Färgval till kanadensare i trä

Vi renoverar en kanadensare i trä och har nu slipat bort all sprucken och dålig färg. Nu funderar vi på vilken typ av färg vi ska måla den med? Är det toplack eller båtbottenfärg eller ytterligare något alternativ? Funkar biltemas färger eller ska vi ge oss på något dyrare? Kanoten kommer ligga innomhus när den inte paddlas. Till största delen blir det nog malmö kanal, men även på havet vid plattvatten. Det har kanske viss betydelse att vattnet är salt.
 

Bilagor

  • received_10154675604832673.jpg
    received_10154675604832673.jpg
    46.5 KB · Visningar: 1,356
Är trät snyggt nog, så varför inte förnissa så man ser att det är trä?

Hur som ska du nog köpa båtgrejer. Säger jag som gammal träbåtsägare. Dyrare, men skutan är ju inte stor så det blir ju ingen katastrofal kostnad. Bottenfärg behöver du nog inte bry dig om. Det har man mest för att förhindra påväxt och kanoten kommer ju inte att ligga still vid en brygga utan förvaras inomhus.
 
Jag är inte någon kännare av kanadensare, men bottenformen ser inte ut som andra jag sett. Är det någon sorts tävlingsvariant? Kan man få se ovansidan också? Annars håller jag med om att någon färgtyp som ska hindra påväxt är onödig. En vanlig båtfärg bara eller båtfernissa.

mvh thomas
 
Ta vanlig båtlack.Arbeta in lacken ordentligt.
När jag har bättringslackat träpaddlar, har jag strukit på lacken med en tygtrasa, som jag knutit in en skumgummibit i. Jag har snarare polerat in lacken. Man får väldigt tunna lager, som torkar fort.
Vill ni ha en kulör, avsluta med vanlig lackfärg.

Jag vet vem som har byggt kanoten.

Svante
 
Jag rekommenderar att dra på ett lager epoxi först. Sedan International Perfection. Blir väldigt hårt och tåligt. Det har jag kört på plywoodkajakerna jag byggt.
 
Är den glasfibertäckt? Eller ligger det bara glasfiberremsa i skarvarna? Är den glasfibertäckt behöver färgen främst skydda mot UV-ljus, kanoten är redan helt vattentät. Är det däremot bara glasfiber i skarvarna måste du hindra vatten från att tränga in i plywooden. Då är det minst ett epoxi lager plus UV-skyddande färg som gäller. Går med god lackfärg också, men minsta repa måste hållas efter.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
m71 Trä för reling till kanadensare Bygga egen kajak 23
Moga Tätningslist till kajakluckor? Bygga egen kajak 6
umemorgan Sitsar till glasfiberkanadensare Bygga egen kajak 2
Palle07 Sköljskyddet till lucka på VKV Lisa på väg att lossna Bygga egen kajak 2
ArneLennart Duk till sof kajak Bygga egen kajak 12
Calski Skum till sits. Bygga egen kajak 5
A.Westberg Färg till kajakbygge Bygga egen kajak 3
sovare Epoxy, glasfiber till ett strippbygge Bygga egen kajak 6
avslutad20150710 Flytta allt dricksvatten till sittbrunnen Bygga egen kajak 6
utesälen Tyg till luckor? Bygga egen kajak 4
mattsvart En till black pearl, och annat svammel Bygga egen kajak 25
nilnoj Duk till SOF Bygga egen kajak 5
Trikåmannen Bra lim till paddelmontering Bygga egen kajak 3
jonahsenften Spantmallar till spånskiva? Bygga egen kajak 5
marrtin köpa trä till pagajbygge Bygga egen kajak 4
MartinR Pallar/bockar för att få upp kajaken till lagom arbetshöjd Bygga egen kajak 4
gaazmaa vattentätaskott och nylontyg till packluckor Bygga egen kajak 1
the.freerider Ny reling för kanadensare Bygga egen kajak 2
picturalis renovera aluminiumkanot /kanadensare Bygga egen kajak 4
malaurin Renovera gammal kanadensare Bygga egen kajak 9
Kanii Kanadensare ur ett stycke Bygga egen kajak 17
mattias_uno Renoverings tips Kanadensare? Bygga egen kajak 1
eyck Lagning av spant i Grumman-kanadensare Bygga egen kajak 13
Jemael Förstärkning av befintlig kanadensare! Bygga egen kajak 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...