Bohusleden har fått en ny hemsida

Jag är ju jätteglad att det finns en sida! Men riktigt nöjd kommer jag bli när sidan kan hjälpa mig att planera kollektiva resor till och från de olika etapperna.
Sen vore det inte helt oanvändbart med färdiga pdf-er att ladda ner också. Det är ju väldigt smidigt att bara kunna ladda hem en bild att ha på mobilen.. Kanske någon kan slänga upp en bohusleden-pdf-sida nu när den "riktiga" sidan inte har längre?
Som den där Nolang gjorde när gamla terrängkartan försvann..
(bengt.nolang.se)

Jag har lyckats få tag i alla de gamla .pdf:erna för hela bohusleden men har ingen hemsida att lägga upp det på och har inte tid/kraft att lösa detta just nu.
Skicka mig ett mail så kan jag maila tillbaka om någon vill ta ansvaret för publicering.
Historiska dokument skall inte kastas i papperskorgen, i synnerhet kartmaterial.
Jag vill inte vara beroende av en elektronisk karta när jag är ute, papper kräver inga batterier... :)
 
Jättefina bilder och fint kartverktyg, lockar nog många turister.
MEN, detta tycker jag mycket sämre:

Trist att helhetskartan är borta,(hittar den inte iaf).

Gillade de gamla kartorna i sin enkelhet, kan man inte behålla dem med?

Om jag går in på en etapp kan jag inte se de andra etapperna, man går väl sällan bara en etapp åt gången? På förra sidan kunde man lätt klicka sig runt på de andra etapperna. Det var mycket lättare att planera sin rutt.
 
Jag har lyckats få tag i alla de gamla .pdf:erna för hela bohusleden men har ingen hemsida att lägga upp det på och har inte tid/kraft att lösa detta just nu.
Skicka mig ett mail så kan jag maila tillbaka om någon vill ta ansvaret för publicering.
Historiska dokument skall inte kastas i papperskorgen, i synnerhet kartmaterial.
Jag vill inte vara beroende av en elektronisk karta när jag är ute, papper kräver inga batterier... :)

Jag skickade ett pm =D
Håller helt med om att inte kasta historiskt kartmaterial i papperskorgen!
Om utgivaren tillåter publicering kanske det går att få ha dem i en artikel här på Utsidan?
 
Nu har jag försökt skapa egna pdf-er med hjälp av kartverktyget.

Jag försökte skapa en pdf för etappen Grandalen - Bottenstugan. Jag kan på min skärm inte få både Grandalen och Bottenstugan på skärmen samtidigt, om jag inte zoomar ut så mkt att namnen på sjöar osv försvinner.

Pdf-en som skapas tycks överensstämma med vad som visas på min skärm. Om jag zoomar in så långt att namnen på sjöarna syns kommer pdf-en som skapas inte kunna rymma hela etappen.

Finns det nått smart sätt att lösa detta?

Kanske gör jag nått helt galet för resultatet av min pdf-utskrift är en ruta med karta som överensstämmer med det som visas på min skärm, placerad på en a3-pdf som är till största delen vit. Själva bohusleden är markerad och fortsätter ut från kartbilden ut i det vita.

Detta är datorn, mobiltelefonen kan jag inte få att skapa en pdf alls..
 
Jag köpte nu en karta(eget utsnitt) på nätet i Tyvek, då lägger jag själv till vindskydd innan vandring och jag får både helhetsbild samt de detaljer jag är känner att jag har behov av. Utskrift från Bohusledens nuvarande hemsida är mer tidskrävande/knöligare och ger i mitt tycke sämre resultat vilket även KimKim påpekat.
 
Gick några etapper i södergående riktning på bohusleden i helgen. Den va så välmarkerad att jag kände att dubbelkolla mot karta var överflödigt. Men vid etappen Glimmingen-Vassbovik strax efter kasepussen delar sig leden och pilarna visade vägen åt höger vilket även bekräftades med den orangea markeringen som man kunde se längre ner längs den högra vägen. Efter att ha krigat sig igenom en nästintill opasserbar led med delar helt omarkerade så inser man till sist att man är på väg tillbaka till Glimmingen igen. Dvs att pilen pekar mot en gammal del av leden som går norrut igen. Bara ett tips för dom som går söderut att inte behöva göra den onödiga extra turen som jag gjorde. Inte kul...
bc598e0113232b01560127f20fa6ae0c.jpg
 
