Inplanterad varg?

Sedan när blev det okej att sprida upphovsrättsskyddad material utan tillstånd från upphovsrättsinnehavaren på detta forum? Upphovsrätten till denna skrift tillhör Naturskyddsföreningen.

Den är ju från ett bibliotek, 1976.
Sen anser jag nog att allmänintresset väger tyngre i detta fall. Inplanterad varg är ett synnerligen grovt brott.
 
Den är ju från ett bibliotek, 1976.
Sen anser jag nog att allmänintresset väger tyngre i detta fall. Inplanterad varg är ett synnerligen grovt brott.

Att sprida upphovsrättsskyddat material på nätet är ett brott som andra brott. Om du har utgivningstillstånd kan du möjligen prata om att publicera delar för allmänintressets skull (citaträtten), men att bara stjäla ett verk rakt av och sprida det på nätet är brottsligt. Att någon tjuvkopierat skriften från ett bibliotekslån gör ju knappast saken bättre, om du nu trodde det. Att "Vargfakta" sysslar med sånt förvånar mig inte - där verkar ju pöbelvälde råda, men varför ska utsidan.se smutsas ned av sånt skit?

Om du misstänker inplantering av varg så är det din skyldighet att polisanmäla saken, inte att begå nya brott.
 
Mina grannar vet säkert att vargen är inplanterad och således inte är en ursprunglig art i vårt land.
Grannarna är ytterst säkra på sin sak och påstår att media inte vill eller vågar publicera de klara bevisen för att flera inplanteringar ägt rum - och fortfarande äger rum. Så har de sagt i gott och väl 20 år nu.
Vilka bevis finns egentligen? Att olovandes inplantera ett rovdjur innebär ju en straffbar handling. Om klara bevis finns är det ju bara att väcka åtal? För media vore det en första klassen knallsensation att publicera bevisen för vargens inplantering i Sverige. Lösnummerförsäljningen skulle bli rekordstor.
När jag uppmanat min goda grannar att väcka åtal eller gå till media tappar de plötsligt intresset för saken och påstår att såväl jurister som journalister är i maskopi med "miljömuppar" och andra vargkramare.
När jag erbjudit mig att själv gå till åklagarmyndigheten och/eller media, bara jag får tillgång till de solklara bevisen i vargfrågan, lovar de att prata med "dom som vet allt i saken". Dessa "dom" har av obekant anledning hittills aldrig hört av sig.
Tja, vad gör man?

Vargen "inplanterade" sig själv efter senaste istiden, precis som människan i Sverige. Ses det historiskt så är allt som fanns här före ca 1200 e.kr ursprungligt, då inget Sverige som enat rike fanns före det. Eventuellt kan till och med upplösningen av Kalmarunionen år 1523 räknas som det moderna Sveriges grundande om man översträcker sig lite grann.

Så vargen är lika mycket, eller lite, ursprunglig som människan i Sverige.

Kanske man borde inplantera fler konspirationsteoretiker på sluten psykiatrisk vård? *ironivarning här*
 
Vargen "inplanterade" sig själv efter senaste istiden, precis som människan i Sverige. Ses det historiskt så är allt som fanns här före ca 1200 e.kr ursprungligt, då inget Sverige som enat rike fanns före det. Eventuellt kan till och med upplösningen av Kalmarunionen år 1523 räknas som det moderna Sveriges grundande om man översträcker sig lite grann.

Så vargen är lika mycket, eller lite, ursprunglig som människan i Sverige.

Kanske man borde inplantera fler konspirationsteoretiker på sluten psykiatrisk vård? *ironivarning här*

Du har inte läst rapporten?
 
Att sprida upphovsrättsskyddat material på nätet är ett brott som andra brott. Om du har utgivningstillstånd kan du möjligen prata om att publicera delar för allmänintressets skull (citaträtten), men att bara stjäla ett verk rakt av och sprida det på nätet är brottsligt. Att någon tjuvkopierat skriften från ett bibliotekslån gör ju knappast saken bättre, om du nu trodde det. Att "Vargfakta" sysslar med sånt förvånar mig inte - där verkar ju pöbelvälde råda, men varför ska utsidan.se smutsas ned av sånt skit?

Om du misstänker inplantering av varg så är det din skyldighet att polisanmäla saken, inte att begå nya brott.

Jag vet inte, men jag skulle misstänka att SNF knappast är jättesugna på att hävda sin äganderätt till denna text? Det vore förvisso oerhört välkommet.
 
Vargen "inplanterade" sig själv efter senaste istiden, precis som människan i Sverige. Ses det historiskt så är allt som fanns här före ca 1200 e.kr ursprungligt, då inget Sverige som enat rike fanns före det. Eventuellt kan till och med upplösningen av Kalmarunionen år 1523 räknas som det moderna Sveriges grundande om man översträcker sig lite grann.

Så vargen är lika mycket, eller lite, ursprunglig som människan i Sverige.
Tja, vargen var ju i det närmaste (om inte helt) utrotad i norge-sverige i början av 70-talet. I naturvårdsverkets skrift som Anglarn länkar till tror man att det fanns en varg kvar i Sarek-Padjelanta. Det var allt. Dagens vargar är alltså ättlingar till lite mer nutida invandrare.

