Hjälp med att välja rätt Lättvikts Ryggsäck

Hej,
Inför min nästa års fortsättning på PCT skulle jag behöva minska min basvikt med minst 2 kilo och 1 kilo går att minska med en betydligt lättare säck än vad jag har idag.
Jag har kollat på Backpacking Light och hittat följande ryggsäckar som alla ligger strax under 1 kg.
.Gossamer Gear Mariposa 60L
.Osprey Levity 60L
.Hyperlite Mountain Gear Windrider 70L (roll close system och dyrast)
.ULA Equipment OHM, 63L
.ZPacks Arc blast, 55L (kanske för lite)

Är det någon som har erfarenhet av de ovan nämnda säckarna, fördelar & nackdelar? Och hur funkar de i den svenska fjällen?
Med en 1 kilo säck skulle jag kommer upp inklusive mat för 7 dagar till 11 kilo.
Det tillkommer vatten, som värst behöver jag på vissa etapper 5 kilo. Alltså måste säcken i värsta fall kunna klara av minst 16 kilo. Den ska också kunna rymmer en "bear canister" vad jag antar alla kan. Alla säckar har sina för- och nackdelar enligt beskrivningen men bärkomforten är viktigast och det går inte fram av beskrivningen.
Tacksamt om tips,
Mvh Veni
 
Jag tittar lite på ny lättare säck ibland, t.ex flera av de du nämnt.

En lurig grej med flera av de där säckarna är att exempelvis höftbälte inte ingår och då tillkommer det en sisådär 200 g och ett gäng hundralappar.
Åtminstone några (Levity, Ohm och Mariposa vad jag sett hittills) verkar inte heller uppfylla ditt krav på maxlast.

Personligen brukar jag landa i att när det gäller kombinationen
bärförmåga/pris/vikt/komfort så är min beprövade Exped Lightning svårslagen. Men andra prioriterar ju annorlunda :)
 
Det är ju mycket tycke, smak och passform men vill bara flika in att HGM 4400 (70 liter) är enorm. I familjen har vi alla tre storlekarna (2400, 3400, och 4400).

I Sarek i somras hade jag 3400 med åtta dagars mat. Ganska slimmad utrustning men inte extremt; Ultamid 2 (skrymmande) med halvt innertält, WM Astralite, Z-Lite, toppmonterat kök, torrt ombyte, regnväder, värmetröja, kudde, osv.
 
Tack för tipset, kollade och hittade samtidigt en tråd från 2017 med samma tema.
Jag efterlyser också rymliga och lättillgängliga meschfickor på utsidan främst för att kunna bära alla vattenflaskor och eventuellt förvara tältet.
Det känns att Exped Lightning 60 brister på det, remmorna går till och med över meschfickorna på sidan. Det kanske är åtgärdat på en nyare säck. Fördelen är att man kan prova den i butiken eftersom Naturkompaniet verkar har den i sitt sortiment.
Annars tendera jag mest på HGM 70L säcken men priset avskräckar något. Frågan är om den är värt det.
Saknar man inte toppfickan?
 
Jag har inte saknat topplock (jag gillar flexibiliteten med en lång rullstängning) men när jag har Porter saknar jag sidofickorna på Windrider.
 
Har två mariposa i familjen av varierande årsmodell. Tror d e en 2012 och en 2016. Storlek small och xs. Döttrarna bär dom. Som mest har dom burit 10-11kg startvikt. Inga problem. Äldsta var då 10 år och hon tyckte att det var bekvämt, trots den i mina ögon tunga vikten. Detta var en två-veckors vandring. Allteftersom minskade vikten såklart, men det tog ändå några dagar eftersom jag tog av de 3 yngsta först. Som längst gick vi ca 12 km på en dag.
Vi använder dom på vinterresor till fjällen, då som transportrygga. Vi skidar ingenstans, utan slår basläger och gör dagsturer. Men under transporten, som vi alltid gör på tåg, så klarar ryggorna 12 kg utan problem. Då åker både alpina pjäxor o längdpjäxor ner i ryggorna. Tror vår vintervikt e ca 90 kg; men då med längd- o alpinskidor, vintertält o all merutrustning.
Jag har själv använt ena Mariposan vid en joggtur. Hade 8 kg, joggade ca 30 km per dag i nåra dar. Avbärarbältet är helt magiskt. Ryggan e riktigt stabil.

Känner ej till de andra så kan ej yttra mig om dom. Min vandringsrygga är en GoLite (heter den så?) på 90 liter o 1,4 kg, men den e rätt klen i jämförelse. För stor för sitt eget bästa.
 
Jag provade Windrider 70L idag med en packvikt omkring 12 kilo hos Fjällsport i GBG. Det kändes lite ovant i ryggen men inte direkt obekväm.
De hade också Gossamer Mariposa som också kändes okay men klarar inte maxvikten 16 till 17 kilo.
Hos Naturkompaniet provade jag Ospreys Levity 60L som är på rea (bra pris) och den skulle jag ha köpt om man kunde nå vattenflaskan i sidfickan utan att behöva ta av säcken. Annars bra rymliga fickor för övrigt. Den är inte helt ute men måste komma på en bra lösning att kunna fästa vattenflaskan på bärremmen. Sedan uppfyllar den inte heller riktig maxvikten.
Exped Lightning 60L har jag inte hittat i någon friluftsaffär.
Går jag upp till 1,5 kilo finns det flera säckar att välja på.
 
