Fiske = Djurplågeri?

Om vi skulle förbjuda allt i detta land som i någon form leder till någon arts lidande, så torde det synas bättre att redan under komma år begrava större delen av befolkningen.
(Försiktigt, såklart, så att inte maskar och andra jordlevande varelser skadas)

Seriöst: Jag har fiskat (sportfiskat) i ca 15år, och kan nog ställa mig bakom att fiskar känner smärta.
Har även jobbat på en torskfiskebåt ett tag, och kan nog ställa mig bakom att fiskar känner smärta.


Så, vad vill jag komma till?
Visst, förbjud fisket (och allt annat som skadar fisken), så får våra vatten, djur, och fiskar, en sjyst chans till att repa sig från skadorna det förra seklet, och detta, förde med sig..
 
Om vi skulle förbjuda allt i detta land som i någon form leder till någon arts lidande, så torde det synas bättre att redan under komma år begrava större delen av befolkningen.
(Försiktigt, såklart, så att inte maskar och andra jordlevande varelser skadas)

Seriöst: Jag har fiskat (sportfiskat) i ca 15år, och kan nog ställa mig bakom att fiskar känner smärta.
Har även jobbat på en torskfiskebåt ett tag, och kan nog ställa mig bakom att fiskar känner smärta.


Så, vad vill jag komma till?
Visst, förbjud fisket (och allt annat som skadar fisken), så får våra vatten, djur, och fiskar, en sjyst chans till att repa sig från skadorna det förra seklet, och detta, förde med sig..

Förbjud fisket! Jag tycker att både yrkesfiske och fritidsfiske borde förbjudas från och med idag. Skulle vara väldigt possitivt för de svenska fiskebeståndet. Senare när jag har köpt ny fiskeutrustning borde man tillåta fritidsfisket.

Yrkesfisket kan man lägga ner och då speciellt i Östersjön där fiskebeståndet är väldigt dåligt och samtidigt innehåller fisken för mycket gifter så att den inte är lämplig för föda. Om fiskebeståndet ökar till en bra nivå kan man även ta bort yrkesförbudet. Visst kommer det att vara synd om alla yrkesfiskare som har levt i generationen på vad havet har gett men det är något man får ta. Borde finnas något bra bidrag till dem som det är synd om...

Har tidigare använt mycket levande mört vid mete av gädda och tycker det var lämpligt att införa ett förbud på det även om mina förfäder även använde denna fiskemetod.

/Stellan
 
Hmmm...Det hjälper inte att införa ett fiskeförbud.

Det stora problemet är att Torsken är på väg att försvinna,inte genom utfiskning utan att den inte kan reproducera sig.Den (Östersjötorsken) behöver en salthalt på 12-18 promille,som det är nu sjunker rommen ner till botten och kvävs eller äts opp.De flesta andra problemen bottnar även dom i att Torskbeståndet är på upphällningen.


peter
 
Hmmm...Det hjälper inte att införa ett fiskeförbud.

Det stora problemet är att Torsken är på väg att försvinna,inte genom utfiskning utan att den inte kan reproducera sig.Den (Östersjötorsken) behöver en salthalt på 12-18 promille,som det är nu sjunker rommen ner till botten och kvävs eller äts opp.De flesta andra problemen bottnar även dom i att Torskbeståndet är på upphällningen.


peter

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=715452
 
Vilka skyldigheter har den då,för inte kan den bara få simma omkring helt planlöst som om allting är frid och fröjd heller?

Nä,den ska få må bra tills den fastnar på kroken,men där är det slut med det roliga.

OBS:Generalisering.


peter

Menar du att en rättighet baseras på en skyldighet? Låter bisarrt då det baseras på någon nyttofunktion.
 
Är du lönsam lille vän?

Alla får väl bidra efter förmåga...Naturligt urval är ett nollsummespel,och jag kom att tillhöra "top-dog" arten.Du kan inte ens föreställa dig hur bisarrt det kan bli.


peter

Ok, under den premissen (förutsatt då att jag anser mig/är överlägsen dig)
tycker du alltså att det är ok om jag kommer hem till dig , torterar dig lite för att sedan äta upp dig?
 
Ok, under den premissen (förutsatt då att jag anser mig/är överlägsen dig)
tycker du alltså att det är ok om jag kommer hem till dig , torterar dig lite för att sedan äta upp dig?

I min värld är det så,är jag hungrig får nån/nåt sätta livet till.Om jag sen tycker att det är OK eller inte hör inte hit,det är så det är.Men man behöver inte utsätta den för mer lidande än nödvändigt,då är man inte bara dum utan elak också.

Är jag hemma är du välkommen att försöka,för de jag har att göra med nu arbetar upp sig från att ge sig på mina saker till att ropa glåpord och sen lägga benen på ryggen.


peter
 
I min värld är det så,är jag hungrig får nån/nåt sätta livet till.Om jag sen tycker att det är OK eller inte hör inte hit,det är så det är.Men man behöver inte utsätta den för mer lidande än nödvändigt,då är man inte bara dum utan elak också.

Är jag hemma är du välkommen att försöka,för de jag har att göra med nu arbetar upp sig från att ge sig på mina saker till att ropa glåpord och sen lägga benen på ryggen.


peter

Som du märkt är det svårt att hitta bra argument.

