Tips på snorkel+mask+fenor?

Ska till Thailand i slutet på månaden och tänkte då snorkla lite. Förhoppningsvis så väcks mitt intresse för dykning till liv då men börjar med att snorkla. Är därför på jakt efter ett hyfsat bra set. Inte på jakt efter det bästa men ändå av någorlunda bra prylar. Hittat några set som har ett bra pris men kan inte bestämma mig för vilket.

Vilket set hade ni valt som är lite mer erfarna? (bättre alternativ är givetvis välkomna)

DYKPAKET VALFRI MASK + VOLO ONE FRÅN MARES
http://www.simbutiken.se/dykpaket-i3-volo-one-fran-mares
DYKPAKET GHIBLI BLÅ MARES
http://www.simbutiken.se/dykpaket-mares-ghibli
OLANDER DYKPAKET
http://www.olanderswim.se/fridykning-snorkling/olander-dykpaket
 
Olanders fenor är jättekorta träningsfenor för simmare, inget för fridykare alltså.
De övriga två är skräp. Strunta i allt vad "supermegaultrasuperpowerenhancerventiler" heter, de bästa standard helfotsfenorna på marknaden är Technisubs Stratos FP, de har ett stort och relativt hårt fenblad som gör att du inte behöver lägga så mycket energi på att förflytta dig samtidigt som de svarar fint när du behöver lägga lite mer kraft i sparkarna t ex vid starka strömmar eller om du behöver bogsera någon.

Mask är en personlig fråga, du behöver något som passar ditt ansikte så det inte läcker. Ta dig ned till din lokala dykbutik och prova dig fram. Sätt på masken utan att använda remmen och andas in genom näsan, masken ska då sluta tätt och sitta kvar även när du tittar på golvet. Och köp ingen annan färg på silikonet än svart. Annars kommer du få störande ströljus från sidorna som ger reflexer och sämre färgåtergivning.

Snorkeln ska vara lättandad, dvs. stor diameter. Ventiler är överskattat utan ju enklare är oftast bättre.
 
Tack för utförligt svar. Ska ta mig ner till någon dykshop och kolla läget.

Men... finns det några dykshoppar i Göteborg? Satt en budget på 1000kr. Får jag ett set för detta tro?
 
Hyra?

Det finns hiskeligt många dykcenter i thailand, dessa brukar även gå att hyra utrustning från. Kanske är det en idé att hyra istället, och dessutom slippa bära runt på dina prylar. Stratos FP är det förmodligen ganska många av dykcentrerna som använder, vilket betyder att du kan testa innan du köper. Dessutom så är det säkerligen billigare att köpa i thailand än sverige
 
Runt en tusenlapp borde du klara dig utmärkt på, det finns flertalet dykbutiker i Göteborg men jag håller inte till i den delen av landet så jag tänker inte försöka mig på att rekommendera någon specifik.
 
Okej hittat en butik i Göteborg vid namn Kontiki. Hoppas att dom har något bra.

Någon som har lust att länka till några bra fenor och cyklop för runt 1000kr så man har ett humm om vad man ska ha iaf. Väldigt tacksam för all hjälp.
 
Hyr på platsen, se till att masken passar på ditt ansikte. Gillar du snorkling skaffa grejor efter erfarenhet. Grejorna är billigare i Thailand.
 
Olander har fantastiskt fina fridykningsfenor, men de kostar bra mycket mer än 1000 spänn. Med den budgeten får du inga roliga fenor! Hyr på plats istället. Kontiki är rätt otrevliga faktiskt. Oxygene är väl okej, men kan också vara trista.

Korrektion, de hade ett par långa plastfenor för 599, inte mkt över till mask o snorkel då, men långa fenor är underbart!
 
En bra mask som passar väl enligt vad som beskrivits i tråden redan är en bra start. Har man otur kan tillgängliga hyrmasker ha dålig passform = läcker in saltvatten.
Snorkel är inte så noga, det mesta duger, en som är böjd kring huvudet brukar vobbla mindre.
Om du räknar med att börja med apparat-dykning senare kanske det är onödigt att skaffa helfots-fenor eftersom du då behöver såna med hälrem. (Man har vanligen neoprenskor och tar på sig fenorna sist när man ska hoppa i från båten/land. )
Gissar att fenorna du kan hyra på plats kommer vara lite sissådär men de duger säkert.
Det är trevligt att snorkla i Thailand, finns ju ofta mycket att se även där det är grunt.
Om andan faller på kan du ju fixa cert också där nere, tar några dagar bara och är väl lite billigare än hemmavid
 
Var inne en sväng på Kontiki och jösses vad dom bara ville sälja på mig skräp. Fick ett cyklop och det passade enligt honom. Trots att jag själv kände att det läckte. Fick ingen chansat prova nytt utan ha gick direkt över till att försöka sälja på mig annat material. Då vände jag på klacken och gick därifrån. Får väl helt enkelt hoppas på at jag hittar något bra nere i Thailand.
 
