Klövja med hund

I sommar blir första vandringen med övernattning i tält tillsammans med hunden och det är tänkt att han själv ska få bära sin mat och lite andra grejer. Det funkar fint att vandra med klövja på honom så det kommer förhoppningsvis gå fint. Men jag undrar en sak... Har läst en hel del på nätet i ämnet och ser återkommande tipset om att successivt lägga över lite av sin egen packning i klövjan i takt med att hundmaten äts upp för att hålla vikten konstant hela vandringen för hunden. Eller alternativt att packa hundens mat i ryggsäcken och ha andra grejer i klövjan. Samtidigt påpekas att det är skönt att den egna ryggsäcken då blir lite lättare. Jag kanske är korkad, men fattar inte varför det är viktigt med samma vikt för hunden... Borde det inte vara lika skönt för hunden som för mig att packningen blir lite lättare med tiden? Vad är det jag missar i resonemanget? Hur gör ni?
 
Hunden är ett arbetande djur. Den drar våra slädar, bär våra väskor, den jagar åt oss och håller vakt mot allt och alla... Så var det förr och är fortfarande i vissa kulturer och hos vissa djurhållare.
Idag så ser vi hunden som våran bästa vän, kompis och ett sällskapsdjur som vi behandlar näst intill likvärdigt med oss själva. Vi ger den ett eget liggunderlag och sovsäck och den har sin givna plats inne i tältet, väl skyddad från allt och alla... Så självklart skall även hundens packning minska i vikt ju längre turen är för vi kan definitivt inte behandla vår bästa vän som "en hund"...

Min Lapphund bär obehindrat en packvikt på fem kilo så för en vanlig helgtur så skulle jag kunna låta honom bära tält, sovsäck, köket och lite annat, plus sina egna prylar... Men det har han aldrig gjort och kommer troligtvis aldrig att behöva göra heller, han är ju min bästa vän, min kompis...
 
Jag tror inte att det har någon som helst positiv verkan på hunden att packvikten är konstant.

Det som kan vara positivt är att ha samma packning på hunden varje dag om man varit väldigt noga med att väga in så att båda väskorna på klövjan väger lika mycket innan man far. Att snedbelasta hunden är ganska lätt och kan göra saker och ting jäkligare än nödvändigt för djuret. Det bästa för att undvika sånt är mig veterligen (undantaget noggrann vägning av väskorna) att ha en klövja med så få band som möjligt. Ett framför bröstet och ett under magen, fler band kan göra att en snedbelastad väska ser ut att ligga bra.

Att plocka över saker från sin egen packning skulle jag påstå att enbart handlar om att man själv vill slippa ifrån lite vikt. Men eftersom de flesta procentuellt lastar sina hundar mindre än sig själva är det ju också ett acceptabelt alternativ :D.
 
Hej, någon direkt fördel med konstant vikt på klövjeväskorna har jag aldrig hört talas om, men här kanske det finns någon med större erfarenhet av arbetande hundar än jag har som vet.

Hunden bör ju i idealfallet dock ha övat en del med den vikten den ska bära innan en långtur, själv går jag nu ca 3 gånger i veckan med klöven och ökar belastningen med ett halvt kilo varannan vecka så hon ska klara gott och väl 1/4 av sin vikt på fjälltur i sommar.
Min fru ska också med på turen.
Jag går med ryggsäck av och till, frun har den aldrig när vi går turer runt hemmet.
Så hunden har stor bärvana, jag har inte lika bra och frun stort sett ingen, så jag misstänker starkt att både hunden och jag kommer att vara lika belastade i slutet på turen som första dagen. :-D

Naturligtvis varierar det hur stor vana man har med säcken, många går med full packning och har lika stor bärvana som hunden, då finns det ingen anledning att hunden ska slita jämnt, medan om hunden har tränat mycket med klöven och du inte har tränat med säck är risken att hunden skadas av konstant packning liten, medan det ökar njutning och minskar skaderisken för dig att lätta din packning.

Om däremot du tränar ofta med säck och hunden väldigt sällan med klöven är skaderiskerna självklart omvända.

Hundar älskar ju att jobba och känna sig viktiga, så det har ingen negativ effekt att hunden får jobba, naturligtvis under förutsättning att man packar klvjeväskorna jämnt på båda sidor och håller koll på hundens tassar, ser efter att klöven inte skaver och ser efter att hunden inte haltar eller tagit skada på annat sätt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mnen Hon vill inte gå i klövja. Hundsport 7
Skorpan81 Klövja med HD grad C Hundsport 3
StyrmanKarlsson Klövja/dra hur gammal? Hundsport 2
MTB Komtesele vs vanlig klövja Hundsport 1
thureb Smarttag användbar för att hitta bortsprungen hund? Hundsport 5
kanelsvans Hammock och hund Hundsport 4
Davva2 Trebent hund i fjället? Hundsport 7
Davva2 Behöver en korthårig hund "vindjacka" på vinterfjället? Hundsport 5
Deltidseremiten Hund på flyg? Hundsport 3
andy69 GPS till Hund...? Hundsport 6
apan75 Tolkning med hund Hundsport 11
ollebus Hund med på tåget. Hundsport 5
Ringnes Bortsprungen hund på Kungsleden Hundsport 0
fuchs Hund och ormbett Hundsport 18
Davva2 Hur ha hund på pulktur? Hundsport 5
småvildar tips på bra att ha grejer för friluftsliv med hund Hundsport 10
baffinguarapo skrinda/ vagn till hund Hundsport 12
niklaz MTB och hund (film) Hundsport 2
eastman Hund skor Hundsport 8
Fjellis Pulka eller Släde till en hund Hundsport 8
shiloh Liggunderlag till hund under fjällvandring Hundsport 16
Ayrin "Få igång" en hund på drag Hundsport 7
boelresor Förslag fjällturer med hund Hundsport 2
xtrem Mygg och knottmedel till hund? Hundsport 5
wilmis Förberedelser Abisko med hund Hundsport 9
niklaz Helikopter med hund Hundsport 6
Denajss packlista HUND fjällvandring? Hundsport 7
Ännna resa runt i europa med hund? Hundsport 6
asalu Hund i fjällstuga Hundsport 13
niklaz Sy själv: vindsäck/sovpåse till hund (á la Jervehiet) Hundsport 5
Jaurekaska Hund i ryggsäck på skoter? Hundsport 10
Sjolidens Cykla LÅÅåNGT med hund! Hundsport 11
Jemael Kan man cykla med en klövjad hund? Hundsport 5
luffsarbjörn Ta med hund på syltoppen? Hundsport 9
per162 Hund och skidalpinism? Hundsport 7
LisaJ hund-/friluftskompis i Östersund Hundsport 1
Pumasmatte Hela Kungsleden med hund? Hundsport 1
Fnöske Pulka+hund Hundsport 9
lillaliam Bra vandrigsled när man har med sig hund? Hundsport 5
sabinita Med hund i Funäsdalen Hundsport 1
Calle22 Med kopplad hund i Sarek Hundsport 39
Kalotta Cykelsemester med hund?! Hundsport 3
loisen Vandring med hund nu till helgen! Hundsport 2
kikkit Stockholm - Jämtland med hund Hundsport 1
thureb Bussresa till fjälls med hund Hundsport 1
Otto Støver Vandring med hund i nasjonalpark Hundsport 9
Kött Mat på tur med hund Hundsport 4
skalman Paddla kanadensare med hund? Hundsport 19
GAVIAARCTICA Möte med björn när man har hund i koppel Hundsport 25
novas husse Hund i cykelvagn? Hundsport 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...