Snygga bilder

med panoramor med sådan här motiv. Någon som har en idé om hur man kan få så här bara resultat? Specialkamera eller Photostich? Jag tycker att det inte verkar vara någon typisk vidvinkelförvrängning av perspektiven utom i Fisheyebilderna.

Är det hanterligt att kompensera för vidvinkelförvrängning via Photoshop eller annat likande program?

Bifogar en bild med sådan förvrängning tror att det kan vara en fråga om så kallade störtande linjer.

Thure

Special-huvud på stativet är också viktigt. Det finns speciella stativhuvud där du kan snurra kameran runt nodal-punkten. Jag är ingen expert på detta men jag har kollat lite på det eftersom jag funderat på att köpa ett sånt huvud men dom är rätt dyra så det har inte blivit av än :) Nodal punkten sitter längre fram i objektivet, det är där bilden bryts eller vad man ska säga.

Här är ett panorama-huvud från Manfrotto.

http://www.manfrotto.com/Jahia/site/manfrotto/pid/2357?livid=80&lsf=80&child=3

Fantastiska bilder!
 
Special-huvud på stativet är också viktigt.
Det beror på hur långt du har till motivet. Om man fotar en vy behövs det inte. Enda fördelen med ett stativ då är att man slipper beskära den ihopfogade bilden lika mycket jämfört med om man på fri hand riktat kameran lite olika högt för de olika delbilderna.
 
Hej!

Tack så hemskt mycket för länken till alla dessa underbara bilder!!! Detta är i särklass bland de bästa bilder jag någonsin skådat, otroligt fina!! tack!

Mvh
Magnus Thilander
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...