På vilken sida bär du kniven?

Jo, knivar ska vara praktiska och behöver jag hugga så har jag en yxa till det.

Skickat från min moto e5 play via Tapatalk
 
Precis som Knivskribenterna Anders L Dahlman och Paul Kirchner ogillar jag opraktiska knivar och förvånas över hur många som vill bära stora och tunga knivar, samt gör det utan något praktiskt bruk i friluftssammanhang.

go tur

Name-droppa hur mycket du vill, du kan ju inte ens hantera en svensk brunbjörn enligt egen uppgift.

Och varför lägger du energi på att analysera andras utrustning och deras behov? Ha? Ha? Jag får väl bära runt på skrädbilor, timmersvansar, förhuggare, banjo och drabantvärjor hur mycket jag vill, det ska väl du inte lägga dig i?
 
Dumheter. Lagen (1988:254) om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål (i folkmun kallad "knivlagen") säger: "Förbudet i första stycket gäller inte, om föremålet enligt särskilda föreskrifter ingår i utrustning för viss tjänst eller visst uppdrag eller om innehavet annars med hänsyn till föremålets art, innehavarens behov och övriga omständigheter är att anse som befogat." Och lagen är dessutom begränsad till allmänna platser (eller fordon på allmänna platser).

Polisen själva ger bl.a. följande två exempel på när det är okej att bära kniv:
  • Svampplockare som under vandring bär ändamålsenlig kniv
  • Normalt bruk av fickkniv eller multiverktyg



Om du har några exempel på prejudicerande domar där domstol tagit hänsyn till om en scout har knivmärke eller inte så fram med dem på en gång, för det var det dummaste jag hört.

Notera också polisens exempel på 'normalt bruk' av fickkniv och multiverktyg. Rättsväsendet och pappa polis är inte dumma. Lagen är inte till för att hindra gemene man att bära kniv, lagen är till för att förhindra att stökelement går beväpnade.

Fyad ger en känga till känga? Hmm...
 
Hela idén med att en kniv ska vara praktisk är löjeväckande. Friluftsliv är för den moderna människan en lek, ett tidsfördriv. Att vela runt i skog och mossa, eller till fjälls är totalt opraktiskt. Skulle man varit praktisk skulle man varit hemma, lyft lön från en trygg fast anställning och spenderat ledig tid framför mello, och åkt på husvagnssemester.

Att göra sig omaket att åka ut i terränglådan i de bortre provinserna och ta sig till fots från eländig punkt A till eländig punkt B och däremellan späka sig med torrskaffning och tältnätter är allt annat än praktiskt. Om man hävdar att saker skall vara praktiska skall man nog fundera översitt val av tidsfördriv.

Hur vi än vänder och vrider på det så är friluftslifv för det mesta ngn form av rastning av uttråkade stadsbor.
 
Löjeväckande?

Självklart är en kniv praktisk. Lika praktisk som en knosterslägga eller skalpell vid behov. ”” Friluftsliv är för den moderna människan en lek, ett tidsfördriv. ”” Ja men vad bra med lek och tidsfördriv.
Som fd. filatelist i barndomen var det till glädje. Jubileumsfrimärket häleriverksamheten hundra år var ständigt eftertraktat till samlingarna... ett intresse kan te sig flera utryck.

Att ta sig från punkt A till punkt B kan mycket riktigt vara eländigt och påfrestande i den praktiska delen. Ungefär som alla möjliga former av kroppsliga aktiviteter. Märkligt nog finner många utövare en glädje och stimuli av detta. Hurvida det skulle vara begränsat till en urban uttråkad del av befolkningen betvivlar jag. En mycket stor del av utövare av det påfrestande friluftslivet finner man i landsbygdens befolkning.

Många utövare vittnar om allt annat än endast torrskaffning och jokkbrus som blir till både krydda och glädje. Men för den som inte erfarit frälsningen av knottens och myggornas välkomstcermoni därute kan det hela te sig svårsmält. Lika svårsmält som Wahlgrens värld eller Big Brother för oss icke invigda i den världen.
 
Hela idén med att en kniv ska vara praktisk är löjeväckande. Friluftsliv är för den moderna människan en lek, ett tidsfördriv. Att vela runt i skog och mossa, eller till fjälls är totalt opraktiskt. Skulle man varit praktisk skulle man varit hemma, lyft lön från en trygg fast anställning och spenderat ledig tid framför mello, och åkt på husvagnssemester.

