Skönt att se att man inte är helt isolerad i sin uppfattning om rejäla knivar på fjälltur... bild nr. 2 är från bröderna Karlssons förslag om vilken utrustning som behövs i Sarek.
 

Bilagor

  • IMG_0626.jpg
    IMG_0626.jpg
    43.6 KB · Visningar: 663
  • IMG_0628.jpg
    IMG_0628.jpg
    32.9 KB · Visningar: 658
En fråga av vikt.

Har du provpackat enligt deras rekommendationer?
Säg en tur på 14 dagar utan omproviantering.
Vikt i så fall?

/John
 
Karlsons lista är inte särskilt originell - annat än att den har ett antal år på nacken. I stort sett är det samma slags lista som återkommer hos andra författare - t.ex. Svante Lundgren. Oftast är det ju matransonerna som väger tyngst.

Jag packar ungefär likadant som Lundgren och Karlssons. Det landar på drygt 18-20 kg för två veckor. Jag har precis gått över till en lättare ryggsäck (Exped Thunder 70), så där tappar jag lite vikt (ca. 1,8 kg).

Nymodigheter som mobiltelefon, laddare etc. kan man lämna hemma - sån't trams ser man i samtida listor, t.ex. denna på Utsidan: https://www.utsidan.se/cldoc/packlista-vandring.htm

En "kraftig" kniv skulle kunna vara Garberg eller F1. Ca. 240 gram.
Större knivar är givetvis tyngre - kanske ca. 200 gram.
 
Skönt att se att man inte är helt isolerad i sin uppfattning om rejäla knivar på fjälltur... bild nr. 2 är från bröderna Karlssons förslag om vilken utrustning som behövs i Sarek.

Håller helt klart med, en rejäl kniv måste med och några 100 gram hit eller dit spelar ju ingen roll. Det jag släpat runt mest i onödan är för övrigt fiskeutrustning. Gillar att fiska men det passar illa ihop med "vandringströtthet och tvålbrist. Både jobbigt att få fisk och inte få det, så att säga.
 
Karlsons nämner "gymnastikskor". Här har jag gått över till Crocs. 300 gram lättare. Vill man fylla upp den vikten för att man saknar den kan man kosta på sig en tyngre kniv - t.ex. Esee 4, TOPS BOB, eller TBS Boar (alla runt 400 gram och däröver).
 
Fällknivens lyxknivar (t.ex. "Northern light-serien, med handtag i läder, och SK1L med handtag i masurbjörk) synes ha äkta skandinavisk slipning.

Även Casströms knivar har skandinavisk slipning. Men det är störande att de lagt in en plastliner i trähandtaget.

TBS knives är ett brittiskt företag som synes tillverka knivar som motsvarar de krav jag ställt upp. Designen påminner om Casströms. Pris ca. 1500 kr.

Hade EKA W12 haft en äkta skandinavisk slipning så skulle det varit en bra kniv. Frågan är om man kan slipa den så att den fungerar som en riktig kniv.

En Fällkniven F1 med trähandtag hade inte heller varit fel.

Handtag i något plastmaterial saknar "det".

Köpte en EKA W12 i julklapp till min son utan att ha sett den i verkligheten, borde ha skickat tillbaka den men gick till en "slipare" och fick hjälp att göra om bladet till ngt mer användbart med svagt konvex egg. Dock är den fortfarande löjligt tung...
 
vad ska ni göra med en rejäl kniv i fjällen. och vad klarar en rejäl kniv som inte en vanlig mora classic inte klarar i svenska fjällen?
 
Slidkniv och huggare

I min värld är detta skillnaden mellan en slidkniv (ca 10 cm blad) och en huggare (ca 15cm eller mer). Slidkniven kan göra allt huggaren kan, men långsammare och försiktigare, så man inte förstör bladet.
Jag är rejält knivintresserad, Främst av nordiska knivmönster. Jag lämnar huggaren hemma om jag skall bära långt.
Fiskegrejer o kamera prioriteras. filékniv på ca 20cm är med i fiskegrejerna, men den väger inte mycket.
Jag gjorde i ordning fisk med slidkniven när jag var grabb, och jag kan det än idag. Men det går ju smidigare med filékniv.

Den som prioriterar huggaren har givetvis den med sig!
Den som bär utrustningen bestämmer vad som skall tas med!
/John
 
Köpte en EKA W12 i julklapp till min son utan att ha sett den i verkligheten, borde ha skickat tillbaka den men gick till en "slipare" och fick hjälp att göra om bladet till ngt mer användbart med svagt konvex egg. Dock är den fortfarande löjligt tung...

Tyngden kommer sig av att EKA W12 är en ganska rejäl fulltånge - d.v.s. stålet i knivbladet går rakt igenom handtaget och avslutas med en pommel.

För vissa ändamål (t.ex. splinta ved) är det inte fel med en tung kniv.

Slipeggen på EKA W12 är lite för flack, och det är det som gör den så svår att använda. Slipeggen är mycket bättre på Morakniv Garberg, Esee 4, m.fl.

Istället för EKA W12 skulle jag rekommendera Morakniv Garberg med "multi-mount". Lättare, bättre blad, smidigare fodral. Visserligen eldstål som på W12, men det kan monteras på multi-mount med rudimentär händighet. Eldstålet till W12 är dessutom ganska vekt.

Ytterligare ett alternativ är Morakniv Bushcraft Black, som har ett mycket bättre. medföljande eldstål och som är en mycket bättre kniv än W12.
 
Senast ändrad:
vad ska ni göra med en rejäl kniv i fjällen. och vad klarar en rejäl kniv som inte en vanlig mora classic inte klarar i svenska fjällen?

Morakniv classic är en hyfsad, grövre täljkniv. Men kanske inte en kniv som man splintar ved med. Den ger inte heller några gnistor från ett eldstål.

Mora classic är en serie armaturer från Mora. Vad man ska ha detta till i fjällen är lite svårt att se... :)

Bröderna Karlssons rekommenderade en "kraftig" kniv i Sarek.
Bara för att vara coola?
Knappast...
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.