Skillnad mellan löpband och vanlig löpning

Re: Jobba, jobba, jobba!

daniol74; sa:
och sätt igång att jobba nu. Jag har pensionspengar låsta i 50-årsfonden.
Jaja, så fort någon ser till att börja lyssna på allvar på vår metaforgenererande arkitekt, så börjar jag jobba (alltså; när vi blir lite mer åt det proffesionella hållet). Tills dess har jag "slutat"... Kan du kanske be fonden punktmarkera oss på strategier&leveranser ett tag - så får säkert både du och jag mer ut av det här... :)
 
En hel del fantastik fysik har presenterats i den här tråden. Påminner mig om ett annat fysikproblem som har diskuterats på en del fysikforum för ett tag sen:

Antag att vi har en startbana för flygplan som täcks av ett stort rullband. På bandet står ett flygplan. Bandet är konstruerat så att det känner av planets hastighet och automatiskt rullar bakåt med precis samma hastighet som planet rullar framåt. Kan planet lyfta?

Johannes
 
f91jsw; sa:
Antag att vi har en startbana för flygplan som täcks av ett stort rullband. På bandet står ett flygplan. Bandet är konstruerat så att det känner av planets hastighet och automatiskt rullar bakåt med precis samma hastighet som planet rullar framåt. Kan planet lyfta?

Jag antar att jag missat nåt, eftersom du skriver att det diskuterats på fysikforum, men...

NEJ!

Ett flygplans lyftkraft uppstår då en aerodynamiskt väl utformad vinge rör sig genom luften. Om inte rullbandet på startbandet drar med sig luften ovanför också (vilket det iofs skulle göra om det rullade tillräckligt ort tillräckligt länge) så kommer planet inte ur fläcken.
 
Runners World

Hoppar över fysikens lagar och konstaterar att januarinumret av Runners World har en artikel om träning på löpband. Den behandlar bl.a. hur träningen kan varieras för att undvika tristessen som lätt infinner sig på bandet . Det finns även inslag om hur en marathonlöpare (PR 2.17 har jag för mig) använder löpbandet för sin träning. Där nämns bl.a. att han behövde viss tillvänjning på bandet eftersom löpsteget blir något annorlunda än vid "naturlig" löpning.

Personligen tycker jag inte att det är någon större skillnad att springa på band eller i naturen, förutom just tristessen då. Men med variation kan den hållas stången. Jag kan av olika skäl ofta inte springa ute (för mkt bilar och ofta onödigt varmt där jag nu bor) och föredrar då att köra på band eftersom alternativet annars är att inte springa alls.

/Nicklas
 
f91jsw; sa:
Antag att vi har en startbana för flygplan som täcks av ett stort rullband. På bandet står ett flygplan. Bandet är konstruerat så att det känner av planets hastighet och automatiskt rullar bakåt med precis samma hastighet som planet rullar framåt. Kan planet lyfta?

Johannes

Ja! Planet lyfter utan problem!

Till skillnad från löpare, eller bilar så tar inte planet spjärn mot marken för att accelerera. Flygplanet accelererar ju genom at kasta massa luft bakåt, och accelererar således i relation till omgivande luft. Vilken hastighet marken under planet har är av mindre (ingen) betydelse.

/Daniel
 
daniol74; sa:
Till skillnad från löpare, eller bilar så tar inte planet spjärn mot marken för att accelerera.

Fasiken, jag gick ju på det! Får väl skylla på trötthet eller något.

Visst har du rätt. Den enda effekten av att ställa planet på ett rullband är att hjulen får snurra dubbelt så fort. Om rullmotståndet är försumbart har rullbandet ingen chans att hålla planet kvar på plats.
 
daniol74; sa:
Ja! Planet lyfter utan problem!

Till skillnad från löpare, eller bilar så tar inte planet spjärn mot marken för att accelerera. Flygplanet accelererar ju genom at kasta massa luft bakåt, och accelererar således i relation till omgivande luft. Vilken hastighet marken under planet har är av mindre (ingen) betydelse.

/Daniel

Bra! Det här diskuterades i en tråd på hundratals inlägg och även folk som påstod sig vara ingenjörer kunde inte förstå att rullbandets hastighet saknar betydelse i sammanhanget.

Johannes
 
f91jsw; sa:
...även folk som påstod sig vara ingenjörer kunde inte förstå att rullbandets hastighet saknar betydelse i sammanhanget.

Mm det är (uppenbarligen! Jag skäms fortarande) lätt att luras av frågeställningen. man ser ramför sig ett plan som hålls stationärt relativt marken med hjälp av ett rullband och analyserat utifrån detta. Fast man har missat att det är just den där premissen "hålls stationärt relativt marken" som är helt fel.
 
.




* DET VORE INTE HELT FEL OM PERSONER (virriga till 98,2%)
KUNDE FORMULER FRÅGESTÄLLNINGEN R-Ä-T-T !

* ÄNNU HAR INGEN KUNNAT FORMULERA FRÅGESTÄLLNINGEN-
RÄTT OCH DÄRFÖR KAN DE INTE HELLER FÅ ETT RÄTT SVAR.

-----------------------------------------------------------
DÄRFÖR GÄLLER TILL 98,2 % - GODDAG YXSKAFT !
-----------------------------------------------------------

ALLA DESSA SOM KOMMER MED MEDIOKRA OCH VIRRIGA
FRÅGOR, VET INTE VAD DE FRÅGAR OM OCH DÄRFÖR KAN
DE ALDRIG HELLER FÅ ETT R-Ä-T-T SVAR.

¤ DET ÄR MYCKET SVÅRARE ATT FORMULERA EN
FRÅGESTÄLLNING RÄTT, ÄN ATT BESVARA DEN RÄTT!


( Har hört sådana virriga frågor så ofta och under så
lång tid att jag/vi blir illamående, bara man nämner dem)


*****************************************************

SKIT IN - SKIT UT, GÄLLER HÄR SOM I SÅ MÅNGA ANDAR FALL

*****************************************************





.
 
Efter en tråkig dag...

i skolans bibliotek är det en fröjd att få läsa dina relevanta och intressanta inlägg Vibbe, du har också många intressante källhänvisningar. Det gör min dag lite bättre.

Må så gott

/Mattias
 
:



* EN KURS I PEDAGOGIK, SKULLE INTE SKADA !


" SKIT IN - SKIT UT "



(På gammal hederlig svenska: " som man ropar får man svar " )



:
 
Jag som precis tänke att jag kanske hade börjat sakna något... Men nä, se det gjorde jag ju inte. Inte alls faktiskt. Menar; INTE! ;)

Uttrycket "skit in" är för övrigt ovanlig välfunnet. Om nu man skulle orka använda det på ett rimligt sätt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
camoscio coopertest på löpband Löpning 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...