Var inne en sväng på Kontiki och jösses vad dom bara ville sälja på mig skräp. Fick ett cyklop och det passade enligt honom. Trots att jag själv kände att det läckte. Fick ingen chansat prova nytt utan ha gick direkt över till att försöka sälja på mig annat material. Då vände jag på klacken och gick därifrån. Får väl helt enkelt hoppas på at jag hittar något bra nere i Thailand.

Vet inte om du vet det men enklaste sättet att kolla passform på ett cyklop är att sätta på det utan remmen, sug in med näsan och om det sitter kvar så kommer det att vara tätt när du dyker.

Om inte så...

Satsa på liten volym på cyklopet, då är det enklare att tömma om du behöver det (under vatten).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
frostic Tips på dykutrustning? Dykning 4
Milosz Tips på dykning i Brasilien? Dykning 1
PAA Annholt -tips på dykutfärdsarrangör? Dykning 1
strapatz Vill ha tips på dykning på Island och Nya Zeeland Dykning 0
gubcn Tips på dykplatser i El Gouna Dykning 3
kafra73 Vill ha tips om dykning på Kuba (åker den 2 jan -03) Dykning 0
Joqe Tips på Liveaboard Dykning 1
Annasunshine Dykning Australien, tips tas tacksamt emot Dykning 1
oliveeer_94 Dykvideo Röda havet, ge mig tips och betyg! Dykning 3
efred Liveaboard-tips? Dykning 4
andzze Tips Filippinerna Dykning 1
andzze Tips om dykutfärder Sipadan Dykning 1
anryy Tips om Galapagos! Dykning 2
Joooi Fridyknings övningar och tips Dykning 6
Freija Dykdator - tacksam för tips! Dykning 3
Peter0lofsson Videoklipp-tips! William Trubridge fridyker helt galet! Dykning 2
skogsmann Tips liveaboard Egypten Dykning 2
sfguiden Lära sig hålla andan + våtdräkts tips Dykning 6
Magdafjäll Ge mig tips om var jag bör dyka i Norge Dykning 13
strapatz Tips om digital fotografering med undervattenshus Dykning 5
bo5840sv Tips om dykning från Koh Lanta Thailand Dykning 0
toxikon Tips om dyk i borneo Dykning 6
Hangö-tips? Dykning 2
the.holoscenes_gmail.com Film på snorkling bland gäddor i Småland Dykning 11
29351 DOX - Ett dyk in i det okända på SVT2 ikväll Dykning 1
Moga Dykcert på västkusten? Dykning 5
AnteÅ Bröstrem på bcd behöver flyttas Dykning 1
Vrakis "Torrdykning" på Vasamuseet 21/9 Dykning 0
Jörgen Larsson Vilken tjocklek på våtdräkten ska jag välja? Dykning 26
realout Billigt boende på Zanzibar? Dykning 0
tosj00 Dyka med Padi på Zanzibar Dykning 1
Scanner Förtur på ett vrak? Dykning 16
junis Om dykolyckor på tv4 Dykning 3
Hoya Snorkling på västkusten Dykning 5
smulan01 Dykning på Korfu i Grekland Dykning 1
svenil Dykning på Rhodos (grekland) Dykning 0
_scuba_ Liveaboard på Filippinerna med M/Y Vasco? Dykning 0
Stesun Sugen på att börja dyka Dykning 5
manlan Dyksäsong på Seychellerna Dykning 0
fredric_verklig.se Snyggast medlemsfotona på Aqualand, var med och rösta. Dykning 0
fredric_verklig.se Dykhelg på Skärhamn, Tjörn Dykning 0
nask Dykning på Korfu Dykning 0
Ylvan PADI dykcert på Bali? Dykning 3
hakan_l_borg Dykförbud på Alviksvraket? Dykning 0
Azrak Tipps på dykbutiker på nätet Dykning 4
Dudster Var dyker man på Filippinerna i Okt? Dykning 3
johki799 någon som vet något fint dykställe på västkusten? Dykning 7
Mr.T Bra dykplatser på Zakyntos? Dykning 0
Kristin Nygren Tjejhelg på Salt i Kungshamn. Dykning 0
smizz Har ngn dykt på Island? Dykning 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...