Hur motionerar era hundar?

Som en avläggare till den eviga "löshundstråden":
för min del;de springer i skogen.
Att dom även går i min takt anser jag inte som motion.
På vintern har en (vorstehn)dragit mej på skidor,i full galopp mestadels,den lilla (cavalieren)får då också vara i flexikoppel med mej på skidor,då får jag mer rätta mej i dess takt.
 
Vi springer tillsammans, går med klövje. Som den golden han är så simmar han gärna. Vintertid tar vi skogsturer, med snöskor om Småland bjuder på någon snö. Han aktiveras också mycket i hundflocken på dagis under vardagarna med lek, sök, promenad och bad. Springer ibland lös tider på året då det vilda "tillåter".

Promenadmässigt blir det väl inte så mycket motion men det blir några timmar dagligen och jag tror den gemensamma vandringen betyder mycket för kontakten mellan hund och förare.
 
Hundar skall vara kopplade eller inom så kort håll och pli att en direkt order till hunden omedelbart åtlydsd, punkt och slut!

När jag var yngre och farsan jagade, då var det en familj som hade lösa hundar, de var ju enbart på tomten enl familjen... Efter att ha kopplat upp dem 3-4 gånger och lämnat till baka hundarna upphittade drivande ute i skogen och som "smitit" enligt familjen. Då tröttnade vi på detta, det blev samtal nästa gång till polisen om att vi hittat och kopplat upp ett par okända hundar drivande över vår jaktmark, de fick hämta hundarna ett par gånger hos polisen. Inte kopplade de dem för det! Vi slapp halva problemet året efter då ena hunden blev överkörd när den sprang lös på vägen som vanligt. Den andra hunden försvann året efter...
 
Om man har dålig tillgång till mark där de har möjlighet att vara lösa så finns det gott om hagar. Pratar man med rätt människor så kan man säkert få låna en hage tidgt på morgon och sen kväll, inget problem då det ändå är för varmt dagtid på sommaren för pulsaktviteter. Cykel och löpning är ju annars bra men tänk på värmen. greendanger kan säkert skapa en egen tråd med " bra tips" :)
 
Utsidan måste vara den absolut jobbigaste sidan på hela Internet worldwide för hundfolk. Det finns helt klart hagar med stängsel som håller hundar inne. Vi har haft tillgång till flera. Det är bra att kolla igenom så det inte finns några hål eller svackor där en hund skulle kunna ta sig ut innan man använder den. Fårhagar brukar också funka men där har man ju för det mesta fåren dygnet runt.

Nu ska jag ut och cykla mountaibike i naturreservat. Innan någon går igång på alla fyra cylindrar så kan man läsa här: http://igelbacken.blogspot.se/

Nej, det finns inte många hagar som har staket gjorda för att hålla hundar inne (eller ute).
 
Även här i lilla Västervik finns tillgång till ett par hagar så nog finns de att hitta alltid. Men visst, det går inte med vilken som helst.
 
Tillbaka till utsprungsfrågan

Vi går naturligtvis i skog och mark med våra huskeys, ibland med klövja. Vi springer, låter de dra kärror, traktorer (har varit och handlat några gånger med sonens plasttraktor med släp, sonen blir glad då han får köra traktor och handla och hundarna drar lätt den lilla traktorn med sonen på) , sen kör vi inlines, longboard, cykel efter hundarna. På vintern blir det skidor, spark och pulka.
 
Som en avläggare till den eviga "löshundstråden":
för min del;de springer i skogen.
Att dom även går i min takt anser jag inte som motion.
På vintern har en (vorstehn)dragit mej på skidor,i full galopp mestadels,den lilla (cavalieren)får då också vara i flexikoppel med mej på skidor,då får jag mer rätta mej i dess takt.

Nu på sommaren cyklar jag en hel del mtb och låter även hunden (Tollare/setter) apportera i vattnet. Vid båda tillfällena lös naturligtvis men inte vid vatten det finns sjöfogel.

Var nära ögat att cykla på en älgko häromdagen. Skrämde upp den ur lövslyn i ett dike i en nedförsbacke utefter en traktorväg. Händer även frekvent att jag skrämmer upp skogsfågel. Älgkon tittade hon efter och verkade mest undra vad fn det var. Skogsfågel skulle hon naturligtvis gärna sätta tänderna i (fågelhund) men har ju inte en sportslig om man inte skjuter den först :). Hon får vänta med detta till sjöfågeljakten. Lagstiftaren kanske skulle fundera på hastighetsbegränsning vid cykling så att inte djurlivet störs ;-)
 
Utsidan måste vara den absolut jobbigaste sidan på hela Internet worldwide för hundfolk. Det finns helt klart hagar med stängsel som håller hundar inne. Vi har haft tillgång till flera. Det är bra att kolla igenom så det inte finns några hål eller svackor där en hund skulle kunna ta sig ut innan man använder den. Fårhagar brukar också funka men där har man ju för det mesta fåren dygnet runt.

Kanske läge att driva hundfrågor på ett hundforum? Vi som är här hatar inte hundar (oftast) däremot kanske vi kräver att hundägare följer lagen!
 
Galopp

Min erfarenhet av hundar sträcker sej till tävlingsvorstrar samt sällskapliga cavalierer.
Vorsteh,pointer tex har ju behov av att galoppera.(vilket nog alla hundar har behov av ,i olika grad).
Rätt svårt som människa att vara fastknytt vid djuret då(förutom vintertid).
Cykling med hund är uteslutet för egen del.
Säker annorlunda med hund som färdas i lugn trav.Speciellt för den som själv är en god orienterings/terränglöpare.
Travar hunden vintertid i sele;då är det jag som är före...
 
Kanske läge att driva hundfrågor på ett hundforum? Vi som är här hatar inte hundar (oftast) däremot kanske vi kräver att hundägare följer lagen!

Vad menar du?

Om du inte gillar eller inte är intresserad av hundar ... vad gör du inne på avdelningen hundsport?

letar upp trådar där det kanske ges en möjlighet att få beklaga sig lite, ?

haha , vilket slöseri med tid !
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...