Fråga till jägare

Det står i alla fall att hon åkte. Och man brukar inte säga att man åker häst, åker cykel eller åker apostlahästar...

Men hon kanske åkte buss eller snöskoter iofs.

Det finns ju åtskilligt fler tänkbara fordon att gissa på om man vill det...Tex permobil,moped,mc med eller utan sidvagn eller kanske en trike.Fyrhjuling beroende på registrering.Traktor eller en lättlastbil,lastbil kanske skidor,hundspann eller bandvagn.Vi kan ju inte heller utesluta stridsvagn,grävmaskin,hjullastare,baklastare eller varför inte en bandlastare???.
Man skulle ju också kunna tänka sig att sambon färdades i en hästfinka till stallet...
Det finns ju åtskilliga olika tänkbara släpfordon också,men det är ju bara fortfarande gissningar eller hur?
 
Medelåldern är hög i den Svenska jägarkåren, synen är inte alltid den bästa. Färdas man på cykel eller ännu värre på häst så misstas man lätt som jaktbart byte. Riktas däremot vapen mot bilister så skall det bara uppfattas som ett vanligt hot.


Ja Kerstin det var många antaganden och generalliseringar på en gång det.
Vad grundar du dessa åsikter på?

Jag läste något inlägg skrivet av dig för inte så längesen där du erkände att du inte hade
någon insikt i jaktfrågor.Vill minnas att det den gången rörde sig om eftersök.
Dina inlägg där uppfattades som otroligt okunniga och det får man nog säga om detta uttalande också.
Att påstå att en" människa på cykel uppfattas lätt som ett jaktbart byte" är ju helt befängt.
Vars får du detta ifrån? Jag tycker att det låter nedvärderande gentemot dina medmänniskor och som sjuka fantasier från din sida.
Är du jägare?
Har du jägarexamen?
 
"Bara för att du att du inte är paranoid betyder det inte att de inte är ute efter dig". Du skrev väl inte det där på allvar?

Medelåldern är hög i den Svenska jägarkåren, synen är inte alltid den bästa. Färdas man på cykel eller ännu värre på häst så misstas man lätt som jaktbart byte. Riktas däremot vapen mot bilister så skall det bara uppfattas som ett vanligt hot.
 
Inte orkat läsa alla svar men....givetvis så förekommer det olyckor inom jakt och skytte....vådaskott....

1. Man skjuter mot djur och människa befinner sig i kulbanan bakom eller framför utan att skytten vet om det.

2. Man skjuter mot människa i tron att det är ett djur.

3. Oaktsamhet vid laddning, hantering av vapnet vid skytte,samlingar och patron ur.

Nummer två och tre ska aldrig få inträffa....så är det bara och vad jag vet har det minskat kraftigt.
Vid fall nummer 1 är det tyvärr så att man aldrig på grund av våran allemansrätt kan garantera detta till tusen % vi har såna enorma arealer i vårat land så skulle vi ens försöka avlysa varje jaktområde för jakt....faller det på sin orimlighet.

Men regler som att inte skjuta utefter vägar,stigar mot bebyggelse är givetvis självklara.....varselfärger tycker jag är bra för alla som vistas i terängen under jaktsäsongen. Jag brukar inte ha det på mig då jag jagar nästan bara småvilt men om jag vet att jag ska i närheten av område som jagar älg tex då tar jag på mig en väst.

Enligt undersökning jag läste dör det ca 4 st av hästsport varje år....

http://www.equerry.se/doc/upload/pdf/Hur farligt är det att rida - klar.pdf
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
19771214 en fråga till vegetarian Jakt 105
Påveen fråga om arrende och jakträtt Jakt 7
Tobias.Åsman Jaktradio fråga Jakt 3
arntur en fråga angående trofejakt. Jakt 48
sven1019 Hjälp med val av precisions .223 till träning och målskytt Jakt 4
storfamiljen Vapen till Svalbard? Jakt 10
backpacker74 Bygga om amerikansk garmin dc 20 till svensk? Jakt 0
rogge88 Fungerar en gammal bok till jägarskolan? Jakt 5
aktiv-jägare Tillbaka till 1700-talet Jakt 12
SLUGGA Nej till vargjakt 2011! Jakt 578
Urwaldjaeger Jaktmarker sökes till toppfågeljakten 10/11 Jakt 0
aktiv-jägare Frågor till politiker Jakt 64
jarmland Långbåge till Bra pris. Jakt 6
KLAGER Jägarbevis till salu Jakt 12
DennisH reservdel till kikarsikte Jakt 0
honkydory "Skadskjuten björn till angrepp!" Jakt 72
EBK Stål- el alternativhagel till kal 20? Jakt 1
Johan es Hylsfångare till hagelautomat Jakt 2
JohanT Önskar tips till älgbanan Jakt 6
valsviken Vildsvinsammunition till 6,5x55? Jakt 3
fjiodor hagel/hagel till valmet 412 s Jakt 7
niklaz Kikarsikte till .22WM (ripjakt) Jakt 7
mattio Pipa till Sauer200/CG4000 ??? Jakt 0
pesj Till Andreas Johansson(alla jägare...) Jakt 0
dirty harry Utbyteskolvar i plast till studsare Jakt 6
lsjonsson Jägare får betalt för att skjuta vildsvin i Norge! Jakt 12
luktafotogen Jägare vägrar skjuta trafikskadade djur. Jakt 42
aktiv-jägare Jägare räddar tiger Jakt 73
KLAGER Åter en jägare med lösspringade hund i björnmöte Jakt 68
consono Jaktmark för nya jägare Jakt 14
arntur Grattis jägare! Jakt 268
KLAGER Jägare vill ha vargen inhägnad Jakt 26
Setter2 Jägare främjar mångfalden Jakt 5
innik Ny rolig sida för jägare... Jakt 6
KLAGER Varför har jägare så kassa ryggsäckar? Jakt 32
Avsl12 Norrmän bättre jägare? Jakt 48
grodanbolle Jägare dömt för jaktbrott. Jakt 14
grodanbolle Björn vs Jägare Jakt 48
KLAGER Ytterligare en incident med jägare och björn Jakt 0
Jägare-en naturlig del i skogen. Jakt 6
tjäder halå jägare! Jakt 4
dusko alla jägare är... Jakt 110
Per J Varför klagar folk jämt på jägare??? Jakt 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...