Jag kan till viss del förstå varifrån teorierna om utplacerad varg kommer från. Staten vill gärna ha varg, och plötsligt dyker det upp diverse vargar i sydliga delar av landet. Naturligtvis är det väl antagligen fullt möjligt för dem att ha vandrat dit, men det låter ju kanske inte helt trovärdigt i rätt öron.

Många finner lugn i att de är utsatta för en konspiration, de är oskyldiga och besluten är utom deras kontroll.
Lugn vet jag inte, men att besluten är utanför deras kontroll är ju i det närmaste sant. Om de lyckas organisera sig väl nog och tillräckligt många kan de kanske påverka litegranna, men konsensus i samhället verkar vara att de som oroar sig för vargar i sitt närområde är vargfobiker och ska nivelleras tills denne håller tyst.

Personligen tycker jag kanske inte att inplanterade vargar låter enormt trovärdigt, men däremot tycker jag att svensk rovdjurspolitik sköts illa och med bristande respekt för de som drabbas av den. Om inte annat tycker jag att man så snart som möjligt ska stryka planerna på licensjakt (vilket iaf orsakar mer bråk än det är värt) och istället utforma en hyfsat generös skyddsjakt. Att skjuta godtyckliga vargar under några dagar är i mina ögon inte en lösning på problemet, istället ska individer som dristar sig för nära bebyggelse och/eller börjar ta tamdjur bort fortare än kvickt. Vargar är skygga för människor om människor är farliga, inte annars.
 
Jag vet inte, men jag skulle misstänka att SNF knappast är jättesugna på att hävda sin äganderätt till denna text? Det vore förvisso oerhört välkommet.



Du frågar själv tidigare, har du själv ens läst rapporten?

Om du löst den själv så skulle du icke se att det inte finns något som helst problem med att SNF skulle stå för rapporten. Det var ett officieltbprojekt tillsammans med WWF som rapporten bygger på.



Hur många vargar införde de?
 
Om du löst den själv så skulle du icke se att det inte finns något som helst problem med att SNF skulle stå för rapporten. Det var ett officieltbprojekt tillsammans med WWF som rapporten bygger på.



/QUOTE]

Precis. Så de kan ju anmäla Vargfakta om de nu vill stoppa folk från att läsa om hur det gick till när vargen plötsligt hittade en hemlig tunnel från Finland till Värmland.
 
Precis. Så de kan ju anmäla Vargfakta om de nu vill stoppa folk från att läsa om hur det gick till när vargen plötsligt hittade en hemlig tunnel från Finland till Värmland.

Hur många vargar var det som inplanterades enligt rapporten?

Hur många inplanterade de från Finland?

Varför skulle inte SNF våga hävda äganderätt till rapporten?

Är det inte dags att sluta ljuga och hitta på?

Läs rapporten, inte en enda varg har de inplanterad enligt den.

-Vilket i sig är ointressant eftersom det inte var något hemligt projekt rapporten handlade om, men Vargfakta och du Anglarn vill ju gärna ge sken av att saker inte är det de är. Den här rapporten var alltså inget hemligt konspirationsprojekt från sjuttiotalet...
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
veni Varg attack Vilda djur 66
Mskautpåtur Björn och varg när man sover i skogen Vilda djur 33
insco Hur ska vi göra för att bevara varg! Vilda djur 407
j_stellan Nästan som vargar Vilda djur 95
Bulingen Varg Vilda djur 1287
consono Vargimport Vilda djur 129
plaskdaja Vi säger nej till frilevande varg i Jämtland & Härjedalen Vilda djur 151
millimeter Varg i Härjedalen? Vilda djur 4
ulltand Är det varg? Vilda djur 11
mipert Filmen "Varg" recenseras i Sydvenskan Vilda djur 27
grodanbolle Regional jakt på Varg och Järv. Vilda djur 15
KLAGER Vad vet stockholmare om varg? Vilda djur 3
KLAGER Jaga varg med spjut Vilda djur 4
Highlander- there can be only one Varg: Debatten går framåt. Vilda djur 59
Jockemeister Varg påkörd i dalsland Vilda djur 0
grodanbolle Finskrysk varg invandrad Vilda djur 0
yakman Varg! Vilda djur 12
Raskesven Statusrapport om varg Vilda djur 14
grodanbolle Var det en varg jag hörde? Vilda djur 7
grodanbolle Norges snällaste varg skjuten av jägare. Vilda djur 1
KLAGER Varg safari Vilda djur 0
100826 Varg i Skåne! Vilda djur 4
zzeezz Varg i Sthlm Vilda djur 5
Tiveden Varg. Vilda djur 0
Nosferatu Varg eller hund? Vilda djur 20
Kråkan Såg vi en varg?!?! Vilda djur 7
Usse Norge + Varg Igen!!! Vilda djur 1
KLAGER Varg i Stockholm. Vilda djur 9
Usse Varg!! Vilda djur 45
mattan Varg Vilda djur 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.