "deduktiv förmåga", men jag antar att du syftar på tendensen att tro på sina egna spekulationer kring fakta som oftast tillhör ett annat expertisområde än sitt eget. I vanliga fall brukar det ju vara negativt, eftersom det brukar vara grunden till konspirationsteorier och misstro mot myndigheter och experter, men som du säger kan det ju ha effekten att motverka panik också.
 
Har inte staten mer makt än att de kan tvinga researrangörer att stänga ner? SJ och bussar tex. Att bara uppmana räcker nog inte. Lite slappt om man vill få ordentligt resultat.

Hur är det i stan tex? går tunnelbanorna och spårvagnarna fortfarande? Inte för att jag vet om det skulle hjälpa att stänga, själv skulle jag ju aldrig ens tänka på att åka kommunalt eller fjärrtåg nu.
 
Då har även uppmaningen kommit från officiellt håll, som ett förtydligande för dem som inte fattar läget:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/folkhalsomyndigheten-undvik-att-resa-inom-sverige

Det finns ju ett antal åtgärder till som kommer, i händelse av att människor inte fattar poängen och ändrar sitt beteende.

Fattar och fattar. Rådet kom ju nu på eftermiddagen. Tegnell upprepar ofta att just sätta in rätt insats vid rätt tid. Beteenden bör ändras efter de rekommendationer som ges och vid den tidpunkt som anges. Varken förr eller senare. Timing är a och o, annars hade redan skolor varit stängda, folksamlingar förbjudna osv. Han säger även att vi i Sverige är bra på att lyssna och ta till oss av råden och att rena förbud inte har större effekt.
 
Har inte staten mer makt än att de kan tvinga researrangörer att stänga ner? SJ och bussar tex. Att bara uppmana räcker nog inte. Lite slappt om man vill få ordentligt resultat.

Hur är det i stan tex? går tunnelbanorna och spårvagnarna fortfarande? Inte för att jag vet om det skulle hjälpa att stänga, själv skulle jag ju aldrig ens tänka på att åka kommunalt eller fjärrtåg nu.

Från DN
Anders Tegnell menar att tvångsåtgärder inte alltid är mer effektiva än den form av råd och riktlinjer som svenska Folkhälsomyndigheten i stort hållit sig till. Han gör jämförelser med andra drabbade länder och bedömer att svenska befolkningen följer råden om minskad social kontakt tillräckligt.
– Stockholms ser redan minst lika öde ut som Paris och andra städer där man har tvångsåtgärder. Det här fungerar jättebra, det fungerar enligt den svenska modellen och jag är säker på att vi kommer att bli lika framgångsrika som andra länder med vår hantering av den här frågan, säger han.

http://https://www.dn.se/nyheter/sverige/folkhalsomyndigheten-avrader-fran-resor-inom-sverige/
 
Sverige har ju knappt nån militär heller att sätta in, så det kan ju va en anledning.10 skäggiga hemvärnsgubbar med ölmage räcker inte långt. Norge satte in 4 st vid riksgränsen läste jag. Obeväpnade
 
Norge satte in 4 st vid riksgränsen läste jag. Obeväpnade

Norge var också på vippen att mobilisera sitt civilförsvar för att se till att alla träskallar som drog till fjälls (varav en del blev sjuka när de väl kom fram och belastade lokalsamhället) åkte hem igen. Ingen hade ju uttryckligen förbjudit dem att åka dit - så vadå...? Det löste sig dock när de slutade ploga vägarna och köra skidspår. Vi kan väl hoppas att vi för en gångs skull är lite vassare än vad de är!
 
Sverige har ju knappt nån militär heller att sätta in, så det kan ju va en anledning.10 skäggiga hemvärnsgubbar med ölmage räcker inte långt. Norge satte in 4 st vid riksgränsen läste jag. Obeväpnade
Nog för att jag är skäggig, men nån ölmage har jag faktiskt inte. Och nog är vi väl ca 22000st...
Men en allmän mobiliseringorder för Hemvärnet medför att samma personer saknas på sina civila poster.
Annars är gränsposter och gränsbevakning en mycket lämplig uppgift för Hemvärnet. Med eller utan skarpladdade vapen....
 
Tegnell får hård kritik av andra experter.

I mejltråden listas också en rad uttalanden som Folkhälsomyndigheten har gjort sedan januari, och som enligt de inblandade ska ha visat sig vara felaktiga. Bland dem:

Smittan stannar i Kina (den 7 mars medgav Anders Tegnell att hans bedömning var fel)

Karantän behövs bara för de som utvecklat symtom (i samma intervju i SvD säger Anders Tegnell att karantän kan vara kontraproduktivt men att samhället måste ställa om ifall coronaviruset får allmän spridning)

Det är mycket liten risk för smittspridning i samhället (uttalande från Folkhälsomyndigheten den 27 januari)

I mejlet diskuteras också en ”stridsplan” där virologer, infektionsläkare och professorer ska kunna bemöta Folkhälsomyndigheten och Anders Tegnell, som de bitvis kritiserar mycket fränt.



https://www.svt.se/nyheter/inrikes/experter-kritiserar-anders-tegnell-i-intern-mejltrad-blodigt-allvar


Visst är han i en position som får oerhört mycket kritik, oavsett vad besluten blir. Men, att oreserverat hylla allt han gör känns väldigt...obra.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.