Har någon som delar mitt intresse för den optimala bushcraftkniven (som mer för tankarna till Robinson Crusoe än till Rambo) möjligen testat TBS knives?

Enligt hemsida ska de ha "scandi egg" på sina knivar, och de har även "curly beach" d.v.s. masurbjörk i handtagen, en sak som EKA synes ha slutat med nyligen - även i deras "Nordic" knivar (hur "Nordic" är egentligen träslaget bubinga?). TBS knivslidor är också väldigt trevliga - i läder.

Det enda man kan anföra mot deras design är att deras "full tånge" inte, som på EKA W12, går lite utanför handtaget längst bak. Detta är en funktionell detalj jag uppskattade med EKA W12.

Casström och TBS liknar varandra ganska mycket - men den förra har av någon obegriplig anledning plastliners inne i sina trähandtag.
 
Hursomhelst är det bra att det framgår när en person som skriver på forumen har kommersiella intressen.

Nicknamet edgepal är då egentligen mera upplysande än ett annat neutralt nickname.

Thure
 
Troligen är det inte eggvinkeln på din eka varken på primär eller sekundär egg som är problemet utan mer hur tjockt godset är bakom primärväggen. Om du får den huvudsakliga egg vinkeln att stämma och vara tillräckligt tunn kan du lägga an en försiktig brynegg och troligen kommer då kniven att kännas bra. Själv tycker jag modellen verkar vara lite väl stadig även efter dessa förbättringar om man primärt vill tälja men i detta regerar ju smak och tycke.

Jag vill åter trycka på att jag uppskattade att Thomas skrev om detta. Helt tydligt att han står bakom en produkt men jag ser inte hur hans resonemang om eggvinklar skulle kunna ses som reklam för en enskild produkt. Detta är ren visdom om knivar och eggar. Däremot talar det starkt för att det kräver sin kunskap att få en kniv vass och att det finns söipsystem som underlättar för den som så önskar. Själv gillar jag stora motordrivna slipstenar och frihandsbrynen.

jag tycker att det finns en tendens att trådar bråkas sönder här på utsidan. Anmäl en sån här tråd till admin om ni anser att regler bryts, låt dem i så fall avgöra men låt bli att debbatera detta i trådarna utan fortsätt att hålla er till ämnet i tråden när ni svarar. Alldeles för mycket dömande attityd gör att intressanta ämnen drunknar i pajkastning.

Bosse
 
Mitt sista inlägg här då,
Så här gick det till:
1. Nybörjare på knivar funderar på hur knivar skall slipas.
2. Diskussionen glider in på ett speciellt slipsystem (Edgepal).
3. Tillverkare av Edgepal går in i diskussionen.

För mig ett solklart fall av marknadsföring inom ett forum som uttryckligen säger att detta inte är tillåtet.

Hur goda intentioner man än har så har man med egen verksamhet ett ansvar att skilja på yrkesroll och privatperson på ett bra sätt
. För leverantörer finns en egen plats här på Utsidan. Att tala om yttrandefrihet visar bara att man inte vet vad yttrandefrihet är! Man får marknadsföra sig på många sätt med Utsidan är inget torg utan ett privatäget forum med vissa spelregler.

Det är upp till Utsidans ägare att moderera eller inte.

/Andreas
 
hejsan
suck, till och med jag förstod att Thomas INTE skrev sitt inlägg för att göra reklam för sin produkt .
Även jag uppskattar att människor vill dela med sig av sin visdom och kunskap.
Förhoppningsvis så skrämmer vi inte folk till tystnad utan vi får hoppas att människor även i fortsättningen törs öppna munnen..;)
mvh
 
Det är många som inte omformar slipningen när de brynt tillbaka eggen. Då biter ju inte kniven som förr.

En bryn och slipsats som hjälper till med vinklarna är utmärkt, det finns några tillverkare och att en berättar om det här är inget annat än grundinformation. Även om somliga läser in MF i allt.

Lansky är en annan med förlåtande verktyg. https://lansky.com/

Nej jag tjänar inget på dem, men de har gjort att jag slipper bryna åt några kamrater och det är ju bra för dem och mig.

go tur
 
Garberg har visst Skandinavisk slipning

Här är min definition på en bushcraftkniv utan militärt stuk:

* Riktig skandinavisk slipning - inga fejkade oslipbara varianter som hos EKA och nyligen även i Morakniv "Garberg".
* Ca 3,5-5 mm blad.
* Full tånge.
* Träskaft i 100% trä, t.ex. masurbjörk.
* Kolstål

En sällsynt produkt, dessvärre.
Hur svårt kan det egentligen vara för tillverkare?

