Hur tysta skrikande skivbroms?

Min pendlarcykel (ja ingen MTB men skivbromsar är väl vanliga på MTB och mitt problem generiskt) har skivbromsat och den är 1 år / 200 mil gammal. Skivor både fram och bak och den bakre börjar låta rejält skrikigt då jag bromsar i låg fart - ungefär samma skrikande ljud som då en fälgbroms har lite torra klotsar som inte är plogställda.
Bromseffekten är fortfarande bra och har inte behövt justera bromsarna sedan köpet.

Vad kan man göra åt detta på skivbroms?

Eller är det något man bör överlåta till proffs?

/Patrik
 
Skivbromsar skriker. Blev också nojig på det där i början, ovan som jag var. Nu gillar jag det nästan. Det enda jag hört som kan hjälpa är ett rengöra skivor och belägg. Men det lär ju inte vara länge.
 
Finns det skit i oken så skriker det bara det är en skivbroms. Alla gillar ju inte rengöring ofta och då får de stå ut med broms skrik.

go tur
 
Du får smörja bromsskivan med fett.....eller kanske inte 😀

Sök på skrikdämparplattor - finns säkert träffar på forum om dessa
så du kan fixa
 
Hade samma problem på min pendlarcykel Sjösala Najad. Helt plötsligt började frambromsen skrika, det var ett jäkla liv under en månad drygt. Precis när jag tröttnat och bestämt mig för att lämna in den, så slutade det. Nu efter ett drygt år har det inte återkommit, så jag håller tummarna!

Kan det vara så att hjulet inte sitter exakt rakt så att skivorna tar ojämnt eller snett?
 
Beläggen kan ha blivit "glaced". Ta bort beläggen, gör rent med "brake cleaner" och slipa lätt med slippapper. Gör rent skivorna på samma sätt, man kan även här slipa lätt med typ 180-320 papper. Sen får man köra in bromsarna igen.


Googla på "glazed brake pads mtb" så får du mer info.
Googla på "how to bed in mtb brake pads" för inkörning av bromsar.
 
Sätt cykeln i ett meckarställ eller vänd på den upp och ner. Titta om beläggen tar jämnt när du bromsar och återgår lika mkt när du släpper bromsen.

Om det är assymetriskt motionera kolvarna.

Lossa bakhjulet och skruva fast det igen och kolla att skivan sitter rakt i oket.

Om det inte hjälper lossa bultarna som håller oket lite kläm åt bromshandtaget och dra åt bultarna så att skivan blir centrerad i bromsoket.

Om inte det hjälper putsa skivan om den är skitig och kolla om bromsbeläggen är skitiga eller skadade. Beläggen bör klara typ tusen mil eller mer på en pendlarcykel.

Thure
 
Hej!
Tack för era tips.

Ska börja med det enkla enligt Thures råd - att kolla om klotsarna tar symmetriskt och går tillbaka ordentligt samt kolla att skivan sitter rakt i oket.

Sen pratar ni om att motionera kolvarna - det gör jag ju dagligen då jag cyklar - jag bromsar och stundtals ganska hårt på min dagliga pendlingstur. Vad menar ni med att motionera kolvarna?

Är lite rädd för att bromsa utan skivan på plats - är det inte risk att klotsarna poppar ur sina banor i oket då och antar att det är finlir att få dem tillbaka på plats. Ska nog kolal lite i min Haynes cykelmekbok innan jag ger mig in på att lossa och dela saker. Vill ju inte stå där med golvet fullt av smådelar jag inte vet var de ska sitta.
Är det risk att klotsar ramlar ur läge om jag bara lyfter loss skivan utan att bromsa med skivan borta från oket?

Min gissning är nog annars att klotsarna har blivit blankpolerade ("glazed") för jag hoppas de inte är utslitna på så kort tid/sträcka även om bromsarna ibland får jobba hårt då jag kör cykelkärra eller påhängscykel med barn och själv väger 90 kg + 10 kg packning.

Jag återkommer med rapport så framtida läsare kan lära av tråden.

/Patrik
 
Det enklaste är att prova att bromsa hårt i nerförsbackar. Det kan bränna bort det som satt sig i bromsarna. Annars prova ovanstående tips
 
Testa dessa tips först https://youtu.be/sMk-AiuyfYk

Om bromsbeläggen inte flyttar på sig symmetriskt när du bromsar kan det bero på att en kolv inte kan röra sig fritt pga smuts. Demontera hjul och bromsbelägg och motionera kolvarna genom att trycka ut dem genom att bromsa och sedan trycka tillbaks dem med något utan vassa kanter. Genom denna motion smörjs kolvarna på delar som under normal drift är torra och smutsiga.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...