Navigering GPS, karta och kompass

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2018-05-30, 20:16
simonrudberg simonrudberg är inte uppkopplad

Synpunkter Garmin eTrex 35

Hej! Som rubriken antyder söker jag synpunkter på etrex 35. Jag ska i sommar vandra genom Sarek och tänkte att det då kan va bekvämt med en gps, jag har dock aldrig haft eller använt någon tidigare. Har god fjällvana och kommer såklart ha karta och kompass också. Fungerar etrex 35 till ändamålet?

MvH Simon
Svara med citat
Gammal 2018-05-30, 20:50
smulan49 smulan49 är inte uppkopplad

etrex35 har ju touchskärm vilket enligt min erfarenhet inte är optimalt för en gps som man vill kunna slänga ner i ryggan eller i fickan, vad som helt kan "ställas in" då.
jag skulle hellre satsa på etrex30x, den har bara en liten joystickpinne som inte ställer till det lika mycket.
Kosta på dig litiumbatterier för 20 kr/st, väger lite och håller länge. På hemmaplan med mountainbike och vandring uppladdningsbara Nimh men i fjällen räknas gram ;-)

Med inställt sparläge brukar en sats på två R6 hålla många vandringsdagar om man stänger av på natten...
Har själv vandrat 4 dagars tur med min 60csx på en sats batterier och fått spår hela vägen. Har nu också en etrex30x som väger lite mindre så den får bli följeslagare i sommar.
Svara med citat
Gammal 2018-05-31, 17:30
joanc joanc är inte uppkopplad

jag köpte en och skrev lite grand här
https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=84250
Svara med citat
Gammal 2018-05-31, 19:51
insco insco är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av simonrudberg Visa inlägg
Hej! Som rubriken antyder söker jag synpunkter på etrex 35. Jag ska i sommar vandra genom Sarek och tänkte att det då kan va bekvämt med en gps, jag har dock aldrig haft eller använt någon tidigare. Har god fjällvana och kommer såklart ha karta och kompass också. Fungerar etrex 35 till ändamålet?

MvH Simon
Japp, det är vad den är konstruerad för och fungerar till! Om du ändå ska ha GPS med kolla på Bengt Nolängs sida om Fjällkartan i GPS. https://www.utsidan.se/blogs/o ... -for-gps.htm

Lycka till med vandringen!
Svara med citat
Gammal 2018-06-01, 08:49
thureb thureb är inte uppkopplad

GPS med touch drar mera batteri men det går snabbare att flytta runt i kartan zooma leta i menyerna etc. Jag har haft ett knappt halvdussin olika Garmin-GPSer sedan ca 20 år tillbaka de flesta olika Etrex.

Om man ställer in (touch)skärmen på kort visningstid för att spara batteri så är skärmen svart och låst när man stoppar ned enheten i en ficka. (Så funkar min Garmin Oregon i varje fall.)

För sommarfjäll så kanske Etrex 30x är mer optimal. Den drar mindre batteri. Men alla GPSmodeller är kompromisser.

Thure
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:10.

Logga in