Vad menar du med att Mora Garberg har "fejkslipning" (hur fejkar man slipningen?!)? Den är förövrigt slipad Skandinaviskt (http://morakniv.se/produkter/garberg/)

Varför är kolstål=Bushcraft, förklara gärna fördelen.

Kolstål må vara billigt, men rostfritt knivstål håller skärpan längre och tar inte mycket längre tid att slipa med diamant. Som en bonus är det dessutom rosttrögt.

Se skillnaden så här: Kolstål, du kan slakta 1 älg innan du behöver skärpa. Rostfritt, 2-3 älgar. Rostfritt pulverstål typ dama steel, upp till 5 älgar.

Träskaft kan man både ha & mista.

Bladtjocklek kan man orda mycket om, men frågan är ska du ha en "yxa", eller en kniv? Ett tunnare blad täljer lättare & bättre, ett grövre ger mer motståndskraft emot våld (batoning etc.)

Mina 2 sämsta knivar är jävligt balla vid brasan (Ka-Bar BK2 & ESEE 5), men helt odugliga till allt utom att slå på...

I mina ögon är Garberg med sina ROSTFRIA 3,2 mm kanske den bästa kompromissen mellan styrka & täljbarhet. Sedan kan man ha synpunkter på handtaget kanske. EKA W12 håller inte samma klass upplever jag.

Dock är det synd att inte det även görs en Mora Garberg C så hade alla kolstålsfanatiker fått en chans att värdera sina starka åsikter.
 

Bilagor

  • IMG_3353.JPG
    IMG_3353.JPG
    16.5 KB · Visningar: 1,476
Det är många som inte omformar slipningen när de brynt tillbaka eggen. Då biter ju inte kniven som förr.

En bryn och slipsats som hjälper till med vinklarna är utmärkt, det finns några tillverkare och att en berättar om det här är inget annat än grundinformation. Även om somliga läser in MF i allt.

Lansky är en annan med förlåtande verktyg. https://lansky.com/

Nej jag tjänar inget på dem, men de har gjort att jag slipper bryna åt några kamrater och det är ju bra för dem och mig.

go tur

Kan du inte länka till vilket verktyg du menar från lansky?
 
Karesuandokniven - deras överlevnadskniv - är den något att ha? Synd bara att den inte har full tånge, annars kanske klockren... tillika tillverkad i Sverige.

Denna sida rankar Karesuandokniven "Ripan" (den alternativa versionen av deras överlevnadskniv) högst i ett blandat startfält med bushcraftknivar, som bland annat inkluderar Casström nr 10 (med dess plastliners...).
 
Senast ändrad:
Vad menar du med att Mora Garberg har "fejkslipning" (hur fejkar man slipningen?!)? Den är förövrigt slipad Skandinaviskt (http://morakniv.se/produkter/garberg/)

Svar: den har en "secondary bevel", dock inte lika grotesk som hos EKA. Detta gör den ytterligt svårslipad i fält.

Varför är kolstål=Bushcraft, förklara gärna fördelen.

Svar: Lättare att slipa.


Träskaft kan man både ha & mista.

Svar: knivar bör underhållas. Man kan ha med sig olja - som även kan ätas.

Bladtjocklek kan man orda mycket om, men frågan är ska du ha en "yxa", eller en kniv? Ett tunnare blad täljer lättare & bättre, ett grövre ger mer motståndskraft emot våld (batoning etc.)

Svar: har bladet bara riktig skandinavisk slipning så brukar det gå att tälja och banka.

Mina 2 sämsta knivar är jävligt balla vid brasan (Ka-Bar BK2 & ESEE 5), men helt odugliga till allt utom att slå på...

I mina ögon är Garberg med sina ROSTFRIA 3,2 mm kanske den bästa kompromissen mellan styrka & täljbarhet. Sedan kan man ha synpunkter på handtaget kanske. EKA W12 håller inte samma klass upplever jag.

Svar: Garberg med masurbjörk hade inte varit helt fel, men så resonerar inte Morakniv. De vet att folk älskar att misshandla sina knivar - t.ex. genom att försöka fälla träd med dem. Jag säger bara: Wetterlings, Gränsfors...

Jag skulle kunna kompromissa med kolstålet. Prioritet 1, för min del, är skandinavisk slipning och materialval i handtaget. Även full tånge förefaller angeläget.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...