Ännu en hammock.

Tjooo.
Jag måste bara få veta om det är någon som har testat eller har synpunkter på Exped Ergo Hammock combi?
Jag väger ju lätta 110 kilo så, hmmm...
Den verkar ju bra i reklamen.
Köpa eller inte köpa, det är frågan?
 

Bilagor

  • L_EXPEDERGOHAMMOCKCOM_1.jpg
    L_EXPEDERGOHAMMOCKCOM_1.jpg
    51.4 KB · Visningar: 1,202
Den ser bra ut, men jag har ingen riktigt erfarenhet av hammocks tyvärr. Viktigt om man är lite större är väl att kolla meterialet (är det hållbart för den vikt det ska bära upp) och hur sömmarna är sydda och om de ser hållbara ut. Tänker jag i alla fall.

Jag har burit halvstora barn på ryggen en hel del i bärsele (tex Ergo baby carrier) och i bärsjal, och där är ju säkerheten, materialvalet och sömmarna lika viktiga som om man ska sova i en hammock ute i det vilda (i tex ett träd), så jag resonerar lite utifrån mina "bärerfarenheter". I hammockväg har jag bara testat vanlig hängmatta á la sommarstuga.

Hoppas nån annan som har mer erfarenhet av hammock kan hjälpa dig.
 
Själv nyfiken men såg en video där det kändes som om ligglängden blev lite tveksam. Det var en rätt stadig man på 6"1 som lade sig. Han tyckte det var lite tajt om han låg raklång på rygg. Kan vara värt att kolla med butiken om man kan testa innan köp, eller om det går att returnera efter test hemma.
 
Är du orolig över vikten kan du alltid göra extra förstärkningar av känsliga partier i sömmarna. Det brukar jag försöka fixa i tarpar då de alltid blir utsatta för ryck och stötar på grund av vinden. Vad det gäller linorna tror jag inte du behöver vara orolig. Jag använder nästan uteslutande hammockar med dubbel botten då risken för att en reva ska göra att man ramlar ur blir mindre då. Nåväl, risken är väl inte så speciellt stor, men man sover mycket bättre med den vetskapen. :)

Har tyvärr inte heller erfarenhet av Ergo, men jag tycker att det ser lite avigt ut.
 
Som tillägg till Pranksters kommentar fick jag följande svar nyss från Exped: "Thank you for your inquiry and interest in our products. The Ergo Hammock is 1.40m wide and 2.05m long and for people till 180cm. We are working on a 20cm longer one and we think, that it will be made next year. "
 
Gammal tråd, men prövar ändå.
Kollar på en beg. Ergo.
Kan man visuellt avgöra om det är den nya längre , eller den äldre versionen? Några detaljer att leta efter? Mäta går inte just nu.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...