Sova ensam i skogen

Jag sover ju mest och bäst i skydd-skyl, gärna 10-20 meter från havet innanför första ridån av låga martallar. Det är en vana som jag blev lärd "å ämbetets vägnar" för en hel massa år sen då jag inte bara frilufsade för skoj skull. Det har både för och nackdelar, nackdelarna är mera mygg, fördelarna är lite skydd från den värsta vinden och dessutom lätt att få ner tältpinnarna och ganska platt. Huvudsaken att man gör det man trivs med och sen spelar det ingen roll var, det får var och en avgöra efter bästa förmåga.
 
I så fall kommer jag på ett par saker till. Kan du välja tidig sommar och öppen terräng, så blir det ju aldrig helt mörkt. Ur den synpunkten kanske du skall välja en så nordlig rutt som möjligt?
Det blir också tystare i naturen, ju kargare/öppnare trakter du väljer. "Priset" är att du missar den öronbedövande fågelsymfonin i gryningen (dvs kanske kl 4 på natten ;)).

Du frågade också, hur det kändes "första gången". I mitt fall är det lite svårt att veta vad som skall räknas, eftersom det började med att jag sov lite hur och var som helst, när jag som tonåring började lifta runt ensam i Öst- och Västeuropa. Så det blev väl en gradvis tillvänjning.
"I skogen" sover jag faktiskt sällan, men min första natt på kalfjället gjorde ett mäktigt intryck, särskilt som jag var utan tält. Jag hade tillbringat alla mina somrar i Tatra och trodde jag visste allt om berg, men detta var så annorlunda och exotiskt! De långa siktlinjerna, den mjuka tystnaden, och en flock renar på en snöfläck, som lyste i den gråvita natten. Jag sov inte en blund.

Du skriver på ett väldigt lockande vis, blir sugen på att ge mig ut nu!

Jag ser att det låter "större" än vad det är nu, alltså jag tänker inte börja ändra färdvägar och tid på året inför lite eventuellt nattligt obehag. :) Det här kommer nog gå bra! Har ändå fått lite bra tips här och har själv "bekantat" mig i skallen med allt som kan hända ute i skogen.

Har kikat på att sticka ut en natt och tälta på västra delen av Sävelången ovanför Floda, ett par mil öster om Göteborg. Har en bekant, äventyrare, som är bosatt på andra sidan sjön så då kan man kanske få sällskap vid frukosten också! :)

Jag sover ju mest och bäst i skydd-skyl, gärna 10-20 meter från havet innanför första ridån av låga martallar. Det är en vana som jag blev lärd "å ämbetets vägnar" för en hel massa år sen då jag inte bara frilufsade för skoj skull. Det har både för och nackdelar, nackdelarna är mera mygg, fördelarna är lite skydd från den värsta vinden och dessutom lätt att få ner tältpinnarna och ganska platt. Huvudsaken att man gör det man trivs med och sen spelar det ingen roll var, det får var och en avgöra efter bästa förmåga.

Tips på hur man undviker mygg? Minns att jag läste i försvarets handbok något om att man kunde fjutta på en sån där utväxt man hittar på björkar, så ryker den i ett par timmar.
 
En sak jag kom att tänka på är att tillbringa en eller ett par kvällar i naturen vid någon intressant plats där man kan förvänta sig visst fågel- och djurliv. Det är en fascinerande upplevelse att se och lyssna på allt som förändras i takt med att skymningen faller och mörkret inträder. Vissa ljud avtar och upphör, andra tillkommer. Man ser fåglar som förbereder sig för natten på olika sätt. Man känner att man deltar i det som händer. När det är nästan helt mörkt kan man ju vandra tillbaka till sin bil eller hur man nu tagit sig dit. Gärna genom något mörkt skogsparti för att uppleva känslan av natt. Kan man klara sig utan ficklampa är det bra för känslan och naturupplevelsen, men bör tas med som reserv.

Det händer ibland att jag gör sådana små turer. Tar med kök och mat och sitter för mig själv i något avlägset fågeltorn med bra utsikt. Kokar tevatten och äter min kvällsmat. Ser grågässen landa i sjön. Hör rördrommen tuta i vassen. Rör- och sävsångarna hålla konsert vid midnatt. När det är beckmörkt har jag tältet bredvid att krypa in i. Har jag riktig tur hör jag något vildsvin fnysa och böka i närheten, fast det är inte särskilt ofta. I kohagar tältar jag dock aldrig, risken finns att bonden släpper ut korna i hagen på morgonen. Kor är hopplösa när det gäller att snubbla på tältlinor.

