Grovt jaktbrott

Jaktbrott

Jag gissar att andelen jaktbrott som utreds är försvinnande litet till det antal brott som begås inom detta lagområde

Illegal jakt, tidpunkt och inte jakträtt , inte jaktbart vilt
Vapenbrott , ingen licens på vapnet, förvarar inte vapnet rätt **
Skadeskjutningar som inta handhas rätt, man blir ju skrämd när man såg siffrorna på vargjakten, det var ju typ en påskjutning, heter det så när djuret inte dör, för varje dödad varg i vissa områden
Hur har vi det med nykterheten i tex älgjakten.

Nu är mina jaktkunskaper mer eller mindre obefintliga, men man kan ju inte undgå läsa en del notiser i tidningar på som händer under tex älgjakten, eller vargjakten


** det var väl jägare, tror det var i växjö, som blev av med sin vapenlicens och åkte och lämnade in vapnet till polisen, vapnet var skarpladdat när Polisen kollade det, han hade överklagat indragning men det blev ju inte lättare när han lämnar in ett skarpladdat vapen t Polisen !!
 
Jag gissar att andelen jaktbrott som utreds är försvinnande litet till det antal brott som begås inom detta lagområde

Illegal jakt, tidpunkt och inte jakträtt , inte jaktbart vilt
Vapenbrott , ingen licens på vapnet, förvarar inte vapnet rätt **
Skadeskjutningar som inta handhas rätt, man blir ju skrämd när man såg siffrorna på vargjakten, det var ju typ en påskjutning, heter det så när djuret inte dör, för varje dödad varg i vissa områden
Hur har vi det med nykterheten i tex älgjakten.

Nu är mina jaktkunskaper mer eller mindre obefintliga, men man kan ju inte undgå läsa en del notiser i tidningar på som händer under tex älgjakten, eller vargjakten


** det var väl jägare, tror det var i växjö, som blev av med sin vapenlicens och åkte och lämnade in vapnet till polisen, vapnet var skarpladdat när Polisen kollade det, han hade överklagat indragning men det blev ju inte lättare när han lämnar in ett skarpladdat vapen t Polisen !!

Tja... visst kan det vara så. Jag gissar att massvis med våldtäkter aldrig anmäls, att tusentals kör fulla i bilen dagligen, att ekonomisk brottslighet är gigantisk i detta land - att tonåringar rånas och misshandlas varje helg, i mycket stort antal - att hundratals tonårsflickor könsstympas och tvångsgifts. Och allt detta utreds aldrig.

Men, vi kanske skall lägga mer pengar på att utreda älgar och annat vilt som levt ett friskt liv i skogen, men dör lite långsammare på grund av ett första dåligt skott?

Det var exakt detta som polismannen åsyftade, samt ren tjuvjakt förstås.
 
Dock - i radioprogrammet jag nämnde så menade polismästaren att många poliser mer eller mindre vägrade utreda jaktbrott... det finns en hel del poliser som, precis som jag, är starkt kritiska till vargpolitiken och mer eller mindre förstår att vissa blir desperata.
Nu skulle polisen ha intervjuer så att dessa inte längre ska delta i sådana utredningar.

Det är inte polisernas jobb att bry sig om vilken politik som förs i frågan. Nu finns de lagar som finns och då är det polisens jobb att se till att de följs; inte att vägra göra något för att de tycker lagarna är fel...
 
En handling som denna vad kan den innebära
Att ev jakt och vapenlicens tasomhand vore naturligt
Rätt att ha djur, om man är djurplågare tycker jag inte man skall få har djur, möjligen en guldfisk.
Körkort, man kan ju bli av med körkortet för fylla, ja upprepad fylla ,

Finns ett liknande fall som har ett par år på nacken där skotern togs i beslag (brottsverktyg). Även i det fallet fann man dna från djuret på skotern som användes för den illegala jakten.

//J
 
Domslut illegal jakt

Läste en artikel om fallet i Piteåtidningen, tydligen har åklagaren begärt kvarstad på 2 * 25 000 som motsvarar värdet på skotrarna , vilka skall förverkas som brottsverktyg

I TV hörde jag just, Sverker Olofsson programledare, att av 45 anmälda jaktbrott på Rovdjur de senaste 5 åren så hade det blivit 2 fällande dommar, dvs ca 5% av fallen hade någon blivit dömd . det visar lite på hur svårt den kan vara att få någon fälld, kanske behövs andra påtryckningsmedel.

(vet inte om de 45 fallen avsåg hela Sverige eller bara ett mindre område, det framgick inte av programmet )
 
Skumt att BRÅ uppger en uppklarningssiffra på 41% för illegal rovdjursjakt för 2010. Fast de kanske inte är en del av vargodlarlobbyn å andra sidan.

