Hur laddar jag telefonen på fjället?

Som svar på grundfrågan skulle jag säga att det beror på hur länge du ska vara ute och hur du ska bo - bara i tält (Sarek eller liknande) eller någon/några nätter i stuga/fjällstation (varvat med tältnätter)?

Bara i tält - då krävs nog solcellsladdare eller liknande
I stuga någon/några nätter - då kanske det räcker med ett "batteripack"?

Jag köpte 2011 en Powermonkey Explorer som var bra första året, sen havererade den totalt, och eftersom jag hade köpt den i England så orkade jag inte krångla med returen, så det var bara att slanta upp till en ny solcellsladdare.

Nu har jag en Brunton Restore, den är väl ganska bra tycker jag, kanske lite klent batteri plus att den laddar ganska långsamt även i direkt solljus, nu är det ju inte någon storlek på solcellerna att tala om, men jag hade nog önskat mer.

Men jag har kompletterat denna med en GP Powerbank (10400 mAh). Det fiffiga är att jag kan ladda min Powerbank i väggen, bilen eller via solcellsladdaren och därifrån ladda telefon/GPS/Contour-kamera.

Kanske svävade jag iväg lite, men går du med långt mellan laddmöjligheter för ett batteripack så är väl solceller att föredra, annars tror jag du får mer prestanda i ett batteripack för samma peng som en solcellsladdare med batteri.

Om du nu inte ska satsa på en Silva-solpanel eller liknande som är helt utan batteripack.

Lätt flummigt kanske, men det är mina fem öre...

/Andreas

Låter inte alls flummigt. Jag börjar bli mer och mer inne på att först köpa en laddare. En laddare som jag vet att jag, vid senare tillfälle, kan komplettera med en solcell. Det är tveksamt om en laddare klarar mina behov för turer på en vecka eller längre så förr eller senare behöver jag nog köpa en solcell.
 
mAh-värdet i en batteribank avser den totala cellstorleken vid 3.7/3.6 Volt beroende på batterikemi och oberoende om cellerna i enheten är seriekopplade eller parallellkopplade, till detta kanske 20-30% av lagrade energin försvinner i omvandlingsförluster när det pumpas upp till 5.0 -5.1 Volt. Sedan tappar man mellan 0.9 - 1.5 Volt när det passerar laddkretsen i telefonen (telefonen blir varm under laddningen) och man får vara glad om man får i 50% av laddbankens mAh levererat och klart i telefonen.

dvs. för varje 1000 mAh man laddar i telefonen/xxx-paden så går det år 2000 mAh kapacitet ur batteribanken pga. alla förluster på vägen mellan batterierna. Räknar man bättre än så så lurar man sig själv och man kommer vara batteritorsk i slutet.

Skall man ha solpaneler så handlar det om att få med sig så mycket yta som möjligt - skall det bli någon vettig laddningstakt i soligt väder så handlar det om A4-ark minst och är det mulet så har man 10-20% av vad man får in vid solljus kring lunchtid. dvs. det som samlas in på en solig dag kan ta en vecka för samma energimängd om det samlas in när det är konstant mulet

Man kanske får överväga är att man får välja något strömsnålare är Ipad/iphone och liknande produkter då dessa bygger på att du kan ladda här och var hela tiden och har en backlight som i dessa sammanhang drar fruktansvärt med ström och är inget man kan ha igång mer än sekunder och enstaka minuter samlad tid per dygn om man skall basera det på batteribank och solcellsdrivet - likaså alla strömslukande appar mm måste slås av.

Eftersom man är i fjälltrakter så är det dålig mottagning och bara på GSM900 - liten kapacitet på det som fungerar och många slåss om kapaciteten samt sändardelarna i utrustningen drar mycket ström och kan tömma en mobilbatteri på 8-16 timmar som annars kan klara sig på 4 dagar.

med andra ord glöm google maps och motsvarande tjänster - då det kommer ta evig tid att ladda ned kartor, om det går alls om dessa inte är nedladdade i förväg

Det här att tvwittra, bevaka facebook och skicka lite bilder då och då från mobiltelefonen under vandringen är bara att glömma om det skall räcka mer än första dagen. betrakta er som helt isolerad från omvärlden under vandringen!!

För fungerande GPS på mobilen så måste telefonerna i dom flesta fallen har fungerande mobil-täckning innan GPS behaga rassla igång då dessa har reducerad mjukvara (spara pengar på licenskostnader på GPS-chipen) och inte kan tracka och komma igång mot satelliterna utan hjälp via mobiltäckningen på samma sätt som en självständig GPS klarar det hela helt själv.

