Vilda Växter Som Mat Och Medicin

Jag har inte sett någon tipsa om den utmärkta boken "Vilda Växter Som Mat Och Medicin" skriven av Stefan Källman. Den baserar sig på Källmans doktorsavhandling och den forskning han bedrivit på FOA.
Den kompletterar Arméns Överlevnadshandbok och speciellt de många utländska böcker som finns.

http://bok.forlaget.ica.se/visa.html?id=153


Ha det gott och drick mycket vatten!
Ulf
 
Stefan Källman????

Hmm jag skulle nog ha varit försiktig att lita för mycket på Stefan Källmans kunskaper?
Bara ett tips!
 
Re: Stefan Källman????

Aardwolf; sa:
Hmm jag skulle nog ha varit försiktig att lita för mycket på Stefan Källmans kunskaper?
Bara ett tips!

Detta kan du vara HELT lugn över att jag kommer att avkräva dig en närmre förklaring på!
Inte så snyggt att komma med ett sådant uttalande och bara låta det hänga i luften!

De eventuella problem som förekommit i ankdammen "överlevnads-sverige", överskuggar inte det faktum att Källman disputerat och att boken defakto grundar sig på detta vetenskapliga arbete.

Om du har något exempel på felaktigheter så tas de gärna emot.


Ulf
 
Förklaring!

Har gått en överlevnads utb där Källman var instruktör ok han hade mycket tips och visste mycket. gick den 1990. Och 1997 gick jag en annan med bara instruktörer från Överlevnadsenheten. Som jag lärde känna dom och jag vet vad kan och inte kan så litar jag på deras uttalanden. När jag sa att jag hade haft Källman som instruktör så fick jag en konstig blick och han sa " Konstigt att du inte blev sjuk efter det" och avsluta med " den bluffen Källman". Men som jag sa Källman "vet" mycket om växter och annat. Men han pratar mycket också.
Var bara ett tips jag ville lämna att inte lyssna för mycket på vad han skriver. Finns andra böcker i ämnet. Skrivan av blan annat Lars Fält.
 
Tillägg

Och sen om du hamnar i en övelevnads situation så priotera inte maten. Det tar för lång toid att samla ihop och tar för mycket på krafterna. Om du nu inte lyckas att snara ett djur eller kroka en fisk.

Priortera vatten, vatten och åter vatten.
 
Re: Förklaring!

Aardwolf; sa:
Har gått en överlevnads utb där Källman var instruktör ok han hade mycket tips och visste mycket. gick den 1990. Och 1997 gick jag en annan med bara instruktörer från Överlevnadsenheten. Som jag lärde känna dom och jag vet vad kan och inte kan så litar jag på deras uttalanden. När jag sa att jag hade haft Källman som instruktör så fick jag en konstig blick och han sa " Konstigt att du inte blev sjuk efter det" och avsluta med " den bluffen Källman". Men som jag sa Källman "vet" mycket om växter och annat. Men han pratar mycket också.
Var bara ett tips jag ville lämna att inte lyssna för mycket på vad han skriver. Finns andra böcker i ämnet. Skrivan av blan annat Lars Fält.

För att inte detta också ska utvecklas till ytterligare en oproduktiv pajkastning så kan vi diskutera det vidare per mail.

Dock vill jag upplysa andra som inte är insatta, att i mitten på 90-talet så skar det sig mellan Lars Fält och Stefan Källman - mycket tragiskt då dessa båda herrar är världsauktoriteter inom överlevnad och var de som bl a var drivkraften bakom bildandet av SÖS för två decennier sedan.
Detta har lett till att personer i Försvaret uttalat sig tämligen klumpigt om civila och vise versa.

Jag gjort min GU tillsammans med en tidigare funktionsansvarig för överlevnad, så har jag en ganska god bild av vilken jargong som råder och jag har även en ganska bestämd personlig uppfattning om vissa av de personer som uttalat sig.

Men låt oss fortsätta detta privat om det är nödvändigt.


