En natt ute i månaden...

Vår utenatt i januari

Vilken härlig idé med en utenatt i månaden!
För ett par veckor sedan var jag och vovven ute och vandrade på Adelsö med ett gäng kompisar. Kompisarna sov i militärtält och jag och lilla vovven sov i eget tält.
 

Bilagor

  • received_2557635934472172.jpg
    received_2557635934472172.jpg
    161.1 KB · Visningar: 1,157
  • received_469322957082638.jpg
    received_469322957082638.jpg
    159.1 KB · Visningar: 1,152
Vilken härlig idé med en utenatt i månaden!
För ett par veckor sedan var jag och vovven ute och vandrade på Adelsö med ett gäng kompisar. Kompisarna sov i militärtält och jag och lilla vovven sov i eget tält.

Vilken fin "hoffe"! Mammas vägde ~40kg päls och kunde verkligen inte kallas "lilla vovven" ;)

Ska bli kul att se hundens nätter, ska visa bilderna för barnen. De saknar mormors hoffe som tyvärr gick bort för några år sedan vid en aktningsvärd ålder på 14år.
 
Kul med en tråd för detta!😊 sista natten i månaden hakade jag på projektet. En del regn och blåst bjöd natten på.😊
 

Bilagor

  • 20200201_094252.jpg
    20200201_094252.jpg
    52.1 KB · Visningar: 921
Det blev ett par dagars försening i väntan på en solig förmiddag att torka tältet i efter natten. Får köra ”utmaningen” med lite förskjutning.

Min gamla favoritskog visade sig ha blivit ett maffigt kalhygge.. så det blev inte den tänkta sovplatsen.

Efter en diskussion om lämplig utrustning valde jag knäppetält i canvas ;) Lågbudget-liggunderlag trimmat med en varm rock att ligga på och vintersovsäck. Varmt, torrt och gott i säcken och den skönaste sömnen på bra länge!
 
Första tältningen för i år blev sista januari, får se om vi lyckas få till en i månaden, brukar ju ha en förmåga att bli desto fler under sommarhalvåret.

Den här gången tältade vi i Tyresta, och film från det finns här: https://www.youtube.com/watch?v=FH8SGKT1YRE

Trevligt film! Ser att du använde mackjärn - gav grabben ett sådant i juklapp (sen är väl frågan vem som kommer använda det mest ;) ). Förvärmer du järnet innan du lägger i smörgåsarna? Ungefär hur länge värmer man (förstår att det beror på elden men bara på ett ungefär)? Några andra tips och trix till en smörgåsjärnnybörjare?
 
Trevligt film! Ser att du använde mackjärn - gav grabben ett sådant i juklapp (sen är väl frågan vem som kommer använda det mest ;) ). Förvärmer du järnet innan du lägger i smörgåsarna? Ungefär hur länge värmer man (förstår att det beror på elden men bara på ett ungefär)? Några andra tips och trix till en smörgåsjärnnybörjare?

Låter som en toppen present! :)
Brukar göra lite olika, men vet inte om det gör någon större skillnad egentligen. Det viktiga skulle jag säga är att se till att ha någon form av fett (smör/olja) i järnet för att undvika att det bränner fast. Sen är det som alltid med matlagning över eld att det gäller att ha koll så det inte blir för varmt och bränner ändå.
 
Mackjärn är grymt bra när man orkar bära det med sig. Jag fick ett skoterraggarjärn i aluminium som inte är så tungt samtidigt som det är stort nog för två rejäla dubbelmackor samtidigt, Jag brukar smöra utsidan av brödet också så bränner det inte fast och man slipper fippla med olja eller smörja järnet. Blir dessutom mycket gott. Mitt järn bränner inte fast så farligt även utan fett.

https://www.rinab.nu/Uteliv-Fritid/Smoergaasjaern-dubbelt.htm
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.