Sveriges vackraste platser

Hejsan.
Jag söker efter de vackraste platserna i Sverige. Främst för utflykter och fotografering. Jag har redan sett att det finns en tråd som tar upp världens vackraste platser men jag vill gärna hålla mig till Sverige i första hand.
Visa gärna upp bilder också.
 
Med risk att jag hamnat i fel län:
Visby för Gotland.
Alvaret för Öland.
Brösarps backar för Skåne.
Kinda för Småland.
Inre Halland för Halland.
Billingen och Hornborgasjön för Västra Götaland
Koster för Bohuslän.
Godegårdsområdet för Östergötland.
Norra Klarälvsdalen för Värmland.
Tiveden för Närke.
Trosa för Södermanland.
Salbohed för Västmanland.
Stockholms skärgård för Uppland.
Fulufjället för Dalarna.
Wij trädgård för Gästrikland.
Sånfjället för Härjedalen.
Höga kusten för Hälsingland.
Döda fallet för Medelpad.
Bunnerfjällen för Jämtland.
Ångermanälven för Ångermanland.
Finnfors för Västerbotten.
Tornedalen för Norrbotten- nej jag ångrar mig. Skärgården och isen söder om Luleå.
Och...hmm...Lappland. Den är inte lätt. Tror jag väljer en bilburen resa på väg 95 ner i Junkerdalen och de sugande, enorma dalarna på den Norska sidan. Helst sent i September.
 
Med risk att jag hamnat i fel län:
Visby för Gotland.
Alvaret för Öland.
Brösarps backar för Skåne.
Kinda för Småland.
Inre Halland för Halland.
Billingen och Hornborgasjön för Västra Götaland
Koster för Bohuslän.
Godegårdsområdet för Östergötland.
Norra Klarälvsdalen för Värmland.
Tiveden för Närke.
Trosa för Södermanland.
Salbohed för Västmanland.
Stockholms skärgård för Uppland.
Fulufjället för Dalarna.
Wij trädgård för Gästrikland.
Sånfjället för Härjedalen.
Höga kusten för Hälsingland.
Döda fallet för Medelpad.
Bunnerfjällen för Jämtland.
Ångermanälven för Ångermanland.
Finnfors för Västerbotten.
Tornedalen för Norrbotten- nej jag ångrar mig. Skärgården och isen söder om Luleå.
Och...hmm...Lappland. Den är inte lätt. Tror jag väljer en bilburen resa på väg 95 ner i Junkerdalen och de sugande, enorma dalarna på den Norska sidan. Helst sent i September.

Bara nyfiken. Varför Salbohed? Har bekanta när men aldrig hört talas om att den ort skulle vara något speciellt.
 
Jag gillar slätten runt Uppsala, många vackra medeltida kyrkor. Av någon anledning är de som vackrast när solen rullar över grantopparna en kall decemberdag :).

//J
 
Bara nyfiken. Varför Salbohed? Har bekanta när men aldrig hört talas om att den ort skulle vara något speciellt.

För att det är ganska mediokra jordbruksmarker och jag tyckte de också var värda en plats i listan. Där finns en del gamla byar och annat som i alla fall fastnade lite i min hjärna. Listan är ju från mina egna erfarenheter. I närheten av Salbohed finns Sätra brunn och Sala.
 
För att det är ganska mediokra jordbruksmarker och jag tyckte de också var värda en plats i listan. Där finns en del gamla byar och annat som i alla fall fastnade lite i min hjärna. Listan är ju från mina egna erfarenheter. I närheten av Salbohed finns Sätra brunn och Sala.

Ok. Då får det bli ett besök där nästa gång man är i krokarna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kerouac vackra platser i stockholmsområdet? Fotomotiv 10

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...