När det gäller de böcker som Lars Fält skrivit så kan jag inte hålla med dig om att de på något vis är bättre än just "Vilda Växter Som Mat Och Medicin".
Möjligtvis är de lättare att ta till sig informationen i dem för personer som inte är så "akademiska" av sig.


Ulf
 
Re: Tillägg

Aardwolf; sa:
Och sen om du hamnar i en övelevnads situation så priotera inte maten. Det tar för lång toid att samla ihop och tar för mycket på krafterna. Om du nu inte lyckas att snara ett djur eller kroka en fisk.

Priortera vatten, vatten och åter vatten.

Jag är inte här ense med dig - speciellt inte vad gäller jakt och fiske, då detta enligt min uppfattning bör nedprioriteras.

Man bör inte ge avkall på det lägsta dagsbehov på 500 kcal/2000 kJ av kolhydrater som krävs för att kroppen ska fungera - bl a för att på ett effektivt sätt använda kroppsfett som energikälla.
Med detta sagt menar jag inte att vattenbehovet ska åsidosättas.


Ha det gott och drick mycket vatten
Ulf
 
Tilläg

Det jag menade med att priotera vatten och inte vatten är att det krävs mer i energiförbrukning än vad du samlar in.
 
Re: Tilläg

Aardwolf; sa:
Det jag menade med att priotera vatten och inte vatten är att det krävs mer i energiförbrukning än vad du samlar in.

Jag är fortfarande inte ense med dig.
För att människan ska kunna använda det fett som finns i kroppen som energi krävs ett minimiintag av 2000 kJ kolhydrater per dag. Detta för att det inte ska bildas skadliga restprodukter (ketoner) vid nedbrytningen/omvandlingen av fett till energi eller att proteinet i musklerna bryts ner.

Räknat på en energiförbrukning på c:a 13000kJ per dygn i en överlevnadssituation och antagandet att man klarar sig c:a 28 dagar på de fettreserver som finns i kroppen under förutsättning att 2000kJ tillförs per dag, så innebär det att man vinner nästan 200% på att göra sig det besväret att samla in den mängd föda som krävs.

.: De vinster som görs bedömmer jag som större än att inte samla födan.

I ren energi motsvarar 2000kJ 40 minuters HÅRT arbete vilket jag inte bedömer eller av erfarenhet vet att det är att samla in nödvändig mängd växter.
(Vill någon ha kalkylen så fråga gärna)


MVH
Ulf
 
Är tvungen att hålla med Ulf Möllerström i sitt påstående om att man bör samla växter rika på kolhydrater i en svältsituation av överlevnadskaraktär. Som nämnts ovan behöver kroppen både vatten och kolhydrater för att kunna få en fullständig förbränning av de fria fettsyrorna och för att motverka uppkomsten av ketonkroppar. Dessutom behöver hjärnan glykogen för att fungera. Hjärnan kan normalt bara använda glukos som bränsle men vid en svältsituation kan dock kroppen anpassa sig och utnyttja ketonkropparna och de fria fettsyrorna som energi. Anpassningstiden är dock lång (2 –3 veckor) och för att klara detta behöver man tillsätta klohydrater som kan omvandlas till glukos.
Prioritera därför alltid kolhydrat rika växter istället för kött!!!!!!!
En undersökning som jag varmt kan rekommendera i ämnet är Källmans Vilda växter som föda under 10 dagar vid en 250 km lång överlevnadsmarsch Stockholm: FOA rapport C 54044-H1. Januari 1983. Detta är en vetenskaplig undersökning gjord av Källman i samarbete med bl.a. Lars Fält.

Å till sist, sluta inte med ”pajkastningen” . Detta är ett FORUM till för att diskutera och ventilera åsikter.
 
Det finns nya rön om att det kan vara bättre att inte äta någonting än att tillföra små mänder energi. om man inte tillför någon energi så blir kroppen instäld på ren svält,och fungerar bättre. Har hört att det finns dom som har haft fullständig fettförbräning efter 5 dagars svält med bara intagning av tallbarrste.Jag skulle inte priotera mat utan stora mängder vatten.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...