Mot mygg tycker jag vanligt myggmedel som man stryker på huden är bäst. Duger bra med dem som finns på Apoteket.
 
Intressant! I mitt fall handlar det absolut inte om att åka till någonting, utan snarare ifrån. Att lämna civilisationen fullständigt, vardagen, arbete, familj, planer för att istället sitta vid en varm och skön brasa, och bara fundera och tja, om ens sitta och tänka. Bara sitta där, titta in i brasan och låta tiden stå still.

Paradoxalt nog tar man lite paus från sig själv när man åker till skogs.
 
Tips på hur man undviker mygg? Minns att jag läste i försvarets handbok något om att man kunde fjutta på en sån där utväxt man hittar på björkar, så ryker den i ett par timmar.
Jag behåller torrdräkten på tills jag ska lägga mig och smörjer bara in ansikte och händer med nån soppa som innehåller allt för mycket DEET och numera är förbjuden. I tältöppningen har jag myggspiral av den "gamla goda" sorten som även den numera är förbjuden och som jag har ett "livstidslager" av..
 
Campa utan tält?

Tja, tänkte ut i skogen och för första gången och campa. Och jag vill göra det själv bara för grejen och träning.

Att campa utan tält första gången låter ju helt vansinnigt, då har du ju inget skydd. Tänk alla insekter som kommer in och lägger ägg i öronen! Med tält är man ju lite skyddad.

Fråga, man har ju hört folk som träffar på björnar etc och vi har ju varg i skogen? Chansen är ju liten, men tar ni någon form av skydd mer en tält? Eller förbereder platsen ni tältar på något sätt?
 
Tja, tänkte ut i skogen och för första gången och campa. Och jag vill göra det själv bara för grejen och träning.

Att campa utan tält första gången låter ju helt vansinnigt, då har du ju inget skydd. Tänk alla insekter som kommer in och lägger ägg i öronen! Med tält är man ju lite skyddad.

Fråga, man har ju hört folk som träffar på björnar etc och vi har ju varg i skogen? Chansen är ju liten, men tar ni någon form av skydd mer en tält? Eller förbereder platsen ni tältar på något sätt?

Nej, insekter, björnar eller vargar behöver du inte oroa dig för. Däremot måste du skydda dig mot trollen.
 
Aldrig fått insektsägg i öronen, inte sett varg, lo och mött en görrädd björn i sverige, vi stack åt varsitt håll. Hört vargar men aldrig mött någon, några tusen nätter ute.
De vilda av nordens djur jag sett spår av har aldrig stört min utevistelse. Grannens hönsgård har haft besök av mikkel och genom ett fält nedanför ett stup i Norge har jag sett järvrivna och utdrivna renar.
Djuren är så mycket bättre än vi på att veta var vi är och hålla sig osynliga för oss.
Sovit många, många nätter utan skyddande tält, det fick gå det med. Det man utsätter andra för bör man dela.
I skogen finns ett några växter som radikalt kan minska myggeländet, lär dig dem och bruka dem korrekt.
Ett par saker att tänka på när man går in i skogen, utgå aldrig från parkeringsplatser, följ en grusväg, skogsväg in så slipper du trampa i människoträck.
Vet på kartan var du går in, håll reda på var du är och ha ett mål därinne samt en förutbestämd utgångsväg.
Lämna gärna en färdbeskrivning hemma och berätta för någon anhörig när du avser vara hemma igen. D v s normalt socialt hyfs.
Kör du karta, klocka och kompassmetoden slipper du batterier och blir på köpet en rackare på att orientera.
Skogen är vedbod, bärbod och den fattiges tröja.
go tur
 
Fina områden runt Göteborg

Det finns massor med fina naturområden runt Göteborg. Själv gjorde jag min första ensamvandring på vildmarksleden. Tältade vid Stora Härsjön om jag minns rätt. Annars är Svartedalen väldigt vackert också. Om du inte har bil eller vill krångla kan det räcka med att ge sig ut i Delsjöområdet. Där är risken dock mycket stor att du möter folk.