Att göra sig omaket att åka ut i terränglådan i de bortre provinserna och ta sig till fots från eländig punkt A till eländig punkt B och däremellan späka sig med torrskaffning och tältnätter är allt annat än praktiskt. Om man hävdar att saker skall vara praktiska skall man nog fundera översitt val av tidsfördriv.

Hur vi än vänder och vrider på det så är friluftslifv för det mesta ngn form av rastning av uttråkade stadsbor.

Låt vara att det kanske inte är så att du är på fel forum, men fel tråd är du definitivt i. Herre jävlars - låt folk vara, låt folk diskutera.
 
För nybörjare var det lika självklart klart att ha en kniv hängandes i skärpet som att packa ner tält och sovsäck. Sen att den sällan användes var rätt oviktigt - den skulle sitta där, för det fick man lära sig när man var barn. Oftast var det nån machosnubbe med skägg och flanellskjorta som stod för utlärningen av detta. Kniven skulle va nån slags överlevnadsgrej. Nu är det snarare mobilen som är överlevnadsgrejen nr 1. Aldrig hört annat än på film om vilsekomna som överlevt tack vare en kniv.
 
För nybörjare var det lika självklart klart att ha en kniv hängandes i skärpet som att packa ner tält och sovsäck. Sen att den sällan användes var rätt oviktigt - den skulle sitta där, för det fick man lära sig när man var barn. Oftast var det nån machosnubbe med skägg och flanellskjorta som stod för utlärningen av detta. Kniven skulle va nån slags överlevnadsgrej. Nu är det snarare mobilen som är överlevnadsgrejen nr 1. Aldrig hört annat än på film om vilsekomna som överlevt tack vare en kniv.

Men det är ju för att folk med kniv är experter och går inte vilse. 😄😁
 
För nybörjare var det lika självklart klart att ha en kniv hängandes i skärpet som att packa ner tält och sovsäck. Sen att den sällan användes var rätt oviktigt - den skulle sitta där, för det fick man lära sig när man var barn. Oftast var det nån machosnubbe med skägg och flanellskjorta som stod för utlärningen av detta. Kniven skulle va nån slags överlevnadsgrej. Nu är det snarare mobilen som är överlevnadsgrejen nr 1. Aldrig hört annat än på film om vilsekomna som överlevt tack vare en kniv.

Man blir nyfiken på vilken ålder det är på dig och vilken landsända du är uppväxt i? Detta då jag inte känner igen mig i din beskrivning "hur man blev med kniv"
Jag är snart 50 och jämtlänning, fick som barn en kniv i händerna för att hjälpa farsan att göra upp fisk och på våren tälja sälg-pipor. Då var normalt folk i skogen för gagn av ett eller annat slag, såsom jakt, fiske, bärplockning, hämta ved, osv.
Så är det delvis fortfarande, men lika ofta är jag till skogs utan direkt anledning annat än att bli "normal" efter veckans förvärvsarbete...
Hur som, kniven är för mig om vilket verktyg som helst.
 
Knivar och andra verktyg var tillgängliga när jag var en liten grabb. Pappa jobbade som snickare så de fanns alltid verktyg att låna i garaget. Och detta ledde till att jag själv jobbade som snickare i några år. Så kniven är ett verktyg för mig och snart är det dax att låta lillan få ta del av detta verktyg.

Skickat från min moto e5 play via Tapatalk
 
fick som barn en kniv i händerna för att hjälpa farsan att göra upp fisk och på våren tälja sälg-pipor. Då var normalt folk i skogen för gagn av ett eller annat slag, såsom jakt, fiske, bärplockning, hämta ved, osv.
Så är det delvis fortfarande, men lika ofta är jag till skogs utan direkt anledning annat än att bli "normal" efter veckans förvärvsarbete...
Hur som, kniven är för mig om vilket verktyg som helst.

Samma här! När man bor i naturen och gillar att självhushålla är det normalt att alltid ha kniven med sig. Och rör man sig dessutom på sjön är den oumbärlig! Du vet aldrig när du behöver kapa en lina eller tälja till någon form av nödlösning. Vid haveri behöver du snabbt kunna göra upp eld om du lyckas ta dig i land. De flesta öarna här är obebodda.
 
I brevet från skolstyrelsen till ettan stod, gymnastikpåse med linne, kortbyxor blå, samt gymnastikskor och vita strumpor samt liten kniv eller pennvässare för pennvässning medföres till skolan dag ett. Det var på 50-talet.