Exempel på hur sinnessjukt det kan vara:

Med förundran läser jag om björnjägaren i Färila som nu står inför tingsrätten i Hudiksvall åtalad för jaktbrott. Björnen sköts, att tolka av det som framkommit, helt lagligt i överensstämmelse med regelverket. Först dagen efter blev den lagligt fällda björnen ett jaktbrott! Inte för att den sköts vid åtel, inte för att det var en hona med ungar och inte heller var den skjuten på fel tid. Fel tid var det däremot på hans rapportering till länsstyrelsen. Björnen skulle ha rapporterats inom en timme från det att den fälldes, inte som mannen gjorde dagen efter.

Rovdjurshanteringen blir alltmer absurd. Det finns anledning att ställa sig frågan om polis och åklagare i ren frustration över att inte klara av att sätta dit riktiga tjuvjägare istället tar i med hårdhandskarna mot dem som anmäler sig själva eller de som gör ringa förseelser. Börjar vi få rättegångar i Sverige av rovdjurspolitiska skäl?


http://www.jagareforbundet.se/blogg/index.php/2011/09/laglig-bjornjakt-blev-jaktbrott/

Låt oss sätta in mer poliser mot dessa samhällsstörtande individer!
 
Men nu är den det... Av någon underlig anledning handlar tråden inte längre huvudsakligen om jaktbrott, utan om polisens oförmåga att utreda våldtäkter. Suck!


...polisen hade ju själv, i radio, pratat om resurser till jaktbrott - men du kanske missade det?

Tycker du att en polismästares ord om att han påstår att ett flertal poliser inte vill utreda jaktbrott är icke-relevant för denna fråga?

Han sade - för att vara extra övertydlig - att många poliser hellre vill lägga resurser på andra brott.


Förstår du nu?
 
Skumt att BRÅ uppger en uppklarningssiffra på 41% för illegal rovdjursjakt för 2010. Fast de kanske inte är en del av vargodlarlobbyn å andra sidan.


Det är förvillande statistik och därmed inte så konstigt att du inte förstår, men jag ska försöka förklara:


Så här står det i artikeln:
"Färre än vart tionde jaktbrott som polisanmäls leder till att någon kan bindas till brott. Det visar ny statistik från Brottsförebyggande rådet, Brå. Det låga uppklarningstalet får nu kritik från flera myndigheter, rapporterar Sveriges Radio Ekot.

Bara tre procent av alla polisanmälningar mot illegal rovdjursjakt förra året ledde till att någon kunde bindas till brott, visar statistiken från Brå. Av de 59 anmälda fallen av illegal rovdjursjakt 2010 blev 24 fall uppklarade, men i bara fem fall fanns en misstänkt person. Och i endast ett fall ledde brottet till åtal och strafföreläggande.

För övriga brott mot jaktlagen var personuppklarningsandelen nio procent.
"




Polisens "uppklarningssiffra" används för att putsa på statistiken och har inget att göra med hur många fall som blivit lösta i vardaglig mening.


DN: Uppblåsta siffror över uppklarade brott.
"Genom att lyfta fram en äldre definition av begreppet ”uppklarade brott” ser det ut som att polisen löser många fler brott än vad de egentligen gör. I polisens version av ”uppklarade brott” ingår många brottsanmälningar som i själva verket har avskrivits, utan att någon åkt fast. Polisen anser nämligen att många brott som har avskrivits har fått ett ”polisiärt klarläggande”, exempelvis när man inte kan binda en gärningsman till brottet på grund av bristande bevisning.

Såväl statistiker som kriminologer dömer ut begreppet uppklarade brott eftersom det inte säger särskilt mycket. Till och med myndigheten Brottsförebyggande rådet rekommenderar att man använder ett annat begrepp, så kallad personuppklarning. Där tittar man enbart på andelen brott som lett till åtal, strafföreläggande (böter) eller åtalsunderlåtelse (prick i belastningsregistret).
"


Enligt brå själva var personuppklaringsantalet, de fall som ledde till något konkret, för grova jaktbrott 2010 inte mer än 3% !

Säg till om det är något som är oklart.
 
Skall bli intressant se hur man dömmer och vilka brott det blir fråga om, govt jaktbrott, djuplågeri osv.

Om jag inte missminner mig så är väl djurplågeri något som faller under djurskyddslagen, men den är väl bara tillämplig på husdjur (alltså "tamdjur"). När det gäller "brott mot vilt" så är det väl jaktbrott det rör sig om. Alltså borde väl djurförbud inte vara en aktuell påföljd, även om man kan tycka att det vore på sin plats. Någon med djupare kunskaper på området får gärna rätta mig om jag har fel.

/Jesper
Som för övrigt tycker att det är riktigt tråkigt att vargantagonisterna ska lyckas få varenda jakttråd att spåra ur, ingen nämnd ingen glömd...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
grodanbolle Jägare dömt för jaktbrott. Jakt 14

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...