En telefon med gps-stöd är helt värdelös som GPS om man för att spara batterier stängt av telefonen och sedan startar på ett ställe utan mobiltäckning (och drar också massor av ström) ... man bör komplettera med en självständig GPS i någon form som man knäpper på korta tider vid behov

---

skall man läsa elektroniskt med ebook under många timmar så är det viktigt att läsaren har e-inc papper av den anledningen att backlight i ipad/iphone och motsvarande android-produkter drar fruktansvärt mycket ström - en pannlampa på låg ljusnivå mot en e-inc pappers baserad läsare så kan du läsa flera tusen sidor på en batteriladdning och förmodligen behöver den inte laddas alls under hela färden och om man toppar var dag så är det ytters modest mängd laddning som behövs var gång.

kort sagt så måste man tänka energisnålt på helt annan nivå när man vandrar än vad man normalt tänker på i vardagslivet med vägguttag nästan var man än är när det börja bli lågt med ström i sina prylar.

Tanken är att köra nedladdade kart appar eller cacha de google mapskartor man kommer behöva innan vandringen eller mountainbiketuren. Då behöver man inte mobiltäckning för att använda gpsen (gps funkar utan täckning).
 
Bränslecellsladdare -- låter som en intressant idé men enligt alla mig kända tester är effekten än så länge rätt otillfredsställande och hela proceduren betydligt krångligare och dyrare än solpaneler. Att man behöver motsvarande bränsle torde dessutom alltid vara en begränsande faktor. Perspektiviskt kan jag tänka mig att det blir intressant för vinterturer i sträng kyla.

Solceller däremot funkar hur bra som helst och kräver inget underhåll. Visserligen är man ute och rör på sig men på morgonen eller kvällen när man slår läger då har man tillräckligt med tid för en eller flera laddningar. Somliga skulle nog dessutom klara att fästa panelen på sin packning så att man kan ladda under själva vandringen.

Kan du posta länk till testerna angående att bränslecell inte skulle funka så bra.

Vilka solceller använder du?
 
A4-ark låter lite väl liten. Rekommenderar en i storleken av en mindre handduk. Den funkar även i konstant mulna förhållanden.

Hela systemet är ju bara så bra som dess svagaste länk och för att verkligen få ett brett användningsspektrum gäller det alltså att hitta en laddare med låg aktiverings-ingångströskel för strömmen, det lägsta jag har hittat är en laddare som börjar ladda med bara ca. 250mA.

Det är bara väldigt få laddare-tillverkare som tänker på en möjlig panelanvändning med låga ingångströsklar. Oftast och förmodligen även för de flesta konsumenterna är det marknadsföringsmässigt bara relevant att laddaren är en häftig snabbladdare...som kräver betydligt högre ingångsström (1A eller mer)...vilket är fullständigt ointressant för den typiska eluttagsförsedda konsumenten.
Ute i fältet är sådana detaljer som ingångströskeln avgörande!

Intressant. Har du tips på någon laddare med låga ingångströsklar?
 
Att ladda ackumulatorer medelst andra ackumulatorer må funka, men är i mina ögon tekniskt högst otillfredsställande av diverse skäl.

Men om solcellerna väger mer än vad en ackumulator väger så är ju ackumulatorn vettigare?

Det är det som är poängen, räknar man på vikten så lönar sig en solpanel oftast inte för kortare perioder än två veckor. Panelen väger helt enkelt mer än att ha med sig extra batteri.
 
Men om solcellerna väger mer än vad en ackumulator väger så är ju ackumulatorn vettigare?

Det är det som är poängen, räknar man på vikten så lönar sig en solpanel oftast inte för kortare perioder än två veckor. Panelen väger helt enkelt mer än att ha med sig extra batteri.

Fast det beror på hur många apparater man vill kunna använda. Dit exempel kan stämma om det bara gäller telefonen. Men om man dessutom tar med en gopro-kamera så behövs en hel del ström. En gopro drar ur ett batteri på ca en timme. Om man vill filma mycket blir det ganska många batterier man ska släpa på under tex en veckas vandring.
 
Men om solcellerna väger mer än vad en ackumulator väger så är ju ackumulatorn vettigare?

Det är det som är poängen, räknar man på vikten så lönar sig en solpanel oftast inte för kortare perioder än två veckor. Panelen väger helt enkelt mer än att ha med sig extra batteri.

Det beror ju på vad du menar med extra batteri. Absolut minsta vikt blir det att ha med dedikerade reservbatterier. Typ extra mobiltelefonbatteri till mobilen, extra kamerabatteri till kompakten, litium AA till GPS:en och extra GoPro-batteri till GoPron osv osv. De är föralldel inte billiga i inköp men de väger mindre än alla andra lösningar. Men det blir ju också en hel del pyssel med att ladda ett större antal batterier före turen.

Någonstans passerar man väl smärtgränsen när det börjar bli både billigare och mindre pyssel med ett batteri-pack som kan ladda batterier under själva turen och passar flera förbrukare.
Viktmässigt tror jag dock fortfarande dedikerade batterier vinner bra länge.

