Vad är en Skandinavisk ÄVENTYRARE

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
articat; sa:
Man överdriver inte om man säger att man blir förvånad över alla dessa paddlare som startar upp hemsidor och berättar om sina äventyr!. Frågan är dock varför många av dessa (inte alla) har så klent kroppsformat, ja nästan en total avsaknad av muskelmassa. Jag läste nyligen om en snubbe som paddlat runt Skandinavien och gick in på hemsidan. Av kroppshyddan att döma ser det inte ut som han tagit många paddeltag. Detsamma gäller några av Sveriges s.k. äventyrare som många gånger ser ut att vara i så dålig kondition att de inte skulle klara en rask promenad runt Djurgården. Vissa man har sett är direkt feta och överviktiga vilket rimmar illa med ett aktivt liv som paddlare och klättrare.

Vad vill man få ut av att ge sig till känna som en ”äventyrare”???. Sedan en tid har jag studerat i USA och det är många atleter som får sig ett gott skratt när de ser våra s.k. atleter. För handen på hjärtat, vist bygger du muskelmassa om du paddlar regelbundet. Detsamma gäller de som tränar rodd. Inte har ni väl sätt en roddatlet utan muskelmassa. Varför ser många av dessa herrar ut som skin eller övergödda grisar?.

Vart vill jag komma?. Jo jag bara förundras över att ingen reagerar på dessa äventyrares avsaknad av fysik. Man kanske till och med skulle kunna ifrågasätta om de utfört alla äventyr!!!. Inga nämnda. Heller inga glömda!!!.


Hmmm. Du spenderar rätt så mycket tid framför spegeln, eller? Det kan inte vara lätt att se alla dessa övergödda svin prestera så mycket.!!

/mattias:)
 
Lugn i stormen

Inte behöver ni bli så upprörda över mina funderingar. Övergödda grisar var ett dumt att skriva av mig. Jag skulle ha skrivit lätt överviktiga.
 
Vad är överviktig?

Men vad är då en "överviktig äventyrare"? Någon som har högt BMI? Någon som har lite kula? Någon som väger över 100kg? Vad är "överviktig"?

I just fallet klättrare har jag tidigare skrivit lite om varför det kan se ut som det gör, och folk som klättrar (ja, vänner till mig, förresten), kan i allmänhet ses "lätt överviktiga" ut, precis före en expedition?

Nu har fler än jag skrivit sådana här inlägg (läste t.ex. Ola Skinnarmos inlägg och log lite), så du och andra har nog förstått, vid det här laget, att kroppens form har ganska lite att göra med möjligheten att äventyra.

I all ödmjukhet.

/Kotten
 
Jag såg ett TV-program för ett tag sedan där infödingarna sprang ihjäl stora antiloper, (jag tror det var i Kalahariöknen). De sprang en 8-9 timmar i sträck i ökenhetta tills djuret gav upp. Det var inga kroppsbyggare precis.
Jag räknar mig också till äventyrarna men har aldrig sett kraftig ut (172, 70 kg), däremot är jag seg, envis och ganska modig. En massa muskler för att andra skall tycka man ser macho ut har inget med uthållighet eller mod att göra.
Stor i käften kan man dock vara hur man än ser ut.

/Hans
 
Resultaet som räknas

Det är resultatet som räknas. Oavsett hur man ser ut eller vilken social bakgrund man har så är det bara en sak som i slutändan räknas: RESULTATET.

Historien är fylld med herrar som erövrat värden utan vare sig muskler eller stor käft. Jag tror dock att tron på att lyckas är den mest avgörande faktorn i denna fråga.

I övrigt tycker jag att det var många bra svar och en annorlunda insändare. Ny som medlem men vilket forum här finns åsikter. (Sparven- paddlande sociolog)
 
Jag har lite svårt att se den koppling mellan äventyrare och atlet som du gör. Kollade i Natinalencyklopedin och där står det inget om "massa".
JAg citerar NE

"ä`ventyrare subst. ~n äv. äventyrarn, plur. ~, best. plur. äventyrarna
ORDLED: ävent-yr-ar-en
• person som är inriktad på att uppleva och försörja sig på spännande och farliga handlingar vanl. i st. f. att bygga upp ngt mera långsiktigt"

//Uffe (68 kg "massa")
 
ÄventyrsUffe; sa:
"ä`ventyrare subst. ~n äv. äventyrarn, plur. ~, best. plur. äventyrarna
ORDLED: ävent-yr-ar-en
• person som är inriktad på att uppleva och försörja sig på spännande och farliga handlingar vanl. i st. f. att bygga upp ngt mera långsiktigt"

//Uffe (68 kg "massa")
Med den definitionen är jag ingen äventyrare. Inget jag försörjer mig på utan bara för skojs skull.

/Hans
 
Det här är en av de fånigaste debatterna jag sett på länge.. Viljan att sätta etikett på mig själv försvann någon gång runt 16års åldern, jag förstår folk som Skinnarmo liknande att de måste sätta etikett för att det skall fungera med sponsring och liknande.. Men annars?
 
Re: Vad är överviktig?

Kotten; sa:
Men vad är då en "överviktig äventyrare"? Någon som har högt BMI? Någon som har lite kula? Någon som väger över 100kg? Vad är "överviktig"?

I just fallet klättrare har jag tidigare skrivit lite om varför det kan se ut som det gör, och folk som klättrar (ja, vänner till mig, förresten), kan i allmänhet ses "lätt överviktiga" ut, precis före en expedition?

Nu har fler än jag skrivit sådana här inlägg (läste t.ex. Ola Skinnarmos inlägg och log lite), så du och andra har nog förstått, vid det här laget, att kroppens form har ganska lite att göra med möjligheten att äventyra.

I all ödmjukhet.

/Kotten

Håller helt med här ovan.
Det är bara att se vad de "överviktiga" herrar och damer presterat, resultaten talar för sig själv.
 
Har faktiskt inte fattat varför de som vill inte kan kalla sig äventyrare utan påhopp. Känner mig som en äventyrare ibland men har inget behov av att kalla mig för en. Jag behöver varken pengarna eller egotrippen som namnet äventyrare kan ge. Men jag har full förståelse för de som är sponsrade. Hoppsan såg att jag kallade mig för Äventyrsuffe i min profil, ber om ursäkt för det.

LivsnjutarUffe

Hutt; sa:
ÄventyrsUffe; sa:
"ä`ventyrare subst. ~n äv. äventyrarn, plur. ~, best. plur. äventyrarna
ORDLED: ävent-yr-ar-en
• person som är inriktad på att uppleva och försörja sig på spännande och farliga handlingar vanl. i st. f. att bygga upp ngt mera långsiktigt"

//Uffe (68 kg "massa")
Med den definitionen är jag ingen äventyrare. Inget jag försörjer mig på utan bara för skojs skull.

/Hans
 
hehe.. Ja nog e du en äventyrare Uffe, precis som Göran Kropp så omnämner du dig själv i tredje person..

:)

[lite kul var det?]
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...