Varför vilsvinn försvann i Sverige

Förre vildsvinn var reimpleterat i början 60 talet (eller 70 talet), varför det djur försvann i sverige i sista sekeln (1800-1900). Det är mycket konstigt med det stora skogen i hela Sverige som en så valnlig djur i ett land var jakt var överallt orienterat för älgen eller rådjur, är det en sak jag förstå inte.
 
När vildsvinen utrotades på 1700-talet så fanns det inte lika mycket skog i södra Sverige. Man kunde använda sig av massiva drevjakter med mycket folk, det är ett effektiv sätt att jaga vildsvin. Det var samma sätt som vargen också utrotades.
 
Vildsvinen blev inte utrotade genom jakt. Under medeltid var lösdrift med svin i skogarna vanligt. Troligen var kombinationen jakt och rent upptag i de flockar som drevs omkring framförallt i lövskogar i södra Sverige, sk ollonsvin, det som var orsaken till det regionala utdöendet.
 
Som de säger så var det en blandning av olika faktorer. Ville bara poängtera att stora delar av Sverige söder om Norrland var kalhugget. Och inte som idag, utan allt togs bort och inget planterades tillbaka. Området där jag bor är idag fullt med skog, men bilder från 1800-talet visar ett ökenlandskap.
 
Det är bara att läsa Linnes resor noggrant, "landet var avbetad hed". Där växer numera av energiska människor planterad och odlad skog.
 
Skulle vara intressant att få reda på hur man nästan lyckades utrota bävern. Nuförtiden ser jag till och med spår av bäver när jag är ute och cyklar. När jag var liten fanns bäver på ett fåtal ställen och folk kunde åka på bäversafari.
 
Som tidigare skribenter påpekat så var det nog flera orsaker förutom jakt som bidrog till att vildsvinen försvann. Klimatet och miljön gjorde säkert livet hårt för djuren då skogarna var mindre och på vissa håll helt skövlade. Klimatet var betydligt kärvare på den tiden så kombinationen, av långa, kalla, snörika vintrar och frånvaron av skyddande skog, gjorde nog att färre kultingar överlevde, varvid vildsvinsstammen inte var så stor och hade svårt att återhämta sig. Människorna påverkades också av samma hårda livsbetingelser, så en obegränsad jakt på vildsvinen i överlevnadssyfte torde ha satt P för vildsvinen.
 
Nu har jag inte läst om det, eller om jag läst om det så kommer jag inte ihåg (syftar på bäver). MEN, tänk så här: det som lever i vatten i Sverige dör p g a föroreningar, och det som lever i skog p g a jakt eller skövling. Bäver, liksom havsörn, fiskgjuse o andra rovfåglar har (är) varit utrotningshotade p g a dåliga miljöer (främst sura vattendrag).
Nästan alla vattendrag i Sverige kalkas (ibland ser man stora lastbilar som dumpar kalk i sjöarna, ibland helikoptrar) och fisken du fiskar är odlad och utsläppt, eller har iaf varit för inte alltför många år sen och i många fall lyckas de reproducera sig utan annan hjälp än kalkningen.
Skogen och vattnet har mått skit. Det är bättre nu men mycket är kvar att göra.
Norrland är också skogsbruksskog. Vad jag vet finns nära 0% jungfruskog i Sverige (urskog är inte samma term). Kanske lite i Fulufjället.
 
Bävern var helt utrotad och har sedan blivit återinförd från Norge där den fortfarande fanns. Den sista svenska bävern sköts på 1870-talet, dvs långt innan försurning och andra miljöproblem gjort sig gällande annat än mycket lokalt.
 
wikipedia är ingen säker källa. Visserligen hänvisar just den raden till en källa, men om man tänker på Sveriges yta och befolkningstäthet, särskilt norr om Gävles breddgrader, så kommer man snabbt fram till att det är snudd på omöjligt att ha koll på alla vattendrag och deras animaliska befolkning. Än idag upptäcker man flera nya arter per år i Sverige (85 helt nya per år), många av dessa vattenlevande djur. Lägg till 145 arter per år som varit upptäckta men glömts bort.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.