Hjälp! Min första vandring!

Jag förstår verkligen inte hur mycket jag än försöker varför folk ska hjälpa till med saker som jag inte bett om eller efterfrågar.

På forum får man oftast svar som man frågar..

*Du ber oss koka ner en väldans massa information och sammanfatta den till dig. Frågor som det redan finns många specifika trådar om.
*Du ger intrycket av att ha väldigt begränsad erfarenhet.
*Du föreslår en tur som är ganska fläskig, milt uttryckt.

Jag tror du har fått tillräckligt med svar gällande ambitionsnivån. Den är ganska hög. Expeditionsliknande...

Frågor som ull kontra syntet, val av ryggsäck o.s.v. kan du detaljstudera i många olika trådar.


Satsa din budget på att lätta din packning. Ta med saker som håller dig varm, torr och ren.
 
Utrustningen som jag hittills kommit fram till som jag ska ha med är följande...

Tält - Hilleberg Niak (lånas) - 2.7 kg
...

Torkad mat - tio paket - vikt 5 kg totalt

...

Tycker punkterna om tält och mat inte stämmer.

Är det ett Hilleberg Niak så bör det väga 1,7kg och inte 2,7kg och är ett mycket bra men kanske lite lyxigt tält som enmanstält i låglandsterräng.

När det gäller mat så antar jag att det är frystorkad mat i form av färdiga rätter du avser. Då stämmer inte heller vikten. Tio paket Real turmat väger knappt 1,5kg.


Vet inte om ovanstående info hjälper men lycka till med ditt äventyr.
 
Tycker punkterna om tält och mat inte stämmer.

Är det ett Hilleberg Niak så bör det väga 1,7kg och inte 2,7kg och är ett mycket bra men kanske lite lyxigt tält som enmanstält i låglandsterräng.

När det gäller mat så antar jag att det är frystorkad mat i form av färdiga rätter du avser. Då stämmer inte heller vikten. Tio paket Real turmat väger knappt 1,5kg.


Vet inte om ovanstående info hjälper men lycka till med ditt äventyr.

Kan inte vara ett Niak om det är 15 år gammalt enl TS
 
Det där kan vara räddningen faktiskt. Har haft funderingar på att läsa lite under vandringen, samtidigt vill jag inte fastna i träsket att ha kontakt med omvärlden genom internet och så. Det är lite den delen jag vill bort från. Men en läsplatta kan ju räknas som en vanlig bok och då borde det ju vara tillåtet enligt min egen filosofi.

(t ex tar jag enbart med mobilen för att verkligen kunna läsa mejl etc som kan vara "viktiga". Tanken är att titta där en gång i veckan)

Får kolla runt lite på läsplattor! Thx!


Min tanke var att en läsplatta blir mycket lättare än böcker och du kan ha med dig böcker för 10 års läsning om du vill. Tips 2: väldigt mkt går att ladda ner från eLib gnm ditt lokala bibliotek. Tidsspärren är väldigt lätt att pilla bort om du kan tänka dig att vara lite olaglig.
 
...
Jo, jag borde nog köpa och gå in skorna snarast. Men det blir en gemensamt inköp som det ser ut och det blir väl inom de närmaste dagarna.

Tänk på att en GTX känga är väldigt svår att få torr ute i fält. Du kommer alltså att gå med blöta kängor mer eller mindre hela tiden.
En skalkänga eller en lättare snabbtorkande sko är nog ett bättre val.

Om du ändå hansdlar på XXL så köp en rulle kinesiologitejp. Den är flexibel och bra att tejpa fötterna med i förebyggande syfte.

/M
 
Kul projekt. Bohusleden kan man vandra samtidigt som man lär sig. Mitt rådet att inte ha för fasta kvantitativa mål, exvis antal km per dag eller antal veckor ute, och att lyssna på kroppen för att må bra och minska skaderisken.

Med det sagt tror jag att råden om trailrunningskor och sealskinz i tråden inte är så dumma, men alla har olika fötter.
 
