Angående din fulltånge etc. med
...31 cm lång med ett blad på 18 cm...

Sedan fastsurrad på den stora kniven hänger en mycket gammal morakniv med 9 cm blad och den används till finlir.

Om inte det här gänget följer med så hänger annars en liten "lappkniv" hängande i bältet, modell rostglad, och passar bra till just basturökt korv. 😊

Jag håller med: olika knivar, lite olika ändamål. Men den optimala överlevnadskniven ska klara allt, mer eller mindre bra.

Vilken "lappkniv" skär du korv med?
För det ändamålet har jag en Victorinox.
 
Mora funkar till Mors, den svenska militären, scouterna, inom bushcraft och även ute på byggen..
Mvh

Försvaret var inte nöjd med en vanlig mora och det är därför det dels finns en Mora2000 och dels att Fällkniven tillverkar en kniv (F1?) som försvaret delar ut till de som kan komma att vara helt beroende av att ha en kniv som håller. Anledningen till Mora2000 var antagligen att de ville ha en kompromiss med bättre hållbarhet men att de soldater som i alla fall får för sig att totalt misshandla den inte skulle kosta för mycket. Försvaret hade då en ganska stor mängd knivar i omlopp och några hundra per kniv blir snabbt väldigt mycket pengar när man pratar 10000-tals soldater.
Mors gillar mora men då har han också som jag förstått det nästan alltid fler verktyg med sig, i de flesta fallen en såg och/eller en yxa. Vår svenska motsvarighet Lars Fält var som jag har förstått det med och tog fram Fällknivens variant åt försvaret.

Om jag får stöka till herrarnas fulltånge funderingar...

Vart nyfiken på mina två skogsknivar som oftast följer med. En större och en mindre. Jag mätte dem och fulltångekniven som jag gjorde skaftet till för drygt fyrtio år sedan efter att ha hittat bladet (något kolstål) var hela 31 cm lång med ett blad på 18 cm. Vart förvånad själv då expertisen brukar rekommendera betydligt mindre fultånge. Jag har mestadels använt den som ett lättare alternativ till yxa och bånkat på. Batonga som jag lärt mig att ni säger. Och då är jag trygg med fulltånge och längden gör det enklare att klyva.

Sedan fastsurrad på den stora kniven hänger en mycket gammal morakniv med 9 cm blad och den används till finlir. Jag tycker att kombinationen funkar bra tillsammans med en hopfällbar bågsåg.

Den klassiska kombinationen är en stor och en liten kniv. De som hade med sig en yxa struntade antagligen i den stora kniven om de inte skulle göra något särskilt.

Själv har jag också oftast två slidknivar med mig och då är en mora en bra variant som "den lilla kniven" då den väger lite och framför allt är bättre till svamprens och matlagning än de större knivarna.
Jag har däremot slutat lägga mig i vad folk har för knivar i skogen så länge de hanterar dem efter egen förmåga och att någon inte luras att köpa skräp för att det ser "coolt ut".
 
Mina flesta knivar har sticktånge. Jag använder dem till skogsliv och Skogsliv har jag en hel del av. Min egen pappa och min svärfar, farfar och morfar samt en hel del andra gubbar jag känt har levt sina liv med arbete i skogen på olika sätt. En del av de äldsta levde i princip också i skogskojor. Å andra sidan hade de förstås tillgång till yxor och sågar. Framför allt Hadron tillgång till ett väldigt förnuft gällande skogsliv. ingen av dem hade fulltånge på sin kniv, förmodligen mest för att det inte fanns på norrländska knivar förr i tiden. De hade heller inte fånglinehål. jag vill inte på något sätt säga att det här diskvalificerar fulltångekniven, däremot ser det är det som ett kraftigt bevis på att Sticktånge är tillräckligt starkt. efter detta lämnar jag styrkefrågan att vara. Det finns utmärkta knivar av den för Sverige moderna knivkonstruktionen med full tång. Jag uppfattar att detta är vad du vill ha så naturligtvis är det som du ska köpa. Köp engelsmannen som verkar perfekt och dessutom är billig. Dina tankar kring små plastpartiklar delar jag som ett problem men har mest tänkt att det gäller bil däck, tvätt vatten efter att ha tvättat syntet kläder samt allmänt bortkastat och halvt nedbrutet plastavfall. Jag antar dock att plasten i förpackningen som kniven levereras i ställer till mer skada än själva knivskaftet även om det är plast. här borde man nog också räkna in leveranssättet och längden på leveransvägen i miljöförstörings perspektivet. det mest miljömässigt goda med att köpa en ny kniv måste ju vara att köpa en av så bra kvalitet som möjligt och sedan behålla den som sin enda kniv. eller ännu hellre köpa en begagnad kniv.

