• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Sarek v.33

Jag tänker vandra i Sarek någon gång v. 33-34. Bl. a. Bastavagge.
Har en bra tvåmannatält, Nammatj 2 GT. Någon annan man som är sugen på detta?
Radu
 
Senast ändrad:
Bastavagge, Guohpervagge och så småningom Njoatosvagge. Sova i samma tält inget krav, förstås, hade bara varit praktiskt då jag har det redan. Men jag tänker skaffa ett enmannatält nu.
 
Nu är jag inte aspirant som följeslagare, men blev lite nyfiken på din färdväg. Bastavagge via Biellevalda- Skarja till Gouphervagge är ok, men hur har du tänkt gå Goupervagge- Njoatsosvagge? Det är ju inte precis den närmaste vägen och vanliga vägen.
 
För det första, måste jag nog starta i Kvikkjokk och sluta i Saltoluokta pga bussförbindelserna. Allt blir då åt motsatt håll från det jag skrev i början
Jag tänkte gå så här: Kvikkjokk, Pårek, Balgatjåhkkå, Lulep Njoatsosjavrre, Tjåggnorisjavrasj, Alggajavrre, Alkavare kapell, och sedan via Nasasvagge över till Guohpervagge. Men det finns risker. Bl. a. måste jag komma över Guohperjåhkå vilket skall vara möjligt, enligt Grundstens bok (På fjälltur Sarek), ungefär där jåkken från Nasasvagge ansluter. Men säker kan man först vara när man är där (och över). Alternativet vore att fortsätta gå på den södra sidan av Guohpervagge och komma över Guohperjåhkå längre österut, nära vattendelaren. Vet du eller någon annan om det går?
Vad tycker du om detta? Jag är tacksam över synpunkter. Vet du hur vaden i Njoatsosvagge ner till Pårek är? De är flera stycken, minst 3 vad jag förstår.
Hälsningar,
Radu
 
Men det finns risker. Bl. a. måste jag komma över Guohperjåhkå vilket skall vara möjligt, enligt Grundstens bok (På fjälltur Sarek), ungefär där jåkken från Nasasvagge ansluter. Men säker kan man först vara när man är där (och över). Alternativet vore att fortsätta gå på den södra sidan av Guohpervagge och komma över Guohperjåhkå längre österut, nära vattendelaren. Vet du eller någon annan om det går?

Hej Radu! Det går att vada ungefär där du (och Grundsten) beskriver. Man letar upp ett ställe strax öster om jokken från Násasvágge. Guohperjåhkå är där djup men lugn. Skulle vattennivåerna vara höga så går man ytterligare en bit uppströms Guohperjåhkå. Kan inte tänka mig att ni behöver gå särskilt långt, absolut inte till vattendelaren.

Vet du hur vaden i Njoatsosvagge ner till Pårek är? De är flera stycken, minst 3 vad jag förstår.

Om man ska gå genom Njoatsosvágge bör man vara en erfaren vadare (eller ha en sådan person med sig; rep är heller inte fel). Och ja, det är framför allt 3 jokkar som kan vara knepiga: Ruopsokjåhkå, Bálgatjåhkå och Luohttojåhkå. Den sista är tuffast och vadas enklast vid sina utflöden i Njoatsosjåhkå (2 st). Är vattennivåerna höga kommer man inte över Luohttojåhkå, då måste man uppför sluttningen till Luohttoláhko och ta sig till Sarvesvágge. Den risken är inte så stor i augusti men måste man så är det ingen större nackdel, faktiskt. Och vill man så tar man vägen förbi Svenonius glaciär. Jag har detaljerat beskrivit allt detta i en nyligen utkommen bok. Lycka till hälsar Hans
 
Det är en ganska lång tur du skissar på.

Själv har jag inte gått delar av din planerade tur så kan inte ge råd där (men det ser jag fowwe gett dig ovan). Njoatsosjåhkkå har jag bara vadat vid utloppet av Lulep Njoatsosjávvre vilket var okomplicerat. Kan inte säga hur verkligheten är, men på distans såg även norra mynningen av Sarvesvagge ut mot Sarvesbuollda blöt och otillgänglig ut med mycket vide.

Varför tar du omvägen runt Sarek, och inte väljer en rutt genom de fina dalarna i Parken, ex Njoatsosvagge-Sarvesvagge-Niejdariephvagge-Alggavagge bort mot Skarja? Den turen är fin och ger fin vandring och fantastiska vyer.
Mellan Njoatsosvagge till Sarvesvagge rundar du upp precis öster om Tjåggnårisvárásj (topp 1207). Goupherjåhkkå vadas ganska okomplicerat vid mynningen av Alggavagge. Håll sedan höjd bort mot Skarja för att undvika videt längre ner mot Ráhpajåhkå.


På den turen bort mot Biellevaldda är det mest vadet vid Tjåggnårisjåhkå som är utmanade (men vid hög vattenföring finns alltid möjligheten att vada nere i svämkäglan vid Ráhpajåhkå).
 
Tack för era råd!
Inget är hugget i sten och det är så bra att få tips och idéer! Jag har tid att planera om, än så länge är det bara resan till Gällivare som är spikad. Njoatsosvagge har jag länge velat se, den skall vara så vacker, men vaden som Hans skriver om får mig att fundera igen... Känner ni till bättre sätt att komma till Njoatsosvagge än via Kvikkjokk? Det är ganska långt att gå innan man kommer till själva Sarek, vilket är egentligen mitt mål. Men jag är beroende av kollektivtrafiken och har inte oändligt med tid. Jag kanske måste ta någon helikoptertur men helst inte. Har ni några tips om detta?
Stort tack till er båda!
Radu
Hans, jag skall nog köpa din bok ganska snart. Eller böcker!
 
