Canon Powershot G7 X vs Sony Alpha A5100?

Hallå,

Tänkt att jag ska börja ta lite bra bilder på riktigt igen efter några år med bara mobilkamera. Närmast nu så är det vandring som gäller men framåt även kajak och andra friluftsaktiviteter. Viktigast är nog bra kvalitet på landskapsbilder, det ska vara relativt smidigt att ha med sig kameran, fukttåligt skulle varit trevligt men insett att dom kamerorna inte ger vidare bildkvalitet. Senaste modellerna jag snöat in på är dom i rubriken och nu börjar resan närma sig så måste fatta beslut nu och sluta vela. Även kikat på den tidigare nämda Sony RX100 (och 2an).

Någon som har någon erfarenhet? Input? G7 vinner ju i smidighet och zoom men 5100 verkar ge bättre bildkvalitét men objektivet som följer med är mindre zoom och då ska man sen köpa till objektiv och hålla på och byta och tar mer plats. Hmmm, vad välja? Eller har någon ett 3e bästa alternativ? Vill även det ska fungera att ta ok bilder i mörker helst.

Tacksam för alla tankar! :)
 
Utan tvekan bra kameror bägge men varför inte gå upp ett snäpp och skaffa en kamera med elektronisk eller genomsiktssökare. Sony alfa 6000 t ex men Fujifilm har också många utmärkta kameror i det här segmentet.

Personligen så använder jag en vattentät Panasonic FT-5 mycket. Tycker att den som vattentät kamera har lite oförtjänt dåligt rykte för bildkvalitén. Det är ett mycket stort kliv uppåt i kvalitet jämfört med mobilkameran som jag har i Samsung Galaxy S5.

Med större sensor som i de kameror du tittar på får du i första hand bättre kvalitet i dåligt ljus. Kan vara värt investeringen absolut.

Vill du ta bra bilder med lite längre objektiv t ex av djur så måste du som jag ser det ha en genomsikts eller elektronisk sökare eller en konventionell SLR-kamera.

Thure
 
jag har föregångaren (Sony nex-5(R eller N kommer ej ihåg) Jag instämmer med Thure att en sökare är värt att ha i det långa loppet.

Till nex-5an finns det att köpa till som tillbehör men alfan5100 verkar ha en fast blixt där(?)

Oavsett råder jag dig till att välja en med utbytbara objektiv för en vacker dag kommer behovet uppstå och då är det trevligare att behålla sin lilla, smidiga kamera än att behöva köpa en ny.
 
Det är vanskligt att jämföra fickkompacktkameror med små systemkameror.
Själv valde jag efter att ha prövar liten fickkompakt, väderskyddad, en Canon G12 då jag behöver en genomsiktssökare.

Som 3e alternativ skulle jag därför råda dig titta på Canon X med större genomsiktssökare.

Jag har en fullformatare slr med rätt objektiv och stativ för svagtljusfotografering, många stativ är för lätta men med krok under mittpelaren kan man hänga en viktpåse, dagsturssäcken, matpåsen under och få stativet stabilare i vinden.
go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
68678 Canon powershot G11 Fototeknik 6
JohanBjörn Canon Powershot G9? Fototeknik 0
Brune Undervattenshus till Canon Powershot Fototeknik 3
OBD Canon PowerShot A610 Fototeknik 3
Canon PowerShot S1 IS Fototeknik 4
stefan.andersson_perstorp.com Instruktionsbok till Canon Powershot S1 IS på Svenska Fototeknik 1
Farbror Canon PowerShot A40 Fototeknik 1
NikitaBa Nikon D600 vs Canon 5D Mark III Fototeknik 33
Climba Filma med canon 100d hjälp! Fototeknik 4
The_Lost_Cyclist Den nya eller gamla versionen av Canon EF 16-35mm f/2.8L USM - eller 17-40? Fototeknik 9
mindful objektiv till en canon eos 50d? Fototeknik 8
Fresenius Seriebildstagning med Canon EOS 500D + 18-55 mm Fototeknik 11
Brune Även Canon lanserar plurrningssäker kamera Fototeknik 5
greenjuice Praktiskt? - Canon G10 vs Panansonic LX3 Fototeknik 21
Brune USA tillverkade Canon tillbehör Fototeknik 4
wiiberg Canon EOS 400D eller Nikon D60? Fototeknik 8
Herr Nilsson Canon v/s Canon Fototeknik 12
2004-06-16 Canon AE1 Fototeknik 6
Tony-Avesta Canon cashbackcheckar? Fototeknik 3
Higgis Canon A520 vs Panasonic Fz5 Fototeknik 0
apfaktor Canon eller Nikon ? Fototeknik 11
joelpap Canon 350D ? Fototeknik 7
slag Canon eos 300v i kyla? Fototeknik 2
tbergman Canon EOS 300D Fototeknik 21
sportkillen Canon EOS 300D och uppgradering av mjukvara? Fototeknik 1
bigfoot Canon Ixus digital 430 vs Ixus 500 Fototeknik 4
Wengen Erfarenheter av Canon A80? Fototeknik 6
rannug Vilken Canon EOS? Fototeknik 38
Berny Batterier Canon Ixus 400 Fototeknik 1
Landrover Canon EOS 650 Fototeknik 11
igun Canon EF 90-300/4,5-5,6 USM? Fototeknik 0
Robwah-9 Canon S30 Fototeknik 5
fklint Batteri till Canon Digital Ixus V/V2?? Fototeknik 3
Talen Canon eos 620 Fototeknik 2
Tvartom Canon Digital IXUS V2 Fototeknik 14
Babbsan CAnon vs nikon Fototeknik 5
Mx2 Canon EOS 300 vs. Nikon F65 Fototeknik 4
TAZGARM Beg canon Fototeknik 1
von Apfelstrudel Canon Eos 300 vs Eos 50 Fototeknik 9
Jojje2 Canon objektiv Fototeknik 3
jogrim Canon IXUS Digital Fototeknik 1
stelunar Canon EOS 300 VS digitalkamera Fototeknik 8
Egel Canon 540 EZ Fototeknik 1
Egel Canon 540 EZ Fototeknik 0
jd Minolta 505 vs Canon EOS 300 Fototeknik 2
robocop CANON eller NIKON Fototeknik 9
Tigger Canon EOS 30??? Fototeknik 2
fjelltur Canon EOS 300 Fototeknik 2
nj-tec Processor hastighet PowerShot Fototeknik 2
Dan B Sony CyberShot Fototeknik 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...