Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen?

Min lösning

Eftersom jag gillar egna lösningar så har jag en egen lösning på överlevnadsverktyg (både Kniv och Yxa). Vikt endast 265 gram.

Min kniv är tjock som en tunn yxa och klyver fint när man bankar men fungerar också fint att skära Falukorv med. D2 kallas ju semirostfri ibland eftersom den endast har ca 12 procent chrom. Med andra ord både rostfri och kolstål!
 

Bilagor

  • IMG_4668-ll.jpg
    IMG_4668-ll.jpg
    90.4 KB · Visningar: 938
-Förstoringsglaset och pincetten får bort flisor, som man inte vill ha kvar, ur kroppen.
-Saxen öppnar påsar på ett minimalt och elegant sätt.
-Miniskruvmejseln kan peta loss jord ur ett usb-uttag.
-Stjärnskruvmejseln skruvar fast bindningen som har lossnat.
-Konservöppnaren öppnar din amatörmässiga kompis konservburk.
-Sågen kapar den upphittade pinnen till rätt längd för tarpen.

Sedan har den två knivar också...

Vilken modell har alla dessa funktioner?

Kan vara SwissChamp https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=184905
Men den har överdrivet många funktioner, 33 st och 185 gram.
 
De våta ömkliga i bomull klädda ungdomar jag påträffat i fjällen hade både rejäl slidkniv och yxa i packningen.
Kan det finnas något samband?

god tur
 
De våta ömkliga i bomull klädda ungdomar jag påträffat i fjällen hade både rejäl slidkniv och yxa i packningen.
Kan det finnas något samband?

god tur

Osäker på sambandet. Samer samt naturbevakare från länstyrelsen som jag känner skulle vanligen ha kniv med sig samt ibland yxa. Dessa är vanligen folk som kan ta hand om sig ensamma i dåligt väder. Jag skulle heller inte säga att dom i stor utsträckning undviker kläder med bomulls inblandning. Däremot fixar dom så att de inte blir så blöta i regn.

För att lufta några egna fördomar så tänker jag att folk med eldstål istället för tändstickor eller tändare i allmänhet är lite suspekta. Folk som är ute mycket och ibland återvänder hem för att kunna fylla på tändstickor brukar inte krångla till det mer än så.

Nästa kategori är folk som är ute i sommarfjällen i shorts. Syns sällan på de som är ute i fjällen och skogen mest. Funkar bara praktiskt om man går efter led. Är man riktigt ut i naturen är det bra med både myggskydd och risskydd. Och jag menar hur varmt och kvalmigt blir det egentligen med byxor på vaderna.

Bosse
 
Seriöst svar på tråden.

Själv har jag kniv med mig om jag är ute i naturen. Vanligen en kniv i Mora storlek fast av lite snyggare snitt, eller hemgjort av mig själv. Förmodligen har jag också en fällkniv samt lethermans minst tång. För mig innebär fjällvandring och vistelse i skog och mark nästan alltid inslag av fiske, jakt, bär eller svampplockning. I det största flertalet av dessa utflykter ingår att elda med ved oxo men uppe på kalfjället krånglar jag inte utan tänder ett kök. Oftast har inte jag någon specialmat utan lite vanliga råvaror som kräver tillagning och då blir kniven bra.
Så är det för mig. När jag var barn var med stor förväntan som jag började använda kniv så troligen är det väl fortfarande en manlighetsritual även om jag inte tänker på det på det viset.

Bosse
 
Känns som att hela diskussionen missat poängen lite - det handlar väl inte bara om ens planerade aktiviteter, utan att ha kniv med sig om något oförutsett händer? Oavsett om det är i fjällen eller inte (i en nödsituation kanske man rör sig mot annan terräng). Kniven är ju skitsvår att ersätta med något du hittar i naturen. Med kniv plus kunskaper kan du ju göra upp friktionseld, bygga skydd o annat som är bra att kunna göra när en gått vilse eller hamnat i skiten av annan anledning.
 
Känns som att hela diskussionen missat poängen lite - det handlar väl inte bara om ens planerade aktiviteter, utan att ha kniv med sig om något oförutsett händer? Oavsett om det är i fjällen eller inte (i en nödsituation kanske man rör sig mot annan terräng). Kniven är ju skitsvår att ersätta med något du hittar i naturen. Med kniv plus kunskaper kan du ju göra upp friktionseld, bygga skydd o annat som är bra att kunna göra när en gått vilse eller hamnat i skiten av annan anledning.

Detta är en generell utgångspunkt vid knivfunderingar - även för min del. Och där även den svenska knivlagen (och knivlagar i andra länder) ger upphov till allehanda tankar och idéer.

Men jag startade tråden på en lägre nivå: i föreställningen om att kniv hör hemma i planerade skogsvandringar men inte vid vandringar på kalfjäll ovanför trädgränsen + att kniv är onödigt vid stugvandringar.

Kanske hänger denna föreställning delvis ihop med svenska knivlagen, som på sätt och vis implicerar att kniv är ett vapen för kriminell aktivitet och därmed suspekt att ha med sig. Att få ha med sig kniv är ett undantag och ej huvudregeln.