Så här anser i alla fall www.djurensratt.se

"Djurens Rätt anser att fiskar, precis som andra djur, ska skyddas mot lidande och ges möjlighet att utföra naturliga beteenden som de har behov av. Många forskare är idag övertygade om att fiskar kan känna smärta och lida. Trots det plågas fiskar regelbundet. De fångas på krokar för "nöjes" skull och kvävs till döds när de dras upp i luften. Fångst, hantering, bedövnings- och slaktmetoderna är mycket stressande och leder till svårt lidande.

Det är på tiden att fiskar erkänns som kännande individer med egna intressen och behov.

Haven är på många ställen helt utfiskade och ytterligare fiske hotar att utrota inte bara fisken utan även de arter som är beroende av den för sin överlevnad. Och eftersom just dessa djur, till exempel valar och sälar, konkurrerar med fiskeindustrin, drabbas dessa i sin tur av jakt och förföljelse. Delfiner, fåglar, sköldpaddor, oätliga fiskar och andra djur fastnar dessutom och dör i fisknät, både i nät som regelbundet hämtas in och i de många "spöknät" utan ägare som driver omkring i världshaven. Även kvarlämnade krokar och linor skadar andra djur. Att tråla får ekologiska konsekvenser: bottenväxtligheten och allt annat liv på havsbottnen skadas och kan kanske aldrig återhämta sig igen."
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jojosurf Vilken väder för fiske efter regnbåge? Fiske 3
Ahvenet Fiske utomlands, regler och licenser. Fiske 1
Pohman Upplåta fiske områden Fiske 1
NLjung Fiske i Arjeplogsfjällen (Gardaure / Bartaure med omnejd) Fiske 0
Llama Kastspö till nybliven pensionär (present) Fiske 18
Jiggprofeten Fiske är meditation Fiske 8
the.holoscenes_gmail.com Undervattensfilm på Gäddor i Småland Fiske 3
HeligeAlex Fiske runt ammarnäs och fjällen runt om Fiske 0
Aset Söker tips på fiskeplatser som ligger lite "off" , Kronoberg Fiske 2
Elias_37 Vandring och fiske Fiske 1
dmitrij Tips! Vandring 3 nätter, 2-3 t från 08 med fiske Fiske 5
KaptenKrok Bryt ner ett vatten med Mikko Seppänen | Analys av vatten inför fiske Fiske 0
Troll 3 Fiske och Friluftsliv i Sör Varanger Fiske 145
KaptenKrok Skrock när det gäller fiske Fiske 17
dmitrij Fiske i Vesterålen Fiske 6
erik_odal Fiske nära syterstugan? Fiske 2
Lindeman Fiske Nikkaloukta-Alesjaure-Katterjåkk Fiske 4
larsn1 Yngern nykvarn fiske från land Fiske 3
ricke Förslag på platser/områden för kort fiske tur? Fiske 0
Mattias70 Fiske i åar Fiske 6
federico Fiske kring Kärna, Lökeberg, Tjuvkil - Kungälvs kommun Fiske 2
dmitrij Tältplats med fiske runt om Stockholm? Fiske 0
HenricA Norgefiske, favoritdestination? Fiske 0
Peran71 Fiske i Hemavan Fiske 0
cloud76 Fiskekort för fiske i Norge (norra lapplandsfjällen)? Fiske 4
febrig Tips på bra fiske och tältning 2-3 timmar från Stockholm. Fiske 3
ms22rq Förslag på lugn älv/å med bra fiske från kajak/packraft. Fiske 2
cloud76 Fiske Lapplandsfjällen runt Teusajaure-Singi Fiske 0
m4535 Tips på fiske- campingplatser Fiske 1
grodanbolle Samerna får ensamrätt på fiske och småviltsjakt! Fiske 69
erito Fiske i fjäll-tjärn Åre? Fiske 0
cloud76 Fiske i Rogenområdet - fiskekarta, fiskekort och fisketips Fiske 2
JAD Fiske med vy i Kiruna Fiske 9
dahlledahlin gädd fiske sälskap i nyköping sökes Fiske 0
Morgan Fiske med kanot i Sverige eller Norge Fiske 8
never Fiske nära Kautokeino med barn? Fiske 0
Morgan Fiske med Guide Fiske 4
Morkass Gös fiske! Fiske 0
myospinae Fritt fiske i Skåne? Fiske 1
skogsbaronen Lättillgänglig fiske/tältplats västerbotten Fiske 11
blixsten25 fiske Fiske 2
SurviveInNature Fiske i Jämtland Fiske 1
SunnyBeach Fiske i Skärgården (Värmdö) Fiske 0
Viktor.L Bra fiske på vandringen mellan Vakkotavare och Abisko Fiske 2
Morkass Ny Fiske/vilmarks/matlagningsserie!! Fiske 1
skallagrimson Fiske runt jämtlandstriangeln Fiske 4
avslutad160426 Fiske runt Linköping? Fiske 2
Trekkforlife Funäsfjället/fiske/vandring Fiske 3
SimonRundqvist Fiske och vandring Fiske 2
Kniv-Hasse Fiske efter Kungsleden Fiske 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...