Frågor om snok och huggormar samt djurspillning

Fel, och rätt från din sida.

I stort sett alla äkta huggormar (viperinae) går att könsbestämma på färg eller teckning.
När det gäller den vanliga huggormen(vipera berus) så är det rätt lätt att se skillnad på hanar och honor. Precis som någon annan skrev så är hanarna grå/silvriga/blå och honorna är brun/röd/beige.
Eftersom att det är djur vi pratar om, så finns det självklart undantag, men utav de 200+ huggormar som jag har könsbestämt (med hjälp av sonderingsnål) så har färgen alltid visat detsamma.

Andra ormar som t,ex kobror kan vara lite svårare att se skillnad på.
Jag vet inte om det är tillåtet att länka i detta forum, isåfall kan väl någon moderator ta bort länken.
Djursjukhuset filmade könsbestämning på Universeum.

http://www.svt.se/djursjukhuset/14-april-1?&_suid=1397482227112023805729145996346


Kul med ormfrågor! =D

Se där det var ny fakta som jag tar åt mig direkt. Du har alltså aldrig hittat en hona som är grå/silver ?

Mvh / Johannes
 
De känner vibrationerna från din andning, och troligtvi dina hjärtslag också. Ormarna i Sverige är oftast aktiva i gryning och skymning. Förutom på tidig vår. Då är hanarna framme och solar i stort sett hela dagar, för att värma upp sina spermier. Efter parningen (som brukar ske i mitten av april-mitten av maj) så fokuserar hanarna sig på att äta upp sig inför nästkommande vinterdvala. Honorna äter också en hel del under den första delen av sommaren, och i slutet av sommaren(augusti-september) så föder de sina ungar.

När de ska dra sig tillbaka för nattvila, så drar de sig oftast in i stenrösen.

Tack igen för ditt svar!

Är vibrationerna tillräckliga för att skrämma ormen?

Finns det speciella lukter (som lukter från exempelvis livsmedel) som ormarna skräms eller intresseras av?
 
Hej

Kul med en som kan ormar. Jag kom på en fråga som jag hade för ett tag sedan. Var ute och fiskade vid Trosa, mellan en udde och en ö med vass emellan. När jag sitter där ser jag något i vattnet som rör på sig. Jag funderar på en vattenfågel som precis är under vattenytan men när den kommer närmare så ser jag att det är en orm, närmare bestämt en huggorm eftersom jag klart och tydligt kan se mönstret på ryggen (som på första bilden). När jag återberättat det här så säger folk att "huggormar simmar inte, det måste ha varit en snok du såg". Men, nej. Jag är mycket säker på mönstret på ryggen. Så...stämmer det som folk säger och jag såg ett mycket udda beteende eller har de andra fel?

//Karolina som tycker ormar är spännande och samtidigt lite läskiga
 
Hej

Kul med en som kan ormar. Jag kom på en fråga som jag hade för ett tag sedan. Var ute och fiskade vid Trosa, mellan en udde och en ö med vass emellan. När jag sitter där ser jag något i vattnet som rör på sig. Jag funderar på en vattenfågel som precis är under vattenytan men när den kommer närmare så ser jag att det är en orm, närmare bestämt en huggorm eftersom jag klart och tydligt kan se mönstret på ryggen (som på första bilden). När jag återberättat det här så säger folk att "huggormar simmar inte, det måste ha varit en snok du såg". Men, nej. Jag är mycket säker på mönstret på ryggen. Så...stämmer det som folk säger och jag såg ett mycket udda beteende eller har de andra fel?

//Karolina som tycker ormar är spännande och samtidigt lite läskiga

Huggormar kan simma, så det är fullt möjligt att du sett en badsugen huggis.

Kolla denna länk: http://www.bioresurs.uu.se/myller/jordbruk/ormar.htm
 
Hej

Kul med en som kan ormar. Jag kom på en fråga som jag hade för ett tag sedan. Var ute och fiskade vid Trosa, mellan en udde och en ö med vass emellan. När jag sitter där ser jag något i vattnet som rör på sig. Jag funderar på en vattenfågel som precis är under vattenytan men när den kommer närmare så ser jag att det är en orm, närmare bestämt en huggorm eftersom jag klart och tydligt kan se mönstret på ryggen (som på första bilden). När jag återberättat det här så säger folk att "huggormar simmar inte, det måste ha varit en snok du såg". Men, nej. Jag är mycket säker på mönstret på ryggen. Så...stämmer det som folk säger och jag såg ett mycket udda beteende eller har de andra fel?

//Karolina som tycker ormar är spännande och samtidigt lite läskiga

Har flera gånger sett huggormar simma, dock är det mycket vanligare med att snokar simmar, har till och med matat snok med småfisk. Kan de ha med att de föredrar olika levnadsmiljöer? På en ö som ingår i Hjälmaresund så finns det tokmycket snok, å andra sidan har jag varit ute på några öar i Stockholmsskärgård där det kryllat av huggisar...
Så min teori är inte vattentät :-/
 
I stort sett alla äkta huggormar (viperinae) går att könsbestämma på färg eller teckning.
När det gäller den vanliga huggormen(vipera berus) så är det rätt lätt att se skillnad på hanar och honor. Precis som någon annan skrev så är hanarna grå/silvriga/blå och honorna är brun/röd/beige.