Men den kan även hänga ihop med jakten på gram i packningen.
 
För att lufta några egna fördomar så tänker jag att folk med eldstål istället för tändstickor eller tändare i allmänhet är lite suspekta. Folk som är ute mycket och ibland återvänder hem för att kunna fylla på tändstickor brukar inte krångla till det mer än så.
Bosse

Tändstickor och tändare, så länge de fungerar, är bra att ha med sig. Men när dessa kastar in handduken så fungerar eldstålet.
Det är inte helt fel att känna till hur man gör upp eld med eldstål.

Det är bra om ens kniv kan fungera ihop med ett eldstål.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hattmakaren Bushcraftkniv... Utrustning allmänt 165
stefan.svard Heat-Pal T-röd eller koncentrerad spolarvätska Utrustning allmänt 11
m71 Vinterskor med dubbar. Icebug, GörDetSjälv (bestgrip) eller annat? Utrustning allmänt 15
sachsaren 12V-USB- eller Iphone-laddare med låg ingångsström. Utrustning allmänt 10
Dalla Ny säck eller dubbla Utrustning allmänt 2
elinorbohlin TrekSea - skitprodukt eller äkta vara? Utrustning allmänt 3
Pla690 75 eller 90 liters ryggsäck Utrustning allmänt 8
MonicaKa Vardagsryggsäck: Normalt slitage eller reklamation? Utrustning allmänt 16
frycke Arcteryx Beta Sv M eller L? Utrustning allmänt 7
jonw Skavsår - Fel kängor, eller ömtåliga fötter? Utrustning allmänt 16
_Mirella_ Vandring: Multiverktyg eller inte Utrustning allmänt 49
behedwin Drybag/Packpåse med ventil eller utan? Utrustning allmänt 3
Argusgranskare Sangean AM/FM eller DAB Utrustning allmänt 13
krakelz Alsolgel / alsolsprit, bra att ha eller bara bulkigt? Utrustning allmänt 12
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Hattmakaren Vandringsstavar - klassiska eller moderna? Utrustning allmänt 30
Svartling1 Kikare nytt eller begagnat. Utrustning allmänt 12
wajder Fjällräven abisko 45 friluft eller Klättermusen Grip? Utrustning allmänt 0
AndersSupertramp Lundhags Jaure II Mid bra eller obra ? Utrustning allmänt 0
Skärkarln Lindblomskniven, flip eller flop Utrustning allmänt 7
vandrafjäll Nya medar eller slipa om de gamla Utrustning allmänt 3
Nettchen Lundhags Jaure high light eller vanlig Jaure high? Utrustning allmänt 19
jimimaru Kommer jag undan med vandringsskor eller krävs kängor? Utrustning allmänt 35
Wibrån En pulsklockas egenheter eller felaktigheter? Utrustning allmänt 24
Gregorius Högsta domstolen förtydligar kring knivbärande. Eller? Utrustning allmänt 13
JackLynx800 Telia eller Telenor? Utrustning allmänt 70
MarkusF Vattenflaskor i aluminium eller plast? Utrustning allmänt 27
joask202 Solglasögon: slipade glas eller adapter? Utrustning allmänt 8
Parzz Fällkniven F1 eller S1 Utrustning allmänt 23
Valpish Hammock eller vindsäck? Utrustning allmänt 14
såg svenka märken utomlands eller på hemma plan när det gäller tillvärkning Utrustning allmänt 12
pernissila Tarp, 4x4 meter eller 3x3? Utrustning allmänt 21
salvion Livslängd på Löparsko och eller Walkingsko Utrustning allmänt 61
Caminista Vada i vandringsskorna eller ha med ett par extra sandaler? Utrustning allmänt 23
daniel.jsn Therm a Rest Treo Chair eller Helinox Chair One Utrustning allmänt 0
Cryfish Casström nr10 eller no14 Utrustning allmänt 1
Caminista Termosens vara eller icke vara? Utrustning allmänt 25
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
fotografiskt Billiga alkaliska eller lithium engångsbatterier? Utrustning allmänt 7
friluftaren Minikikare eller monokikare? Utrustning allmänt 4
Rasumusu Mora eller Fällkniven? Utrustning allmänt 24
Marikalouise Ryggsäcken Fjällräven kajka eller Lundhags V8? Utrustning allmänt 8
Tetris Isolerad plastmugg, myt eller verklighet? Utrustning allmänt 32
MonicaKa Stav eller stavar? Utrustning allmänt 5
Airfoil Kängor i nubuck, är det bra eller? Utrustning allmänt 3
dan8906 Lundhags Professional eller Syncro? Utrustning allmänt 2
Skipper_ Prusisk knop eller linsträckare till tarp och tält? Utrustning allmänt 30
BeatriceK Gossamer Gear Mariposa eller Ula OHM 2.0 i Sverige Utrustning allmänt 3
thureb Windfree eller earbags mot vindbrus Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.