Friluftsmat Recept, ingredienser mm

Svara

Ämnesverktyg Betyg: Betyg för ämne: 3.00 i medelbetyg (2 röster). Visningsalternativ
Gammal 2014-06-01, 21:52
Jontti80 Jontti80 är inte uppkopplad

Mitt sätt..

Jag kokar mitt skogskaffe på detta sätt. 1. Fyll på vatten. 2. Häll i kokkaffet i kallvattnet tills det blir en lagom hög. 3. Värm upp tills det precis börjar koka. 4. Lyft bort från elden och låt det dra en stund. 5. Avnjut livets dryck.
Svara med citat
Gammal 2014-06-02, 16:26
Henkes Henkes är inte uppkopplad

Jag fuskar med snabbkaffe, gör man det riktigt starkt så är det gott. En av anledningarna är att jag vill ibland bara koka vatten i min lilla smidiga och lätta 0,6l kaffepanna till frystorkad mat. Vill då inte ha smak av kaffe.
Svara med citat
Gammal 2015-03-30, 10:05
irrbloss_21 irrbloss_21 är inte uppkopplad

Som en liten vid-sidan-om...

Min farmor brukade alltid laga kaffe some kok-kaffe (i hemmet). När vi var på besök fann jag det ganska märkligt att se sumpen i mina föräldrars koppar...inte så lätt att dricka kaffet utan att sörpla i sig sumpen också! Fast jag drack ju inte kaffe vid den ålder ^^ Och min farmor eldade med sådana här (se nere) upp i 80-talet, så det var väl lite gammalsdags hemma hos mina farföräldrar.

Har aldrig kokat kaffe på fjällen, men så har jag aldrig åkt dit med tält, och inte heller använt utekök heller Men när jag läser det här...det skulle kanske vara en idé att köpa en trangia för att koka kaffe och fortfarande bo i stuga.

//Silvia

Svara med citat
Gammal 2018-06-23, 10:24
GJM GJM är inte uppkopplad

Hur får man sin helse godast?

Forskere finder mulig årsag til, at kaffedrikkere er sundere-

https://videnskab.dk/krop-sund ... ere-er-sunde

Måske er vi kommet nærmere en forklaring på, hvorfor kaffe igen og igen forbindes med positive helbredseffekter.
Svara med citat
Gammal 2018-06-28, 16:02
CampDavid CampDavid är inte uppkopplad

Kaffeforskning

Citat:
Ursprungligen postat av GJM Visa inlägg
Hur får man sin helse godast?

Forskere finder mulig årsag til, at kaffedrikkere er sundere-

https://videnskab.dk/krop-sund ... ere-er-sunde

Måske er vi kommet nærmere en forklaring på, hvorfor kaffe igen og igen forbindes med positive helbredseffekter.
I Sverige har det gjorts studier på kaffedrickning och hälsa. Man kom fram till att kaffedrickare hade marginellt bättre överlevnad än normalpopulationen. Kokkaffedrickare något bättre än övriga. Man spekulerade i att kokkaffe är knutet i större utsträckning till friluftsliv och uteaktiviteter.

Länk till en forskare som gjort studier bla annat på kaffe o bröstcancer.
http://www.medfak.umu.se/om-fa ... er.cid134352

/John
Svara med citat
Gammal 2018-06-28, 16:11
TROY GARNER TROY GARNER är inte uppkopplad

Intressant,skiljer lite mot oss utan tuttar kanske för jag har för mig
att frystorkat pulverkaffe var bäst för män men kankse kommer igåg fel
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:58.

Logga in