"Battery only charger", mobilbatteri USB

Ursäkta för dum rubrik, men kom inte på nåt bra på svenska.

Jag har en mobil med utbytbart batteri. Gör man av med mycket ström är det väldigt bekvämt att ladda batterierna utanför telefonen. Finns en massa s.k. "univeral chargers" som gör detta och för vissa märken även specialgjorda för en viss batterityp. Men alla jag hittar laddar enbart från nätet.

Efterlyser en sådan laddare som kan ladda från USB. Är det ens möjligt? Bristen på sådana får mig att tro att det inte är det.

Detta är inte helt OT. Jag håller på med ett GPS-spel. Nästa sommar planerar jag lite längre cyklturer med tält då jag samtidigt tänker roa mig med att plocka poäng i det här spelet. Beräknad strömåtgång uppåt 3 batterier per dag. Vill inte sitta still en stor del av dan på nån mack för att ladda dem från nätet eller vid tältet för att ladda i mobilen från en powerbank. Det ideala vore så klart att kunna ladda ett batteri i cykelväskan medan jag använder ett annat.
 
Åh! Men det blev visst fel med länken eller namnet på prylen?

Jo, rätt ny telefon. En budgetmodell från Moto. Det var den eller en budgetmodell från Samsung som har fått urusel kritik jag hade att välja på om jag vill kunna byta batteri.
 
Aha, tillrättat. Tack.

"Power input from micro USB cable (NOT Included)" - ja, det måste väl vara det jag vill ha. Fast den verkar bara ta Samsung-batterier.
 
Hej. Ja, du är väldigt otydlig, vad på cykeln har du tänkt att ta strömmen ifrån? Vilken laddare tänker du ladda dina lösa batterier med, finns det ens en dylik batteriladdare etc?

Det enklaste vore att köra mobilen direkt ifrån stora ”powerbanks” under användning, problemet är att inte ens med nät över natten, så hinner du fylla dem gissar jag, åtminstone inte de varianter jag har.

Det låter som om du behöver ca 10 000 Mah/dag (rimligt?), i mina ögon så vore det bästa (minst komplicerade) isf att vi plockar ihop ett paket av laddare, ackar+USB-utgång från handverktyg. Den totalt överlägsna fördelen är att de laddar ca 7 500 Mah/h d.v.s. på 2h innan det är godnatt så har du ca 15 000 Mah tillgängliga dagen efter i en USB-kabel rakt in i telefonen.

Kostnad gissningsvis:
USB-adapter: 400kr
Batterier: 500kr/st
Snabbladdare: 6-700kr
 
Hej. Ja, du är väldigt otydlig, vad på cykeln har du tänkt att ta strömmen ifrån? Vilken laddare tänker du ladda dina lösa batterier med, finns det ens en dylik batteriladdare etc?


Ojdå. Jag ber om ursäkt. Jag trodde det var självklart att jag skulle använda en s.k. powerbank.

Det enklaste vore att köra mobilen direkt ifrån stora ”powerbanks” under användning,

Det är två problem med det. Dels att mobiler ibland vägrar ladda under användning. Dels att det går väldigt hårt åt den flimsiga USB micro-kontakten när det blir små ryck i sladden hela tiden.


problemet är att inte ens med nät över natten, så hinner du fylla dem gissar jag, åtminstone inte de varianter jag har.

Jodå, det hinner jag och fler till om jag gör det från nätet. Men jag vill inte ställa klockan för att byta batteri i telefonen.

Det låter som om du behöver ca 10 000 Mah/dag (rimligt?),

Uppåt det kanske. Beror ju på svinnet, men mina batterier ligger på 2800 och 2700 mAh.


i mina ögon så vore det bästa (minst komplicerade) isf att vi plockar ihop ett paket av laddare, ackar+USB-utgång från handverktyg. Den totalt överlägsna fördelen är att de laddar ca 7 500 Mah/h d.v.s. på 2h innan det är godnatt så har du ca 15 000 Mah tillgängliga dagen efter i en USB-kabel rakt in i telefonen.

Kostnad gissningsvis:
USB-adapter: 400kr
Batterier: 500kr/st

Förstår inte riktigt hur du menar. Med laddare men du s.k. power banks eller menar du en sån laddare jag söker? Och var har jag de där 15000 mAh på morgonen som sen ska in i telefonen?
 
Senast ändrad:
Vet inte vad du har för mobil, men jag har aldrig sedan -93 haft en mobil som inte kan laddas under användning.

Du sätter telefonen i en hållare el. dylikt på styret, ”powerbanken” kan du sätta på ramen.

Vad jag avsåg är att inga powerbanks jag använder (>15 000) hinner bli fulladdade över natten, men däremot verktygsackar+rätt laddare klarar det på 2h, blir det klarare nu?
 
Verkar vara rätt vanligt, om du googlar. Med nuvarande mobil har jag inte provat det, men med min förra, en Samsung, var det definitivt sant. Och jag kan inte ha det arrangerat som du beskriver. Alla cyklar är inte skapade lika. ;)

Jaha, du pratar om hur jag ska ladda batteriet som jag senare ska ladda telefonen från? Har ett Anker på 20000 mAh. Jag *tror* det laddar över natten. Det har nog aldrig varit helt tomt, så jag vet inte säkert. Det löser ju ivf inte problemet med hur jag ska ladda telefonbatterierna.

Frågan var rätt enkel från början. Han någon sett den typen av universalladdare jag söker, d.v.s. som laddar mobilbatterier från en USB-källa?
 
Sätt både batteri+mobil på styret. Eller har du en liggcykel så är det bra info. Normalt sett är problemet att hinna trycka i tillräckligt med juice i powerbanken över natten om man inte vill ha massor av små powerbanks.
 
Ja, jag har en liggcykel. Men nu var det ju inte riktigt hur jag ska arrangera grejerna jag bad om hjälp med.

Men din idé om att använda mer snabbladdade batterier än powerbanks är intressant. Tyvärr vet jag inte tillräckligt mycket om sånt här för att av mig själv fatta hur det hela ska gå till. Är en sån där USB-adapter du pratar om i sig nog för att se till att telefonbatteriet inte skadas? Och var får man tag på en sån?
 
"Battery only charger", mobilbatteri USB

Jag kör med iPhone. På iPhone tar man inte ut batterier i fält. Jag upplever deras kontakt vara mycket bättre än USB-micro eller vad den heter, har kört 1000-tals mil genom åren på mc, men då är ”kraft” inget problem. Har testat på cykel, men det funkar dåligt för jag hinner inte ladda powerbanken tillräckligt över natten, så min lösning är den beskrivna.

Uttaget som du pluggar in i adaptern är ett vanligt USB-uttag på 5V@2,1A.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.