Gick några etapper i södergående riktning på bohusleden i helgen. Den va så välmarkerad att jag kände att dubbelkolla mot karta var överflödigt. Men vid etappen Glimmingen-Vassbovik strax efter kasepussen delar sig leden och pilarna visade vägen åt höger vilket även bekräftades med den orangea markeringen som man kunde se längre ner längs den högra vägen. Efter att ha krigat sig igenom en nästintill opasserbar led med delar helt omarkerade så inser man till sist att man är på väg tillbaka till Glimmingen igen. Dvs att pilen pekar mot en gammal del av leden som går norrut igen. Bara ett tips för dom som går söderut att inte behöva göra den onödiga extra turen som jag gjorde. Inte kul...
bc598e0113232b01560127f20fa6ae0c.jpg
Just pilar som pekar i en viss riktning kan vara förvirrande om man har alternativ att välja på och speciellt om pilens riktning går att tolka utifrån vilket håll man ser på den. Just i dessa vägskiljen är det viktigt att följa upp med en tydlig ledmarkering direkt efter vägskiljet och lita mindre på pilen. Det finns ex en pil uppe vid torpet Freden på etapp 5, och kommer man söderifrån kan man tolka pilens riktning fel och missar att den egentliga leden viker av ner mot sjön strax innan torpet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
filipjonsson Vindskydd bohusleden etapp 9 I Svartedalen? Vandringsleder 3
Joel S Var tälta på Kynnefjäll, Bohusleden Vandringsleder 3
veni Ett elände med alla spår från MB på Bohusleden Vandringsleder 51
Lockheed Kommunalt från Bohusleden i Svartedalen till Gbg Vandringsleder 11
AmaerildeRimfrost Min första vandring - Bohusleden Vandringsleder 5
intelligence Nybörjare på Bohusleden Vandringsleder 1
Vandraren_83 Bohusleden Vandringsleder 29
chilehead karta över Bohusleden Vandringsleder 1
Solstickan Etapper på Bohusleden Vandringsleder 4
volodymyrp Water in the nothern part of Bohusleden Vandringsleder 1
Valpish Bohusleden Maj-Juni? Vandringsleder 27
Arvegil Vandra Bohusleden Etapp 1 Vandringsleder 5
TROY GARNER Nån som knallat hela Bohusleden i sträck? Vandringsleder 4
Swedane 1 dygn på Bohusleden, hvor? Vandringsleder 0
Frökenfriday Pilgrimsleden lödöse-Skara Vandringsleder 1
frime Finaste sträckan på Bohusleden? Vandringsleder 5
_jenny Bohusleden norr om Kungälv Vandringsleder 8
DKMike Bohusleden/sikker parkering Vandringsleder 2
DKMike Hvilke er de bedste etapper på Bohusleden Vandringsleder 4
DKMike Myg, knot på Bohusleden og rundvandring ? Vandringsleder 1
Miss Parker Vattenstatus vid Bottenstugan (Bohusleden) Vandringsleder 1
AndreasE Bohusleden hotad? Vandringsleder 27
C_Johansson Bilstölder längs Bohusleden Vandringsleder 1
Hemlin Bohusleden etapp 8-12. Vindskydd? Mataffär i Mjösund? Hur är etapp 12? Vandringsleder 2
mikaelbe Etapplängder Bohusleden Vandringsleder 2
friskus5 Bohusleden på Lördagar (V.a Götaland) Vandringsleder 4
dokny Bohusleden Vandringsleder 0
SiljeA Bohusleden - rundtur mulig? Vandringsleder 4
Helmetrock En vecka, Bohusleden eller någon annan lokal led? Vandringsleder 28
Christian1 Heldagsvandring - Bohusleden Vandringsleder 14
Christian1 Promenad Bohusleden 31:Maj Vandringsleder 10
jonny69 Bohusleden Vandringsleder 5
bigfoot Intryck av Bohusleden? Vandringsleder 9
Ullarulla Buss/Vindskydd, Bohusleden etapp 6, 7 o 8 Vandringsleder 0
Nybörjarper Bohusleden, hur många dagar tar det? Vandringsleder 8
CyberJunkie Ved vid vindskydd på Bohusleden?? Vandringsleder 1
Vättlefjäll Kartor Bohusleden Gbg-Uddevalla/Strömstad Vandringsleder 8
djwalle bohusleden! Vandringsleder 2
Superolle2 Bohusleden? Vandringsleder 6
Katta Skjuts till Bohusleden på fredag? Vandringsleder 1
Strevert Bohusleden, Foton, rastplatser, smultronställen Vandringsleder 12
___tobias___ bohusleden kort tid.. Vandringsleder 7
KarolinaS Bohusleden norra delen Vandringsleder 5
vispen bohusleden Vandringsleder 12
KarolinaS Fina sträckor på Bohusleden? Vandringsleder 13
kus Bohusleden Vandringsleder 8
bash Bohusleden någon?? Vandringsleder 8
lgniklas Vildmarks- Bohusleden Vandringsleder 2
sb_stefan Bohusleden Vandringsleder 19
ratatosk Bohusleden & låglandsleder i Norge Vandringsleder 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...