19-årig Dansk försvunnen vid Allak

Jag har inte läst mycket om detta så jag är kanske ute på tunn is, men min spontana tanke är om det är någon mer än hans kamrat som har larmat som har sett honom? Påhittade falsklarm har ju hänt i andra sammanhang mer än en gång.
 
Jag är dansk, men jag håller med om att det är aldeles tokigt att ta upp detta politiskt. Jag tycker också att teorin om han skulle ha tagit sig till Norge verkar lite konstig. Från Allak mot Norge är det ju 24 km och aldeles tomt, och han torde väl ha inset detta om han hade gått fel väg.

Om han har gått vilse är det nog inte så svårt. Adrenalinet pumpar kanske och det är fullt möjligt att en person bara fortsätter att gå, i förhoppningen att snart hamna rätt.

Tycker det är vettigt att ta tag i frågan om vilka rutiner som bör följas vid eftersök i gränsområden.

//J
 
Glaciärer och snöfält är alltid platser som lurar på faror och måste respekteras, men Allak nära Kutjaure verkar inte vara ett sådant berg? Det är inte utan att man undrar om det är rätt område/berg som pekats ut så at det inte är det närliggande namnet Akka?
 
Mannen saknas

Mannen som föll ned i sprickan är borta, förmodligen för alltid eftersom det var en jåkk i botten och han spolades förmodligen in under isen.
Alpina gruppen var ned i "sprickan" och det var ett stort rum med stora stenar som hängde i isen i taket. De bedömde det vara för riskabelt att jobba vidare i den miljön just då olyckan hänt. Man var dit senare i förhoppning att det skulle vara bättre men då var ingenting sig likt. Glaciären har förmodligen rört sig en del.
Tyvärr blev den glaciären en gravplats.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...