Garmins Etrex kan inte laddas, man byter batteri(2 st AA). Min kompaktkamera kan inte laddas annat än med 230V. Nästa kompaktkamera kanske kan. Dessa två förbrukare måste jag hursomhelst ha separata extrabatterier till.

Men så har jag GoPron och smartmobilen.
Dessa drar väldigt mycket vid frekvent användning. Det skulle bli väldigt många extra batterier om det ska räcka över en vecka med min önskade användning av dessa 2 storförbrukare.
Där är min smärtgräns passerad. Därför inköptes solpanelen.

Sen vet jag inte hur många solpaneler som kan ladda förbrukare direkt utan att gå via batteri-pack. Men det är faktiskt ganska naturligt att försöka ladda batteri-packet med solpanel när tillfälle ges dagtid och ladda förbrukare nattetid från batteri-packet.

Jag skulle köpa batteri-packet först. När man ser hur det funkar och vet hur länge det räcker så kompletterar man vid behov med solpanel om turerna blir längre och/eller om man får fler förbrukare.

Bränsleceller är ett alternativ. Kanske nästa gång.
Sen paddlar jag så vikten väger inte lika tungt. ;)

mvh thomas
 
Är det inte bara lättare att inte ta med allt det där? Eller i alla fall välja bort vissa delar? Jag kan verkligen inte förstå denna fascination med kommunikation och dokumentation. Jag försöker verkligen men kan ändå inte förstå det. Handlar det om bekräftelse?
 
Jo! ALLT ska med!

Är det inte bara lättare att inte ta med allt det där? Eller i alla fall välja bort vissa delar? Jag kan verkligen inte förstå denna fascination med kommunikation och dokumentation. Jag försöker verkligen men kan ändå inte förstå det. Handlar det om bekräftelse?

Bekräftelse? Hur menar du då?

GoPro-kameran är bara en liten kapslad videokamera.
Dvs en variant på stillbildskamera.
Som i sin tur är en variant på att ta med sig penslar, skissblock och måla akvareller.
För oss som vill komma ihåg några höjdpunkter i livet.
Helst vill jag ha med mig systemkameran men den är för stor och tung helt enkelt.

Dagens smartmobil är väderprognoser för mig.
Förr hette den sjörapporten. I P1 radio.
Radio finns också i smartmobilen.

GPS är samma sak som sjökort och kompass.

Eftersom jag paddlar är inte vikt så hemskt noga, jag tar faktiskt med mig flera böcker också.
Inte på läsplatta ännu men det finns väl en gräns även där när jag tycker att 10 böcker på plattan är bättre än 3 på papper. Då kanske jag får plats med en flaska vin till?

Jag ägnar mig inte åt tvätt av kläder i naturen (det är illa nog med tvättmedel i avloppsvatten), utan jag har hellre med mig lite extra rena kläder. En lyx man kan unna sig med bra packutrymmen i kanoten. Så jag tar med allt som gör min tur trevlig.
Men du kanske vandrar och väger packningen med brevvåg. Kanske måste dela tandborste med kompisen och så?

Sen är jag ju såklart prylnörd också...;)
(du kanske inte behöver förstå...?)

mvh thomas
 
Bekräftelse? Hur menar du då?

GoPro-kameran är bara en liten kapslad videokamera.
Dvs en variant på stillbildskamera.
Som i sin tur är en variant på att ta med sig penslar, skissblock och måla akvareller.
För oss som vill komma ihåg några höjdpunkter i livet.
Helst vill jag ha med mig systemkameran men den är för stor och tung helt enkelt.

Dagens smartmobil är väderprognoser för mig.
Förr hette den sjörapporten. I P1 radio.
Radio finns också i smartmobilen.

GPS är samma sak som sjökort och kompass.

Eftersom jag paddlar är inte vikt så hemskt noga, jag tar faktiskt med mig flera böcker också.
Inte på läsplatta ännu men det finns väl en gräns även där när jag tycker att 10 böcker på plattan är bättre än 3 på papper. Då kanske jag får plats med en flaska vin till?

Jag ägnar mig inte åt tvätt av kläder i naturen (det är illa nog med tvättmedel i avloppsvatten), utan jag har hellre med mig lite extra rena kläder. En lyx man kan unna sig med bra packutrymmen i kanoten. Så jag tar med allt som gör min tur trevlig.
Men du kanske vandrar och väger packningen med brevvåg. Kanske måste dela tandborste med kompisen och så?

