Vem dödade mina kaniner? OBS, Bilder!!

Jag tycker att många pratar om att våra rovdjur lustmördar...egentligen ligger det väl till så att de rovdjur som får chansen gärna tar fler byten an den kan äta upp för stunden den kan ju behöva mer senare...evolutionen har sett till att de djur som gjort detta har klarat sig och då fört sin avkomma vidare som "lustmördare"....

Nääää. Det där håller jag inte alls med om. Snarare är det så att mätta rovdjur inte jagar alls om de inte blir serverade på silverfat.
Det som det handlar om vid just "boskaps-incidenter" är att mängderna av omkringspringande bytesdjur i ett trångt utrymme hela tiden triggar rovdjurets jaktreflex. I naturen flyr alla andra byten, men när de springer omkring inom räckhåll fortsätter dödandet.
Du ser samma reflex hos hundar och katter. Dra en leksak sakta förbi och ingen händer. Gör en plötslig rörelse, PANG.

Är själv ivrig jägare men kan inte tro att det är annat än vi människor som lustmördar ;)...
Håller med om att det är ett dåligt ord.

En parallel är bävern som gnager till dess det knakar....sen får trädet blåsa omkull...de som gnager till det fälls...dom finns inte mer...

Intressant. Har aldrig hört talas om detta. Har du någon källa på detta där man kan läsa mer?


TS.
Som flera är inne på är det mest troligt med ett mindre marklevande rovdjur, och förmodligen är det någon av våra mindre mårddjursarter. Så länge du har kaninerna kvar lär bovarna återvända med jämna mellanrum.

Har du ingen jägare i byn som kan sätta ut ett par fällor åt dig?
 
Jag tycker att många pratar om att våra rovdjur lustmördar...egentligen ligger det väl till så att de rovdjur som får chansen gärna tar fler byten an den kan äta upp för stunden den kan ju behöva mer senare...evolutionen har sett till att de djur som gjort detta har klarat sig och då fört sin avkomma vidare som "lustmördare"....
Är själv ivrig jägare men kan inte tro att det är annat än vi människor som lustmördar ;)...
QUOTE]

Ja.. men fel att benämna det med "lustmörda" Många djur samlar byten i förråd för kommande behov. När ekorren samlar kottar och gömmer här och där så är det ingen som tycker det är nå speciellt.. Men när ett rovdjur samlar på hög blir det mera spektakulärt. Varför skulle rovdjur var dummare än en fågel eller en ekorre? Vargen har ju t o m den egenskapen att den samlar levande byten för kommande behov. Starkt ifrågasatt men ändå ett faktum!
 
Jag tycker inte att jag lustmördar när jag jagar...utan dödar eller avlivar..

Om bäverns avbrutna fällning har jag nog bara hört nån berätta det så det kan nog vara en skröna..

visst triggade jaktreflexer som går överstyr...men de djur som kanske har lättast att triggas till lek/jakt är de som dödar mest vilt och blir kraftigast och för sina gener vidare ...tror jag..
 
Svaret på frågan är duvhök!

Har haft mina kaniner instängda i två veckor och samtidigt haft en minkfälla laddad i kaninernas hägn, utan resultat. Släppte ut kaninerna igen i fredags men idag när jag kom till stallet så satt duvhöken på en kanin. När jag klev ur bilen flög duvhöken iväg. Kaninen hade samma skador som kaninen på bilden.

Bara att stänga in kaninerna igen... :(
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pack En järv och ett lodjur dödade 80 renar. Vilda djur 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.