Internationella sjökort iPad

Hej!

Min bror, mina kusiner och jag skall den 1a augusti ut på en långfärdssegling som för mig kommer vara i 13 månader och kusinerna runt två år för att efter ett varv runt jorden återvända till Sverige. Vi håller på att titta på lösningar för navigation och har än så länge varit väldigt nöjda med sjökort och iPad med digitalt sjökort. Planen är att köra det samma över internationella vatten. Hört av seglare som bara kör iPad men som inte känns säkert alls och inte är aktuellt för oss.

Det jag undrar är om någon har tips på applikationer som har internationella digitala sjökort med hög kvalité för iPad över världen. De första rutterna är ner till Storbritannien, Västra medelhavet Atlanten, Karibien, Panamakanalen och därefter Stilla havet. Vilka områden är aktuella att köra med iPad och har någon erfarenhet av detta, hur det fungerat osv?

Andra alternativet är att köpa digitala sjökort till datorn och köra waipoints med separat GPS eller köpa en som man kan koppla in i datorn. Har någon använt detta och vad har ni i så fall använt er av?

Tack på förhand!
 
Problemet med gratisapparna är att du inte har någon som helst garanti för kartunderlagets vederhäftighet. Navionics är billigt och säkerligen alldeles utmärkt till ruttplanering och momentan backup ifall den vanliga lösningen pajar av någon anledning. Men att på något sätt lita på den i områden med tidvatten, strömmar, omätta djup etc finns inte på den berömda kartan.
Jag gissar att ni vet allt detta och att ni skaffat pilots och sjökory för samtliga områden ni tänker er passera (samt några till) men det förtjänar ändå att påpekas.

Annars är Navionics uppenbarligen populärt och jag kan vidimera att det är lätthanterligt och intuitivt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
unicuum Sjökort till GPS Segelsporter 8
kaarina Köpes/hyres sjökort!! Segelsporter 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...