Knott...

Dessa är inte alls trevliga (kryper in och bits överallt), fördelen med knott är däremot att de inte verka vilja bitas när de är instängda ex i ett tält till skillnad fråm mygg..
Råkade förra året ut för ett lokalt knottnäste i Kieronbacken. Efter desperat snabbresning av tältet hade vi säkert flera 100 inne i sovtältet (på yttertältet lät det som det regnade pga alla knott som bumpade in i tyget), men ingen gick till attack. Efter snabb öppning av myggnätet i sovtältets fotända och viftning med kepsen blev det även knottrent i sovtältet...puhh

Får jag välja mellan knott och mygg, väljer jag mygg.
 
Dessa är inte alls trevliga (kryper in och bits överallt), fördelen med knott är däremot att de inte verka vilja bitas när de är instängda ex i ett tält till skillnad fråm mygg..
Råkade förra året ut för ett lokalt knottnäste i Kieronbacken. Efter desperat snabbresning av tältet hade vi säkert flera 100 inne i sovtältet (på yttertältet lät det som det regnade pga alla knott som bumpade in i tyget), men ingen gick till attack. Efter snabb öppning av myggnätet i sovtältets fotända och viftning med kepsen blev det även knottrent i sovtältet...puhh

Får jag välja mellan knott och mygg, väljer jag mygg.

Exakt! Det lät som det duggregnade på tältduken...jag lyfte upp den mot himlen och såg
mörka fält röra sig...det var enorma mängder.

Ja dom tuggade på mig där inne...medans jag gned sönder dom och använde typ Deet100 som massageolja....det var helvettet på jorden
 
Dom är oftast ganska lokala inom några hundra meter och det går inte att springa ifrån dom.

Vid ett annat tillfälle så hade jag mc och körde in i skogen efter en lång grusväg.
Jag laga mat,drack öl,gjorde upp eld och grilla korv.

Kvällsbonusen dök upp efter 5-6 öl...det var helt sanslöst - jag blev sönderbiten på nolltid.

Jag slet in grejerna i lådorna på mcen och det hängde tält ut men det var bråttom - jag kunde
inte ens packa ihop liggunderlaget utan fick lägga det på sadeln och bara dra - rattfull och köra efter den här grusvägen mot slutet av den en c:a 5km.

Det fanns ju ingen trafik..öde grusväg så så det var ingen fara men det var brutalt med knott.
Det var inget snack - bara och köra.

Där en halvmil bort var det lungt med normala mängder och jag kunde sätta läger.

Råkar man ut för det så kan man prova och gå så fort man kan med knottluva , det är svårt att gå ifrån dom - annars är det nödbivy med tält direkt, glöm och sätta upp det - man kan bli riktigt illa biten.

Finns lite om sådant här på hästforum.
 
Ja usch, råkade ut mer kanske en mer normal svärm på Öland i helgen och mygg framstår som rena sällskapsdjuren jämfört med knott - bara att dra som en oljad blixt!


..sent using tapatalk
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslutatmedlemskap160620 Mygg, knott och svi Vilda djur 4
gasko medel mot knott Vilda djur 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.