Den olagliga jakten på elfenben

Precis sett Dokument Utifrån om den olagliga jakten på elfenben.
Den väldigt eskalerande jakten är såklart hemsk på många sätt.

Vietnam är boven i dramat som ökat denna illegala jakt lavinartat de senaste åren. Idag skjuts en elefant varje kvart...
Det finns 460 000 Elefanter kvar i världen.

WWF och andra organisationer i Sverige tar starkt avstånd ifrån detta och basunerar ut det ena budskapet efter det andra för att samla in pengar.
Sverige gör officiella uttalanden att man samarbetar mot den illegala handeln bla bla bla...

Enligt mig ska Sverige och dess organisationer enbart knipa igen käften tills de städat runt sin egna dörr.
Vi bedriver själva en olaglig jakt på ett djur som det enbart existerar mellan 100 000 - 200 000 individer av i världen. Ett hundratal av dessa i Sverige.
Alltså mindre än hälften av antalet Elefanter i världen.

Elefanter skjuts också av en anledning, nämligen pengar.
Vargen skjuts och ruttnar bort. Till ingen nytta.

Sveriges hyckleri i den här frågan är så pass stor att det hela blir lätt patetiskt.

Vad ska man göra för att rädda Elefanterna?
Tyvärr är det bortom all kontroll då pengarna är alltför stora. Elefanterna kommer gå en hemsk död till mötes. Till de blir såpass få att det går att ha kontroll över dem samt att det inte längre lönar sig att jaga dem. Ett par tusen individer alltså.
 
Ett bra inlägg. WWF har jag inte sett driva några kampanjer mot tjuvjakten av varg i Sverige. Jag tror att de inte vågar.

wwf officiella åsikt är att dom väljer att stå utanför den diskussionen och hänvisar till aktuella forskningsrapporter. Personligen känner jag att wwf kan kompromissa sina ambitioner och påtryckningar för ett högre medlemsantal och sponsring från företag men dom som jobbar för organisationen är riktiga eldsjälar som förtjänar allt beröm i världen.
 
WWF lägger sina pengar på de djur de tror kan generera mest inkomster helst de små och söta.

Den scandinaviska sälstammen är den störst sen minst 70år och håller på att radera alla yrkesfiskare ändå får bara 200 djur skjutas och med besvärliga regler för organ till provtagning.

Självklart borde fattiga bönder få freda sina åkrar mot plundrande elefanter så som svenska djurägare får freda sina djur mot rovdjur.
 
Få kineserna att köpa renhorn från norden istället. Samerna skulle nog uppskatta det. Det skulle bli en stor exportvara att tjäna mycket pengar på och mycket billigare kilopris för kineserna plus att det skulle vara lagligt. Även vandrare skulle tjäna pengar till nya vandringsresor då de hittar renhorn ute i fjällen. Vad sa dom om elfenben, 400 000 kr per kg ? Sälj renhornet för 25 000 kr per kilo :-D

Det har väl alltid varit lättare att gnälla på andras misstag innan man själv har ryggen rak. Skövlingen av regnskog är populär att driva in pengar för men skövlingen av svensk urskog är det få som bryr sig om i jämförelse.

Många är de brev jag fått av WWF där de ber om pengar för insamlingen till tigrar, snöleoparder, gorillor m.m. Alla viktiga projekt, men aldrig har jag fått ett brev för insamlingen till att skydda svensk natur.

Mvh / Johannes
 
Så WWF har alltså en officiell hållning att man skiter i den olagliga jakten på hemmaplan men man bryr sig om vad andra länder gör med arter som VIDA överstiger antalet Vargar i världen.

Och detta tigger man pengar om dagarna i ända.

Visste faktiskt inte att man hade denna hållning i frågan.
Men det är bra att veta.

Sveriges regering då?
Tja... samma sak där.

Jag fattar inte ens att Sverige har mage att uttala sig om Elfenben efter vad som händer på hemmaplan.
 
Ett bra inlägg. WWF har jag inte sett driva några kampanjer mot tjuvjakten av varg i Sverige. Jag tror att de inte vågar.

Halaj!

De kanske inser att det hade varit pengar i sjön.
Jag tror att kampanjer funkar bäst när de gör människor uppmärksamma på något de inte gett en tanke tidigare.
Men att få en varghatande tjuvjägare att sluta hata varg genom en sketen kampanj? Glöm det!
Och eftersom deras fasta övertygelse inte är sprungen ur en logisk slutledningsförmåga, hur skall du kunna övertala dem med logik? Det går inte!

//T
 
Men det går att övertala Al Shabaab ifrån Somalia att sluta skjuta Kenyanska Elefanter för att finansiera sin terrorverksamhet menar du?

Och därför väljer man just Elefanter framför Vargen?
Trots att det finns 1/4-del så många Vargar i världen som Elefanter.
 
I o.m. att dom hänvisar till aktuell svensk forskning så är dom emot all jakt som situationen är idag och vill se en större genetisk mångfald i stammen men uttrycker sig kryptiskt för att inte få ett stort medlemstapp. Detta var det som gällde för ett par år sen när jag var mer insatt i organisationen.
Det ska sägas att WWF Sverige har under en längre tid stöttat forskning om fjällräven för att kunna få arten livskraftig igen.
En grej som jag tycker är underligt att det hamnar i samma fack som djurskydd är det utbredda stödet för att att söva, montera halsbandsändare och stressa upp djur vid infångandet i djurskyddets namn, vem vet hur djuren påverkas utav dessa trauman.

