Grayl vattenfilter?

Tråden handlar om Grayls filter så det är med största sannolikhet det som avses.

Att du helt orelaterat nämnt Sawyers filter i en tråd som handlar om Grayls filter har ju inget med saken att göra.
 
Tråden handlar om Grayls filter så det är med största sannolikhet det som avses.

Att du helt orelaterat nämnt Sawyers filter i en tråd som handlar om Grayls filter har ju inget med saken att göra.
Förvisso sant. Tänkte mest som ett alternativ till Grayls filter, vilket Sawyers tycks överglänsa (på de flesta punkter). Det är ju tanken som räknas, (har jag hört) ;).
 
Om man nu ser till vattenreningen, och det som står på resp sida, är Grayl ett filter som "renar" bättre än Sawyers
 
Om man nu ser till vattenreningen, och det som står på resp sida, är Grayl ett filter som "renar" bättre än Sawyers
Nu skall jag vara ärlig och säga att jag inte läst allt som står i resp. tillverkares produktblad med lupp, men Sawyers filter renar (förutom virus), det mesta med 99,9999 % renhetsgrad. Behövs det mer än så ?

Om Grayl:s filter även tar bort virus, så är det naturligtvis ett bättre alternativ, men sett till portabilitet (vikt och storlek), så vinner Sawyers med hästlängder. Dessutom uppges det att Sawyers filter renar 300 000 gallons av vatten, medans Grayl:s klarar 150 (?) liter.

Själv har jag ett Sawyers vattenfilter som jag tänker ta med mig till Nepal till hösten och vilket jag kompletterat med Oasis vattenreningstabletter, vilka garanterat dödar alla mikroorganismer (inklusive virus).
 
T.o.m 150L är en optimistisk siffra om vattet är humusfärgat så ärliga är dom.Om nån säger 1 miljon liter vatten så menar dom kranvatten
 
Stick iväg och drick gyttja med ditt filter - haha.

Tror du får en mun full , humusfärgat vatten.Du vad tror du partiklar sätter sig? Dom åker in i filtret och köper en flygbiljett och sticker eller?
 
Stick iväg och drick gyttja med ditt filter - haha.

Tror du får en mun full , humusfärgat vatten.Du vad tror du partiklar sätter sig? Dom åker in i filtret och köper en flygbiljett och sticker eller?
Varför skall jag använda mig av vatten fullt med gyttja ? Lika dumt som att filtrera kranvatten (här i Sverige i vart fall) kan jag tycka.
 
Läser man på Sawyers hemsida, så har de en variant som kallas S3, som kan jämföras med Grayl - filtrera bort virus, tungmetaller, kemikalier ...
Det är inte många liter man får igenom resp filter, men det beror säkert på att det renar vattnet noggrannare

Men Sawyers minifilter filtrerar inte virus, kemikalier eller tungmetaller ...

Bara så att jämförelsen blir någorlunda korrekt, när man pratar rening
 
Koga Signature - du skrev tidigare - Sawyers tycks överglänsa (på de flesta punkter).

Därför skrev jag in resp filters vattenrening, hämtat från deras hemsidor, för att få en bättre uppfattning om resp filters filtrering

Och när det gäller Grayl filters vattenrening, som Grayl tråden handlar om, så tycker jag Graylfiltret överglänser Sawyer mini, när det gäller just vattenrening

Grayl och Sawyer mini vattenfilter är egentligen inte jämförbara, men om man tar Sawyers S3 och Garyl filtret, som har ungefär samma filtrering, så skulle det vara intressant att höra, om någon har använt S3

Rogenfest2000 - exakt, det är ett filter som tar kemikalier bl.a, vilket Sawyer mini inte gör
Du som använder Graylfiltret och har praktiska kunskaper, hur upplevs Graylfiltret, både positivt och negativt?
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...