Hängmatta

Jag har som förslag att lägga till ämnet "hängmatta" under utrustning. Vi i sverige är en liten skara som använder sig av hängmatta ute i skogen (inte vanliga för trädgården, utan anpassade för just camping) och jag tror att det skulle uppskattas om vi fick vår egen tråd att mötas och diskuteras på. För att inte nämna att kunna svara på frågor för dem som skulle vilja börja att hänga mellan träden.
 
Jag har som förslag att lägga till ämnet "hängmatta" under utrustning. Vi i sverige är en liten skara som använder sig av hängmatta ute i skogen (inte vanliga för trädgården, utan anpassade för just camping) och jag tror att det skulle uppskattas om vi fick vår egen tråd att mötas och diskuteras på. För att inte nämna att kunna svara på frågor för dem som skulle vilja börja att hänga mellan träden.


Duger inte "Bo & Sova"-forumet?

Jag vill ha ett "The Trooper"-forum!! Jag är en skitliten skara...


peter
 
Givetvist så duger "bo och sova" forumet, men eftersom hängmatta är ett så ovanligt sätt att bo så är det inte så självklart att det dyker upp där eller att människor kommer ens på frågan att det är ett sätt för att sova i skogen med.
Lite pr för hängmatta antar jag att forummet främst skulle få. Jag är ny på hängmattor men inte till att vandra, men direkt när jag hade sovit några nätter (och lärt mig hur man skulle göra) så förstår jag inte varför fler inte sover i hängmatta. Likt alla nya produkter så krävs det en viss inlärningsperiod, och med detta forum skulle de få hjälp med sina frågor.
 
Ja och ett eget forum för tältkåtor, ett för tunneltält, ett för tarpar, ett för luftmadrasser, ett för fasta vindskydd, ett för bar himmel ...

...eller så skriver man helt enkelt "hängmatta" i sökrutan om man är intresserad.

Utsidan har snarare för många forum än för få.
 

clindh

Forumvärd
Ett forum för hängmattor blir för smalt, sådana diskussioner passar bra i "Bo & Sova"

Men du kanske menade en kategori under Utrustning, för Recensioner mm?
 
Idag 14:46
clindh Ett forum för hängmattor blir för smalt, sådana diskussioner passar bra i "Bo & Sova"

Men du kanske menade en kategori under Utrustning, för Recensioner mm?

Precis! Måste ha uttryck mig lite för luddigt, men det är vad jag menade. Recensioner, hjälp, generell info under utrustning.
 
Vill veta mer

Jag har som förslag att lägga till ämnet "hängmatta" under utrustning. Vi i sverige är en liten skara som använder sig av hängmatta ute i skogen (inte vanliga för trädgården, utan anpassade för just camping) och jag tror att det skulle uppskattas om vi fick vår egen tråd att mötas och diskuteras på. För att inte nämna att kunna svara på frågor för dem som skulle vilja börja att hänga mellan träden.

hej,
Skulle vilja veta mer, och eventuellt skriva lite, om det här med hängmattecamping.
Varför? Vad är grejen? Hur stort är det?
undrar Crustadele
 
hej,
Skulle vilja veta mer, och eventuellt skriva lite, om det här med hängmattecamping.
Varför? Vad är grejen? Hur stort är det?
undrar Crustadele

I Sverige vet jag inte men i Nord Amerika är det stort.
Fördelar: du slipper sova på marken, mycket bekvämare. Lättare att hitta plats, två träd med rätt avstånd är allt inga plana ytor behövs.
 
Jag har använt hängmatta.

Jag gjorde en cykeltur från Huddinge till Uddevalla tidigt sjuttiotal med låghjuling. Jag hade en hemmasydd egenkonstruerad hängmatta med tak av sk tältplast.

Precis som sagts ganska bekvämt och endast 2 träd krävdes. Det gick tom att sova med 2 hängmattor i samma trädpar. Man var tvungen att spänna linorna ganska hårt annars blev hängmattan alltför nedböjd/svankig. Var det kallt kom det ganska mycket kyla underifrån.

Jag har använt hängmattan på andra turer också, Göta kanal med kajak, Dalslands sjösystem med kajak.

Idag kräver min rygg något plant underlag.
 
kan man sova pa tvarsen eller diagonalt i hangmatta for att inte fa bananform pa ryggen?
Jag har aldrig testat men det far man val ta och forsoka gora. Svart att anvanda pa kalfjallet bara :)
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...