Kul med ormfrågor! =D

Jag fick lära mig något nytt, alltid kul!
Men hur var med svarta huggormar?
Har dessutom hört att dessa ökat i antal, särskilt i skärgården.

mvh thomas
 
Fel. Färgen har inget med könet att göra. Många ormar har en längre svans om det är hanar och kortare om det är honor. Ibland får man sondera dom (sticka in en grej i hemipenisfickan och mäta) för att se vilket kön det är.

Jag kan möjligen modifiera mitt påstående till att det just före ömsning kan vara svårt att skilja könen genom att titta på färgen.

http://www.universeum.se/index.php?option=com_content&task=view&id=937&Itemid=3

http://www.nordensark.se/huggorm/.

Edit: Ser nu att du redan fått svar av ormexperter...
 
Tack igen för ditt svar!

Är vibrationerna tillräckliga för att skrämma ormen?

Finns det speciella lukter (som lukter från exempelvis livsmedel) som ormarna skräms eller intresseras av?

De är tillräckliga. Då vi är för huggormarna oxh andra mindre djur en predator, så försöker de hålla sig så långt borta från oss som möjligt, alternativt så väl gömda som möjligt.

Huggormens sicksack mönster är ett kamoflage och genom att ligga still "syns" ormen inte. Det är huggormens försvar.

När det gäller lukter så är jag lite osäker, men jag vet att det år svårare att få se orm om man har deodorant eller parfym. Inte omöjligt, men svårare.



När det gäller könsbestämningen av svarta huggormar så måste man mäta svanslängd eller palpera/sondera för att få en korrekt bedömning.



Huggormar sommar mycket bra som du själv såg, men precis som någon annan redan skrivit är snoken en orm som man oftare det i vatten. Detta beror på att snokens primärföda är fisk och groddjur, medans huggormens primärföda är sork.

//John-Mehdi
 
Huggormens sicksack mönster är ett kamoflage och genom att ligga still "syns" ormen inte. Det är huggormens försvar.

Huggormar sommar mycket bra som du själv såg, men precis som någon annan redan skrivit är snoken en orm som man oftare det i vatten. Detta beror på att snokens primärföda är fisk och groddjur, medans huggormens primärföda är sork.

//John-Mehdi

Tack för alla svar. Tror jag lärt mig mer här nu än under alla tidigare år...

En till fråga. Jag och barnen är en hel del ute i skogen och lilltjejen (1,5år) är otroligt nyfiken. Om olyckan är framme och jag misstänker att hon blivit biten av en huggorm, vad ska jag göra där på plats (förutom att behålla lugnet ;-) )? Och hur bråttom är det att ta sig till sjukhus? (Risken för att det här ska inträffa är nog låg men som mamma har jag blivit lite mera nojjig...)
 
De är tillräckliga. Då vi är för huggormarna oxh andra mindre djur en predator, så försöker de hålla sig så långt borta från oss som möjligt, alternativt så väl gömda som möjligt.

Huggormens sicksack mönster är ett kamoflage och genom att ligga still "syns" ormen inte. Det är huggormens försvar.

När det gäller lukter så är jag lite osäker, men jag vet att det år svårare att få se orm om man har deodorant eller parfym. Inte omöjligt, men svårare.



När det gäller könsbestämningen av svarta huggormar så måste man mäta svanslängd eller palpera/sondera för att få en korrekt bedömning.



Huggormar sommar mycket bra som du själv såg, men precis som någon annan redan skrivit är snoken en orm som man oftare det i vatten. Detta beror på att snokens primärföda är fisk och groddjur, medans huggormens primärföda är sork.

//John-Mehdi

Tack igen för svaret!
 
Tack för alla svar. Tror jag lärt mig mer här nu än under alla tidigare år...

En till fråga. Jag och barnen är en hel del ute i skogen och lilltjejen (1,5år) är otroligt nyfiken. Om olyckan är framme och jag misstänker att hon blivit biten av en huggorm, vad ska jag göra där på plats (förutom att behålla lugnet ;-) )? Och hur bråttom är det att ta sig till sjukhus? (Risken för att det här ska inträffa är nog låg men som mamma har jag blivit lite mera nojjig...)

Kul att du gillar svaren!
Och kul att ni är ute i skogen mycket!

Om olyckan är framme ska du som du skrivit, behålla lugnet, dricka vatten och tillkalla ambulans.
Vad du än gör så ska du absolut INTE strypa blodtillflödet till den bitna kroppsdelen.
Huggormens gift är ett sorts blodgift och har en lokal verkan. Detta betyder att mer koncentrerat giftet är, desto värre blir skadan.
Giftet ska alltså spridas i kroppen. Detta betyder inte att man ska springa runt för att öka pulsen, utan bara ta det lugnt =)

I Sverige sker det ungefär 200 huggormsbett varje år, och det dör en person på 10 i hela Europa av vanlig huggorm (vipera berus).

Samma sak gäller om hunden blir biten.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.