Angående bushcraft verkar uttrycket genom mina ögon vara förbehållet ett friluftliv som är en blandning utav vanligt Skogsliv och Tarzanliv. Tarzan har ju förstås inte funnits på riktigt men är ändå en väldig förebild på att klara allt med bara en kniv.

Bosse
 
Försvaret var inte nöjd med en vanlig mora och det är därför det dels finns en Mora2000 och dels att Fällkniven tillverkar en kniv (F1?) som försvaret delar ut till de som kan komma att vara helt beroende av att ha en kniv som håller. Anledningen till Mora2000 var antagligen att de ville ha en kompromiss med bättre hållbarhet men att de soldater som i alla fall får för sig att totalt misshandla den inte skulle kosta för mycket. Försvaret hade då en ganska stor mängd knivar i omlopp och några hundra per kniv blir snabbt väldigt mycket pengar när man pratar 10000-tals soldater.
Mors gillar mora men då har han också som jag förstått det nästan alltid fler verktyg med sig, i de flesta fallen en såg och/eller en yxa. Vår svenska motsvarighet Lars Fält var som jag har förstått det med och tog fram Fällknivens variant åt försvaret.



Den klassiska kombinationen är en stor och en liten kniv. De som hade med sig en yxa struntade antagligen i den stora kniven om de inte skulle göra något särskilt.

Själv har jag också oftast två slidknivar med mig och då är en mora en bra variant som "den lilla kniven" då den väger lite och framför allt är bättre till svamprens och matlagning än de större knivarna.
Jag har däremot slutat lägga mig i vad folk har för knivar i skogen så länge de hanterar dem efter egen förmåga och att någon inte luras att köpa skräp för att det ser "coolt ut".

Svamlet om försvaret stämmer inte. Olika förband delar ut olika knivar efter budget.

Mors klarar ganska mkt med sin mora. Med eller utan verktyg. Det var samer som hade konceptet leuku och puuko. Leukun användes mest till att samla risfaskiner och hamling av ris. Men den funkar som allmän kniv söder om lappland också. F1 fanns i piloters överlevnadskit i flygvapnet. Oklart hur jäkla ofta de har använts skarpt..

Jag skiter i vad folk använder men när folk ställer en kravspec och inte fattar att den är korkad är det läge att ifrågasätta. Fortfarande kommer en husqvarna och fem liter aspen2 vara bättre skogsmullekit än en bullshit fulltångekniv.
 
Jag gillade senare delen utav mitt förra inlägg så pass bra att jag gör ett tillägg. Andra kända fiktiva personer som klarat sig utmärkt med bara en kniv är exempelvis Rambo speciellt då i första filmen First Blood, crocodile dundee samt någon hjälte i modern aktion TV som klarar allt i kalsonger och kniv och som inte tvekar att Äta en rå orm. om jag inte sett fel så klarar sig däremot Lars Monsen i Kanada på tvärs med en traditionellt norsk och stor norsk kniv.

Batongning är ett nytt begrepp men nog är det under flera 100 års tid som folk späntat ved här i Norden iallafall med hjälp av en kniv och knacka med vedträ. Ville bara ha det sagt. Bushcraft I all ära men det är inte en ny uppfinning att leva och klara sig i skogen med små medel!

Bosse
 
Jag antar dock att plasten i förpackningen som kniven levereras i ställer till mer skada än själva knivskaftet även om det är plast. här borde man nog också räkna in leveranssättet och längden på leveransvägen i miljöförstörings perspektivet. det mest miljömässigt goda med att köpa en ny kniv måste ju vara att köpa en av så bra kvalitet som möjligt och sedan behålla den som sin enda kniv. eller ännu hellre köpa en begagnad kniv.