Jag har en Mariposa sen ett par år tillbaka.
Är överlag nöjd med den.
Gillar verkligen alla fickorna på utsidan, de sväljer mycket och grejerna är lätta att komma åt. Tält/hängmatta ryms i den stora sidofickan, vattenflaskorna är lätta att nå i den till höger.
Jag har som mest burit ca 16 kg bekvämt i den.

Nackdelar:
Topplockets ficka är svår att använda pga den annorlunda konstruktionen.
Avbärarbältet upplever inte jag som så bra. Ibland får jag inte till det, då glider spännet och vikten hamnar mer på axlarna. Jag har inte kunnat genomskåda varför det bara blir så ibland. De gångerna räcker 12 kg för att bli obekvämt att bära.

Inte perfekt, men jag använder den hellre än min tyngre rygga, så betyget blir klart godkänt.

/OJ
 
Det känns att Exped Lightning 60 brister på det, remmorna går till och med över meschfickorna på sidan. Det kanske är åtgärdat på en nyare säck. Fördelen är att man kan prova den i butiken eftersom Naturkompaniet verkar har den i sitt sortiment.
Pa min Lightning 60 sa gar remmarna innanfor meshfickorna, aven om det ocksa gar att dra dem utanfor ocksa. Jag kan inte riktigt svara nar min ryggsack ar i fran, men sa jatteny ar den inte. Min gissning ar att de som saljs i butik i alla fall har samma losning. Jag ar valdigt nojd med min, men har ingen erfarenhet av de andra. Det narmaste ar en Osprey Exos 48M, som jag i alla fall skulle undvika att ha 16kg i. Vi ar dock alla annorlunda sa det kanske passar dig.
 
Pa min Lightning 60 sa gar remmarna innanfor meshfickorna, aven om det ocksa gar att dra dem utanfor ocksa. Jag kan inte riktigt svara nar min ryggsack ar i fran, men sa jatteny ar den inte. Min gissning ar att de som saljs i butik i alla fall har samma losning. Jag ar valdigt nojd med min, men har ingen erfarenhet av de andra. Det narmaste ar en Osprey Exos 48M, som jag i alla fall skulle undvika att ha 16kg i. Vi ar dock alla annorlunda sa det kanske passar dig.
Så är det på min också som är ca 1½ år gammal. Tycker det är ett bra mellanting mellan en konventionell ryggsäck och en "superlätt".
 
Jag har både HMG Southwest 4400 och en Exped Lightning 60. Räcker storleken så rekommenderar jag Exped över HMG på grund av komforten. Hur en ryggsäck passar är ju dock till viss del individuellt, men för mig är Lightning mycket bekvämare att bära. Remmarna går innanför meshfickorna på min med, och jag köpte den 2015 (tror jag det var)
 
Har en exped lightning 45. Tycker det räcker för en vecka i Sarek, utan att behöva packa '' stupid light ''. Min startvikt brukar vara ca 12kg, vilket den klarar bra. Remmarna går över sidfickorna på min variant, vilket är helt värdelöst, men jag har helt enkelt tagit ur dem ur nedersta punkten o h knutit av dem innan sidfickorna. På sätt har du bra access till sidofickorna, har även bra fickor på höftbältet. Har köpt till en meshficka utanpå för regnkläder eller vad man nu vill ha lättillgängligt, ökar volymen något.
Nöjd med väskan!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
NaturBoel Hjälp att välja rätt vandringsbyxa Allmänt om friluftsliv 23
J Dalarna Hjälp mig välja hund Allmänt om friluftsliv 37
Wealthylogo Hjälp med identifiering av insekt. Allmänt om friluftsliv 1
ValderUrskog Hjälp! Tältplats med barn vid Havet Bohuslän! Allmänt om friluftsliv 13
4623 Vad kan vi hitta på? Hjälp! Allmänt om friluftsliv 9
AmaerildeRimfrost Hjälp! Min första vandring! Allmänt om friluftsliv 332
Mediana Behöver hjälp med tips på fin tältplats utanför Stockholm Allmänt om friluftsliv 8
leo.abacuson hjälp med trasigt tält Allmänt om friluftsliv 7
Alex00 Hjälp! Tentipi Allmänt om friluftsliv 6
Minnsk Hjälp mig planera min norrskensvinterresa! Allmänt om friluftsliv 20
Alex00 Bågdrill - hjälp! Allmänt om friluftsliv 8
B4m6i Tält hjälp! Hilleberg Kaitum 3 GT eller Nallo 3 GT? Allmänt om friluftsliv 12
fotografiskt Hjälp med frågor från Tjeckien Allmänt om friluftsliv 3
tobias92 Nybörjare söker hjälp & råd! Allmänt om friluftsliv 10
Kortelainen Jotunheimen/Besseggen HJÄLP!? Allmänt om friluftsliv 7
O_Lundberg Hjälp mig Allmänt om friluftsliv 10
linuslimpan Hjälp mig snälla... Allmänt om friluftsliv 8
Gertrud Hjälp, STF-jobb Allmänt om friluftsliv 6
GustavOh Vem har rätt till fjällen? Allmänt om friluftsliv 39
lsjonsson I spåren av Girjasdomen: Fler samebyar kräver samma rätt Allmänt om friluftsliv 54
emailkia Rätt regnkläder för vandring, behöver tips och råd Allmänt om friluftsliv 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.