Är ganska intressant det här med att vissa tycker WWF är aktionssvaga. Hade vi pratat om Green peace är det säkert fullt möjligt att samma person hade kritiserat deras sätt att uppmärksamma saker. Tror många både vill äta och ha kvar kakan (pekar inte finger nu)
 
Jägareförbundet är också med och stöttar fjällrävsprojektet under vintern genomförs utbildningar i lockjakt inom fjällrävsområdet för att minska rödrävspopulationen.
 
Greenpeace sätt att arbeta ska ha all respekt anser jag. De har fått många höga omoraliska bolag att börja svettas och omvärlden att få veta vad som händer.

Jag tror det är viktigt att blanda olika sorters sätt att göra motstånd och arbeta på för djuren och naturens välfärd då det sällan finns ett riktigt svar på hur det ska gå till.

Angående halsband, sövningar m.m så är det svåra frågor. Mångmiljonbeloppet för flytten av Junselevargen hit och dit var enligt mig helt fel och jag har även sett bilder på djur med halsband där hela halspartiet på djuret varit pälsfritt pga halsbandet. Har då kontaktat de ansvariga men de har hävdat att allt är normalt och under kontroll. Samtidigt finns det säkert otroligt många tillfällen där det har varit till hjälp för arten i stort att individer burit runt på dessa halsband.

Vargen dödas och jagas väl inte i den omfattning som elefanten? Så även om det finns fler elefanter nu så kanske det inte gör det om fem år och sen kan det vara för sent ?

Mvh / Johannes
 
11 inslag och redan 4 djurarter, var månne detta sluta. Vargen är inte på rödlistan. Fjällräven är liksom Elefanten.
Vem introducerar nästa djurart i tråden om Elfenben....
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
andersmossing Vem har ätit rådjur? (bild på rådjurskelett) Vilda djur 7
Småtärna Byggkonstruktion på tallstam? Vilda djur 7
HajHI1231 Vad är detta för ibsekt på min säng? Vilda djur 0
Stordrulen Stenmården på väg till Sverige, orsakar stora skador. Vilda djur 1
rimfrosty Läten på landet Vilda djur 9
Moga Djurens spår-grupp på Facebook? Vilda djur 2
fjällkvanne Slingrigt spår på gräsmattan Vilda djur 7
avslutmedlemskap0904 Tält för titta på orrspel Vilda djur 0
KLAGER Norge överväger att avliva all vildren på Hardangervidda Vilda djur 2
tuneluna Vilken fågel på bilden? Vilda djur 1
KLAGER Svenskar skämmer ut sig på Dovre i Norge Vilda djur 6
GKB Klösmärken på tall Vilda djur 15
UteMats Vilket djur? (spårstämplar på kalfjäll) Vilda djur 3
thureb Lämmelår kan vara på gång Vilda djur 1
Christheblizz Vad är detta för fågel samt insekt (varning för creepy bild på insekten) Vilda djur 1
KLAGER 1/3 av renarna på Sydgeorgien utrotade Vilda djur 24
mick102 Tips på hur undvika björnattack Vilda djur 6
Patriksg Tips på att hitta vildsvin. Vilda djur 12
Jaden Konstiga ÄGG på fönrstret Vilda djur 4
thegedd Björnar på väg....... Vilda djur 0
KLAGER Slut på ringmärkning av fåglar? Vilda djur 3
majjen Fågelskådning på Tvärsnytt ikväll Vilda djur 2
Vilsen Hund på fjället. Vilda djur 6
millimeter Vilken fågel? (Bild på fjäder.) Vilda djur 4
Karpaterna.se Björn på Sånfjället Vilda djur 2
ripnils Bättre myggmedel på G? Vilda djur 4
swefatalerror Följ familjen på taket! Vilda djur 0
berggren_91a Konstigt djur angrepp på en björk! Någon som vet va de kan vara för djur? Vilda djur 9
KebneKajsa World of... eller tänk vad man lär sig på level 30! Vilda djur 18
grodanbolle Regional jakt på Varg och Järv. Vilda djur 15
Staffan Andersson På hur lösa grunder kan man egentligen besluta om skyddsjakt på björn? Vilda djur 20
Toffs. Grym tjuvjakt på björn.. Vilda djur 44
kristofer_wallmark Att tänka på/tips inför bäverfotografering? Vilda djur 11
utemänniska Snokande snok på berget Vilda djur 4
janstj Tillgången på Ripa i fjällen? Vilda djur 4
g-l Falkar på Mallorca Vilda djur 3
GustavOh Fågeln på balkongen? Vilda djur 3
dansa liten vesla vit på bröstet.. Vilda djur 3
srpp Bra fågelbok med foton på svenska? Vilda djur 14
Staffan Andersson Skyddsjakt på Tuorponvargen Vilda djur 21
Joakim Ambrosson Dålig på fåglar.. hjälp! Vilda djur 11
mipert ”Hur länge lever en fästing” eller ”det kliar på...” Vilda djur 2
frarol självmord eller bara ledsnat på vargdebatten Vilda djur 6
Peifen Björn på Åland Vilda djur 0
thureb Fladdermus som flyger mitt på dagen Vilda djur 8
Toffs. Björnlukt på flaska! Vilda djur 2
avslutatmedlemskap1004 Fåglar på Djurgårn´ Vilda djur 3
millimeter Björnar på TV Vilda djur 5
Toffs. Storlek på björn? Vilda djur 26
söderlund Fågelbok på nätet Vilda djur 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.