Läsförståelsen förefaller sjunkit hos senare generationer, vilket bland annat syns i den här tråden.

go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Granitbitarn Vilken sida ska man gå på? Allmänt om friluftsliv 147
Picea Är det tillåtet att ta ut avgifter på ställen där allemansrätten gäller? Allmänt om friluftsliv 314
danfri Bästa sättet att fästa Gränsfors yxa på ryggsäck med MOLLE? Allmänt om friluftsliv 16
Still Alive Hur motverka imma på glasögonen? Allmänt om friluftsliv 61
dmitrij Tältplatser på Gotland Allmänt om friluftsliv 39
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Få längsta batteritid på mobilen Allmänt om friluftsliv 26
RolandF Dagens tips på tält Allmänt om friluftsliv 0
Robertos Hängmatta på hösten Allmänt om friluftsliv 15
hsp Anpassa ändhylsa på tältstänger Allmänt om friluftsliv 5
senmathal Boka fjällstuga på STF hemsida Allmänt om friluftsliv 6
vandrafjäll Stormsäkra tältet på vinterfjället. Allmänt om friluftsliv 19
Cohf88 Angående felaktiga länsgränser på Google Maps/Earth (+10 år) Allmänt om friluftsliv 4
brigas Storstadsperspektivet på friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 22
Troll 3 Dyrt å korsa gränsen på fel ställe i Norge Allmänt om friluftsliv 28
kennet_arvidsson Varför tätförbud på kommunala skogsbadplaser? Allmänt om friluftsliv 53
Johan123 Rulla kanot på kanotvagn - Käringsjövallen till Öster-Vingarna? Allmänt om friluftsliv 18
Cyrus Tälta på Galterö Allmänt om friluftsliv 11
pirx tips på skräddare i malmö/lund? Allmänt om friluftsliv 2
Noatun. Media på långtur? Allmänt om friluftsliv 31
stormdans Tips på aktiviteter utomhus 4 timmar om dagen Allmänt om friluftsliv 28
Stordrulen Altarringen på Fulufjäll Allmänt om friluftsliv 17
Skogsstjärnan Försvunna vägar på kartan? Allmänt om friluftsliv 7
turep Skyltar på L-balk i skogen Allmänt om friluftsliv 7
Kimkim Avslöja guldkorn på internet? Allmänt om friluftsliv 19
cloud76 Grava lax på fjället Allmänt om friluftsliv 5
Kimkim Var titta på vågor i Göteborg? Allmänt om friluftsliv 2
ODK123 Förslag på spännande visstidsjobb? Allmänt om friluftsliv 4
majjen Fjället 2019 : 3 Bröllop på Kenekaise Allmänt om friluftsliv 2
Askel Tälta på Ivö (Ej campingplats)? Allmänt om friluftsliv 1
Sarektomten Sydtoppens höjd oklar på kebnekaise Allmänt om friluftsliv 50
4623 Vad kan vi hitta på? Hjälp! Allmänt om friluftsliv 9
salvion Fråga: Förslag på hur jag gör c.a 50 waypoints i stan att gå efter? Allmänt om friluftsliv 4
bergonatur Bila i Norge, framkomlighet på våren Allmänt om friluftsliv 2
Mediana Tips på tältplatser man kan tas sig med bil Allmänt om friluftsliv 6
pack Hygien på tåg Allmänt om friluftsliv 21
KjeSjo 10% rabatt på resan med SJ via STF, men resan blev dyrare..? Allmänt om friluftsliv 11
Moga Bära saker på huvudet? Allmänt om friluftsliv 17
Linneaa Höga kusten-leden i slutet på maj? Allmänt om friluftsliv 4
WildlifR Nån som är sugen på en överlevnadsresa i naturen ca 1 månad (helst en tjej) Allmänt om friluftsliv 1
fritänkare Vad händer om man lägger en roddbåt på stadens mark? Allmänt om friluftsliv 7
Entertainer Neder- mellan- eller överslaf på nattåget? Allmänt om friluftsliv 14
Christian Småland mäta tillbakalagda höjdmeter på en vandring Allmänt om friluftsliv 5
Mediana Behöver hjälp med tips på fin tältplats utanför Stockholm Allmänt om friluftsliv 8
toni-z Vad tar ni inte med er på fjället? Allmänt om friluftsliv 14
Askel Tips på tältplatser på Gotland, inom allemansrätten Allmänt om friluftsliv 0
plupp27 Tips på bra friluftskök Allmänt om friluftsliv 11
Varnbrink Outnorth på väg att kursa?? Allmänt om friluftsliv 15
Xto1891 tips på tält Allmänt om friluftsliv 13
spass Varning för äventyrs-grupper på Facebbok Allmänt om friluftsliv 20
thomas.vastervik Tips på Facebookgrupp/er? Allmänt om friluftsliv 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...