Sen är jag ju såklart prylnörd också...;)
(du kanske inte behöver förstå...?)

mvh thomas

Jag har iofs bara träffat landskapsmålare som tagit med sig målerimaterial ut i naturen. Och då har nog syftet med naturvistelsen varit naturmåleri. Och jag tror nog att du förstår precis vad jag menar med bekräftelse. Du har alltså med två kamerasystem som kräver energi och ojjar dig sen över ditt beroende av en smidig lösning? Du kräver alltså HD-video för att komma ihåg? Och dessutom mer än en timma?

Sist jag kollade har SR bättre täckning än 3G och dessutom är en radio mindre energikrävande än din telefon, men det vet du redan. Så det handlar inte om några reella behov, utan snarare att du vill ha samma teknologiska nivå som hemma. Du vill campa mer eller mindre.

Men bra ripost där, försöka klämma in något om att jag skulle vara lättpackare som delar tandborste. Bra comeback, verkligen.
 
Jag har iofs bara träffat landskapsmålare som tagit med sig målerimaterial ut i naturen. Och då har nog syftet med naturvistelsen varit naturmåleri. Och jag tror nog att du förstår precis vad jag menar med bekräftelse. Du har alltså med två kamerasystem som kräver energi och ojjar dig sen över ditt beroende av en smidig lösning? Du kräver alltså HD-video för att komma ihåg? Och dessutom mer än en timma?

Sist jag kollade har SR bättre täckning än 3G och dessutom är en radio mindre energikrävande än din telefon, men det vet du redan. Så det handlar inte om några reella behov, utan snarare att du vill ha samma teknologiska nivå som hemma. Du vill campa mer eller mindre.

Men bra ripost där, försöka klämma in något om att jag skulle vara lättpackare som delar tandborste. Bra comeback, verkligen.

Nja jag valde mellan att du kunde vara antingen lättpackare, naturromantiker eller amatörpsykolog.
Eller kanske någon kombo med lätt filosofisk läggning.

Tråden är ju egentligen av praktisk/teknisk natur. Den tekniska lösningen kan ju knappast vara att lämna utrustning, man vill ha med, hemma. Däremot är det en bra filosofisk lösning som det måhända krävs en insikt för komma till.
Vem bestämmer vad som är reella behov? Behövs egentligen tält? Kan man inte sova under en press? Liggunderlag, som jag tycker är ett måste, är det ett reellt behov?

Jag har faktiskt 3 kamerasystem (det finns ju kamera i smartmobilen också) och det är kanske ett för mycket. Kompaktkameran kanske blir hemma. Vad gäller en timme film så kan jag inte riktigt bemöta det. Jag har haft GoProkameran för kort tid. Däremot är det nog lite som med digital stillbildskamera, man tar mycket bilder och några blir bra. Man tar mycket film och klipper bort 95%. Batteriet går åt bara man har kameran i stand-by läge och tar alltför fort slut.

Jag tycker du verkar lite irriterad men jag fattar inte riktigt var skon klämmer. Redan ditt första inlägg ojjade DU dig att du inte kunde förstå "denna fascination med kommunikation och dokumentation". Försökte du tillföra tråden något med detta? Eller stör du dig bara på mig?
Tandborsten var bara ett skämt, kanske felplacerat, men inget illa menat mot dig.

Jag vill campa på mina villkor, ta med dom saker jag tycker gör min tur trevlig. Dit hör böcker, kamera (av någon sort), liggunderlag, vin, en viss mängd kläder och rätt mat.
Och så lite prylar med batterier od...
Så ser de reella behoven ut för MIN trevliga kanottur.

2012 träffade jag en trevlig nisse på runt 70 som var ute och paddlade själv. Han hade tv med sig. Han bara måste ut och paddla men fotbollen tänkte han inte missa för det. Han löste det med batteri och stor solpanel. Det var hans reella behov.

mvh thomas
 
Dessa drar väldigt mycket vid frekvent användning. Det skulle bli väldigt många extra batterier om det ska räcka över en vecka med min önskade användning av dessa 2 storförbrukare.
Där är min smärtgräns passerad. Därför inköptes solpanelen.

Har du räknat på det eller är det bara vad du "känner"?

Om vi räknar med en 5 W panel (Silva Solar II har nämnts i tråden, den är lite klenare), sen brukar man tydligen räkna med cirka 4 timmar effektiv soltid på ett dygn (d.v.s. man räknar med 5x4, egentligen är det kanske 5x1+3x2+3x3). 20 Wh per dygn gånger 7 dygn blir 140 Wh. Förutsatt att du har sol hela tiden!

Med ett 3,6 V batteri blir det 39 Ah, 39 000 mAh.

Det blir cirka 3 stycken 12000 mAh batterier. Såna väger 270 g styck, det blir 810 gram. En Silva Polar II väger 300 gram, så visst blir batterierna lite tyngre, MEN ovanstående förutsätter att du har sol hela tiden OCH utnyttar solpanelens fulla kapacitet under den tiden.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.