Genomtänkt som vanligt, Bosse - det är alltid en fröjd att läsa dina inlägg!

Vi svenskar är nog ganska bra på att återvinna, jämfört med vad folk i andra delar av världen klarar av. Mellan fem och tio miljoner ton plast lär enligt uppgift dumpas årligen i haven, fisknät inkluderat. Men jag tror att plastförpackningar är ett mindre problem för oss vanliga svenskar än det ganska osynliga och okända problemet med nanopartiklar från slitage av plast. Det är möjligen en tickande bomb.

Fleecetröjor borde kanske förbjudas helt, eftersom de släpper ifrån sig enorma mängder nanopartiklar vid tvätt. Men man kan ju även fundera på de typiska uteplaggen - exempelvis Fjällrävens - som ofta är gjorda i en blandning av polyester och bomull. Under det att polyester lämnar ifrån sig nanopartiklar lokalt vid slitage, så är ju bomullen en global miljöbov eftersom den kräver kemikalier och enorma vattenmängder i produktionen. Se Kemikalieinspektionens rapport 2015.

Det är hela denna paradoxala livssituation i plaståldern jag vill komma bort ifrån i skogslivstänket... men det är ju en omöjlighet i praktiken. Likväl kan jag reta mig kolossalt på att det finns plasthandtag till överlevnadsknivar (Morakniv Garberg, flera av Fällknivens överlevnadsknivar) och Casströms plastliners. Det är ju ett slags inbyggd motsägelse i detta: det kan inte uteslutas att plast hotar vår existens.

Det finns trä och ett knivhandtag kräver inte mycket trä. Plast och bushcraft förefaller inte vara helt förenliga storheter.
 
Hejsan.
Varför inte köpa ett lämpligt blad, göra ett eget skaft och slida?
Riktigt skojsigt faktiskt.
Själv gillar jag näverskaft.
Mvh
 
Jag har tittat närmare på TBS kniven. Den har 4 mm tjockt stål och en ganska brant slipfas. Jag har en brusletto norgeskniven med samma eggprofil och 3 mm tjockt blad. En utmärkt allroundkniv men saknar den flacka egg som kännetecknar en kniv som känns sådär riktigt vass. Alla knivar jag sett som sägs vara inriktade på bushcraft had denna stabilare typ av slipning som gör kniven stark. Min gissning är att TBS kniven har en sammanlagd eggvinkel på +- 35 procent när den är sant skandialipad och alltså enligt edgepales eminenta post och även mina egna taffliga försök att teoretisera det jag lärt mig försedd med en egg som är för brant för att kännas vass i trä. jag ritar en bild och postar. Enligt min uppfattning kommer knivarna att kännas olika vassa trots att de alla har 35% primär egg.

Bosse
 
En bild på hur jag tänker Att knivar vara konstruerad. nummer ett är en typ av vass. Full flat vore en annan. nummer två och tre är exempel på starka eggar här hade ju en konvex egg av fällknivens typ också varit ett bra exempel. Min gissning är att såväl tbs kniven som casström Är exempel på knivar med primärt stark egg men kanske inte åt det extrema håll som din EKA verkar representera.
 

Bilagor

  • IMG_2919.jpg
    IMG_2919.jpg
    23.2 KB · Visningar: 879
Till sist tittade jag på en eka W 12 också. Ser ändå ok ut förutom det förjävliga sliret av typen klumpig byggställning. Önskar du kunnat komma med kniven till min slipsten så hade vi löst problemet med tjockeggen. Jag som bara jagar, fiskar, allmäntäljer i skogen gör upp eld samt hobbybygger hus på norrländskt manligt sätt är noga med att kniven ska kännas vass. Därav behöver jag flacka bladvinklar och tunn brynegg för att inte tappa humöret med kniven och bli rent arbetselak!!!

Bosse
 
Hejsan hattmakarn.
Äähh...bladet köper du färdigt....ett skaft går fort och är inte direkt hjärnkirurgi...och tiden det tar motsvarar nog tiden du lagt ner på denna tråden ;-)
Du får den kniv du önskar och tillfredsställelsen att ha gjort själv...
Mvh
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.