Snabbaste vägen utan komplicerade vad mellan Kvikkjokk och Njoatsosvagge är nog initial via Präststigen och vidare över Tjouldavagge och Goabrek. Räkna med 3 vandringsdagar i bra väder på den turen, och en tuff start med stigningen upp till Prinskullen. Du hittar mer info om vägen och vaden på sträcken i mitt inlägg #2 i denna tråd:
https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=89199
 
Tack för detta, Smux!
Hur många dagar tror du att den av dig skissade turen tar, från Skarja till Njoatsosvagge? Jag menar Njoatsosvagge-Sarvesvagge-Niejdariephvagge-Alggavagge-Skarja. Vid bra väder…
Kan vadet över Tjuoldajåhkå vara riktigt svårt, vid hög vattenföring?Det verkar finnas flera ställen där man kan vada. Tack alla för de fina länkarna!
 
Tack för detta, Smux!
Hur många dagar tror du att den av dig skissade turen tar, från Skarja till Njoatsosvagge? Jag menar Njoatsosvagge-Sarvesvagge-Niejdariephvagge-Alggavagge-Skarja. Vid bra väder…
Kan vadet över Tjuoldajåhkå vara riktigt svårt, vid hög vattenföring?Det verkar finnas flera ställen där man kan vada. Tack alla för de fina länkarna!

Den vägen tog 6 vandringsdagar i fint väder från Kvikkjokk till Skarja. Passövergången i Niejdariephvagge är rejält stenig så kan vara lite riskabel i regn och hala stenar.
Tjouldajåhkå är nog svårvadad, men då det är lättast vandring på åsar på västsidan är det lättast att vada vid den plats jag beskriver i mitt inlägg länkat ovan då Tjoulldajåhkå är som bredast just där och lättvadad.
 
Tack så mycket!
Jag har nu skaffat Hans Fowelins bok, "Präststigen" och ser fram emot att läsa den. Det står säkert mycket där om just de trakter jag planerar passera igenom i början av min vandring.
Hälsningar
 
Gott folk, vad tycker ni om denna vandringsplan? Är den vettig? Realistisk?
Kvikkjokk - Habres (dag 1) 22 km
Habres – Låptåvagge (dag 2) 10 km
Låptåvagge – Njoatsosvagge - Lulep Njoatsosjavrre (längs med västra stranden av Njoatsosjåhkå) (dag 3) 17 km
Lulep Njoatsosjavrre – Tjåggnårisjavrasj – Sarvesvagge (ung. till vattendelaren) (dag 4) 20 km
Sarvesvagge - Niejdariehpvagge – Alggavagge (ung. mitt i) (dag 5) 15 km
Alggavagge – Skarja - Biellavalda (dag 6) 17 km
Biellavalda – Rinim (dag 7) 18 km
Rinim – Sitojaure (båt) – Saltoluokta (dag 8) 20 km
Totalt 139 km på 8 dagar = 17,4 km/dag
Utöver detta 2 reservdagar.
Tacksam för kommentarer.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
psoptrsoy Samåkning - Är det någon som har en plats över Stockholm-Sarek Reskompis 0
username2 Turkamrat Sarek v. 31-32? Reskompis 0
cybiont Vandra i Sarek med start nu på torsdag? Reskompis 1
T0ker Vandring i Sarek Reskompis 0
Sentient6 Vandringssällskap Sarek/Padjelanta i juli? Reskompis 0
Ida. Vandra i Sarek nästa vecka (v.29)? Reskompis 0
Andreazzz76 Sarek v30 Reskompis 2
NiklasBr Kungsleden/Stora sjöfallet/Sarek i sommar? Reskompis 1
Karton Turkamrat (-er) Sarek v36 - 37. Reskompis 0
1890 vandring, gärna Sarek. Reskompis 0
Borgas Uppsala - Sarek på söndag (25/7) Reskompis 0
kjpil Vandringssällskap i Sarek V32-33 Reskompis 6
bredviken Sarek v33 Reskompis 3
Haldefjäll Till Sarek v. 32-33 Reskompis 5
jnn79 Fjällvandring i Sarek Reskompis 0
Fjätdalen Långtur i Sarek april 2008 Reskompis 4
Joakim Ambrosson Sarek 5-19:e augusti! Lite småkris Reskompis 5
d_skold Sarek v 32 Reskompis 0
Kristian.ericsson Gratis resa till/från Sarek Reskompis 0
Joakim Ambrosson Sarek - 16:e (tågresa kl 19) - 27:e (hemma kl 10) Reskompis 20
1390 Sarek 17 aug Reskompis 0
mo9jan Vandra i Sarek. Reskompis 2
Joakim Ambrosson Sarek i sommar? Reskompis 2
koaladaniel Sarek juli-augusti Reskompis 0
heek Vandringssällskap Sarek v.36 Reskompis 0
Heiner Sarek v33-v34 Reskompis 1
andrevs Sarek i september Reskompis 0
Overland Sarek v28! Reskompis 0
sica Sarek sommaren 2004 Reskompis 9
Bjorn_e Sarek eller Abisko sommaren 2004 Reskompis 4
mek Sarek v. 11 Reskompis 3
Lyndy Vandringskompis o tips Sarek/Padjelanta nästa sommar Reskompis 12
trolle 183 Sarek i september! Reskompis 0
phoebe vandra i sarek eller Padjelanta Reskompis 1
mliansdotter Fjällvandra/Sarek/Augusti Reskompis 0
nylob Sarek efter påsk? Reskompis 0
pal2 Berndt å Heiko från Pastavagge/Sarek Reskompis 1
Sihm Sarek och Rapadalen? Reskompis 2
sm5jyp Sarek/Padjelanta Reskompis 0
hbg Padjelanta/Sarek i augusti Reskompis 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...