För övrigt är jag själv rätt mörkrädd. Skrämmer upp mig vid minsta ljud. Men de fantastiska naturupplevelserna får mig att övervinna rädslan.

Lycka till!
 
Det finns massor med fina naturområden runt Göteborg. Själv gjorde jag min första ensamvandring på vildmarksleden. Tältade vid Stora Härsjön om jag minns rätt. Annars är Svartedalen väldigt vackert också. Om du inte har bil eller vill krångla kan det räcka med att ge sig ut i Delsjöområdet. Där är risken dock mycket stor att du möter folk.

Tänk dock på att Delsjöområdet är ett naturreservat och att det råder förbud mot tältning där, dock kan man ju ströva lite i området för att senare gå ut ur naturreservatet inför natten.
 
Shrek

Det var en gång, en stor, grön, hårig Shrek som levde ensam i sin koja i skogen. Ibland gick han ut på promenad för att titta mot alla tåg som passerar mot horisonten, mot stadens lockande lampor. Så.. en vacker morgon, då Shrek var halvvaken bestämde han sig att hoppa på tåget. På tåget träffade han en fundersam passagerare som undrade " Kolla på din biljett. Är du verkligen på rätt tåg? för här har vi bara de som åker mot storstaden ". men Shrek var helt fokuserad på att träffa andra magiska djur och ville igentligen inte delta i andra disskusioner, så han försökte att tacka nej. Det som han inte visste att tåget var magiskt, det levde sitt eget liv och hade ljuvliga fantasier. tåget rullade... och efter att ha åkt några mil, hade Shrek fått en reell åksjuka. Han kommer att stiga av tåget och cykla tillbaka till sin kolja i skogen för att vänta där på andra magiska djur som han träffade under resans gång. Vad gäller hans funderingar kring andra skogslösa landskap....troligtvist kommer han att ta steget dit ensam, för att där finns ju ingen skog alls och att sova ensam där skulle innebära ett upplevelse i sig.
 
Vargarna

En natt jag inte glömmer, var vid en fiskesjö långt från människor. Min földje åkte till stugan för att övernatta, men jag bestämde mig att fiska hela natten. Det var höst och regnväder, kolsvart, fick gå med en panlampa. Vid elva tiden började vargarna yla vid kullen 200m ifrån. Blev rädd att dom skulle få lukt av allt mat jag hade där. Satt hunden i bilen iaf. dom höll sig på avstånd men ylandet pågick ända till gryningen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Miss Yster Hur blir man känslomässigt bekväm med att sova i tält? Allmänt om friluftsliv 74
cc22 Sova i sovsäck Allmänt om friluftsliv 19
Mullemek Sova med (ytter-) kläderna på? Allmänt om friluftsliv 24
Jim23 Sova utomhus. Allmänt om friluftsliv 19
friluftaren Sova ute i vildsvinsland Allmänt om friluftsliv 53
Morgan Sova i kyla? Allmänt om friluftsliv 25
goldy_a Är det normalt att vara ensam? Allmänt om friluftsliv 180
turep Rör med lock i skogen Allmänt om friluftsliv 3
friluftsbruden Känna sig säker i skogen? Allmänt om friluftsliv 36
turep Skyltar på L-balk i skogen Allmänt om friluftsliv 7
bombuspolaris Regler för att tälta i "skogen"? Allmänt om friluftsliv 234
Jimsson Toalett i skogen med barn Allmänt om friluftsliv 24
TROY GARNER Gamla bilvrak i skogen Allmänt om friluftsliv 51
Börner Filmporträtt om att flytta ut i skogen Allmänt om friluftsliv 61
Mirke komma ut i skogen Allmänt om friluftsliv 8
krokben Bo i skogen under sommaren Allmänt om friluftsliv 4
Still Alive Terrängkörning i skogen Allmänt om friluftsliv 177
onegear Frukost i skogen Allmänt om friluftsliv 17
nermander Scam i skogen? (Anklagad för vedstöld bara för man kör med släp) Allmänt om friluftsliv 9
tobbe_sunnewald_hotmail.com Den perfekta skogen efterlyses Allmänt om friluftsliv 2
pellepellepelle Allemansrätten i skogen Allmänt om friluftsliv 67
mikael108 Övervakningskameror i skogen Allmänt om friluftsliv 45
Skogstoker Hur torka ved i skogen bäst? Allmänt om friluftsliv 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.