Är det ett Hilleberg Niak så bör det väga 1,7kg och inte 2,7kg och är ett mycket bra men kanske lite lyxigt tält som enmanstält i låglandsterräng.

Om tältet är så gammalt måste det vara generation 1 av Niak som fanns för ca >15 år sedan, vägde 2,7kg men blev tydligen aldrig uppskattat pga sin design. Har inte lyckats hitta någon bild på det tältet, men bara ett tidigare inlägg på Utsidan:
https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=19122
 
Mina tips är myggnät, myggmedel, afterbite/kortisonsalva.
Lätta handskar.
Tvättlappar för personhygien.
Du kommer att behöva tvätta kläder när du är ute.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Minnsk Hjälp mig planera min norrskensvinterresa! Allmänt om friluftsliv 20
Wealthylogo Hjälp med identifiering av insekt. Allmänt om friluftsliv 1
ValderUrskog Hjälp! Tältplats med barn vid Havet Bohuslän! Allmänt om friluftsliv 13
veni Hjälp med att välja rätt Lättvikts Ryggsäck Allmänt om friluftsliv 46
4623 Vad kan vi hitta på? Hjälp! Allmänt om friluftsliv 9
Mediana Behöver hjälp med tips på fin tältplats utanför Stockholm Allmänt om friluftsliv 8
leo.abacuson hjälp med trasigt tält Allmänt om friluftsliv 7
NaturBoel Hjälp att välja rätt vandringsbyxa Allmänt om friluftsliv 23
J Dalarna Hjälp mig välja hund Allmänt om friluftsliv 37
Alex00 Hjälp! Tentipi Allmänt om friluftsliv 6
Alex00 Bågdrill - hjälp! Allmänt om friluftsliv 8
B4m6i Tält hjälp! Hilleberg Kaitum 3 GT eller Nallo 3 GT? Allmänt om friluftsliv 12
fotografiskt Hjälp med frågor från Tjeckien Allmänt om friluftsliv 3
tobias92 Nybörjare söker hjälp & råd! Allmänt om friluftsliv 10
Kortelainen Jotunheimen/Besseggen HJÄLP!? Allmänt om friluftsliv 7
O_Lundberg Hjälp mig Allmänt om friluftsliv 10
linuslimpan Hjälp mig snälla... Allmänt om friluftsliv 8
Gertrud Hjälp, STF-jobb Allmänt om friluftsliv 6
Igelkotten123 Finns det användning för min sekatör i naturen? Allmänt om friluftsliv 39
jochnick Min tur till Keb Allmänt om friluftsliv 0
fredrik.hjulfors Min packnings beräknare Allmänt om friluftsliv 1
blastlast Min Sverigevandring Allmänt om friluftsliv 25
fotografiskt Min fjällrävenjacka brann upp Allmänt om friluftsliv 7
Lajjan Sommarsovsäck till min kvinna? Allmänt om friluftsliv 5
johanrosander Se min videoblogg om äventyr i Sverige! Allmänt om friluftsliv 0
Vandringshyveln Storlek på min nya rygga?? Allmänt om friluftsliv 5
Slickslack Första utflykten med familjen? Allmänt om friluftsliv 24
Davvids Första solovandring Allmänt om friluftsliv 15
lsjonsson Nu stänger första skidanläggningen i Norrbotten Allmänt om friluftsliv 11
Sezziyanen Helgcamping vid första snön! Allmänt om friluftsliv 0
plingen Snart dags för första campingturen, tips på campingar Allmänt om friluftsliv 0
joanna "Tänk att det ska behöva vara så här!" Allmänt om friluftsliv 32
plaskdaja Första snön Allmänt om friluftsliv 15
mindwave Första Vandringen. praktiska tips. Allmänt om friluftsliv 14
Ringblom Grattis Nordanstigs kommun - Sveriges första vargfria kommun Allmänt om friluftsliv 83

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.