Limma ihop däck och skrov på glasfiberkajak?

Hej!

En förening har en Aquilo kajak som har legat ute i några år (ca 5). Såg att stripen/tejpen i skarven mellan däck och skrov var i princip borta på hela kajaken och att det var öppet bitvis mellan skrovet och däcket! :/

Har aldrig tänkt på att sånt kan hända, men det är klart att det sliter på den att ligga ute i fukten sen var det en billig glasfiberkajak. Skulle vara ett bra vinterpyssel att laga innan sommarens läger med kanoter sätter igång.

Så till frågan till er kunniga: Hur får jag ihop kajaken innan den faller i två delar? Limma, vad för lim? Använda väv för att fylla igen? Hur gör jag?
 
Vad menas med "tejpen" är det bara en dekorativ tejp på utsidan köper man en ny typ 25mm Tesa. Tvättar bort den gamla med aceton och tejpar dit den nya.

Menas det dock den glasfiberremsa som fysiskt håller ihop skrov och däck är det betydligt allvarligare. När däck och skrov monteras ihop görs det när dom fortfarande ligger i formarna annars är det svårt att få ihop kajaken utan att den riskerar att bli skev.

Man skall rent allmänt undvika "sjukt billiga" komposit produkter att bygga komposit är ett hantverk med många möjligheter att göra fel det kräver också många mantimmar räkna med minst 8-16 timmar för att bygga en kajak räknar man då baklänges märker man att timkostnaderna blir löjligt låga för en budget produkt.

Vill man dock komma billigt undan är det då bättre att köpa en rotationsgjuten produkt här gör själva processen att man får en hållbar produkt byggsättet kräver också betydligt färre mantimmar

Riktigt prisvärda kajaker är Tahes Playspirit och Oceanspirit Premium kajaker byggda i rejäl singelayer (ett lager PE) Passar också bra till en klubb där man inte vill ha så mycket underhåll

Hans Friedel
 
Hej
Försök att få ihop däcket med skrovet på något sätt (silvertejp, skruva ihop det).
När däcket och skrovet sitter ihop, klipper du remsor av glasfiber och blandar ihop plasten.
Sätt fast remsorna på insidan av kajaken, mellan däcket och skrovet.
När plasten har torkat, lossna på tejpen på utsidan och se om det är tätt mellan däck och skrov.
Klipp till långa remsor av glasfibern och limma fast den längst skarven mellan däck och skrov.
Om det inte har blivit tätt mellan däck och skrov nu, kan du täta kajaken från utsidan med plast.

Jag lagade min första kajak på det här sättet.

Lycka till.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...