Säkra barn i samband lätt exponerad vandring i alperna

Vi ska ut och vandra dagsutflykter i alperna med familjen i sommar. En föreslagen vandring i närheten av Lac d'allos verkar fantastiskt fin, men rutten har ett exponerat parti vid Balcon d'encombrette. Vi funderar nu på om det kommer att funka med våra barn. De är 3 , 6 och 8 år gamla. De gillar att vandra, men med stup nära intill stigen vill man vara på den säkra sidan. 3-åringen kommer att sitta i sele på ryggen de svåra partierna. För de övriga har jag funderingar på att gå i replag med 5m emellan och klätterselar. Jag tvekar om detta är en bra idé. Observera att leden inte innebär någon som helst klättring, det är bara att det är brant bredvid stigen och inget för höjdrädda enligt guideboken. Vi är inga klättrare någon av oss.

Vid en riskanalys så får man ju bedöma det värsta fallet och det skulle vara att något av barnen trillar brant några meter och måste hjälpas upp med hjälp av repet. Firning är uteslutet.

Jag lutar åt att skippa hela företaget. Rutten är sådan att det går utmärkt att vända. Det är bara ca 1,5h hem från det utsatta partiet, men det vore intressant att höra hur andra mer äventyrsamma och rutinerade tänker. Kanhända blir det hela görbart med guide och lite utbildning i bagaget. Det kan ju vara kul hursomhelst.
 
Hur långt är kruxet? Finns det en vajer?
Kort krux mindre än 20 m. En vuxen går över. Repet säkrat i berget med slinga och repbroms. Barnen går säkert över inknutna.
Längre krux m vajer. Gå över m barnen i kort lina. Du har två slingor m expresskarbin. Gärna falldämpare.
Längre sträcka utan möjlighet att säkra i berget. Alla inknutna. Löpande säkring m repet runt stenar. Ett barn på 40 kg som faller p slapp lina blir en stor kraft. Svår att hålla emot om man inte är säkrad själv eller är stark nog.

Lycka till. Bra att ha möjlighet att vända.
 
Tack för de konkreta tipsen!
Svårt att säga hur långt det är. Ser ut som några hundra meter. Här är det kruxiga partiet.
yhu2enar.jpg


Om det finns vajer eller fästpunkter känns det ju mycket bättre. Ofta finns det ju det på större vandringsleder. Vi får fråga om det först. Tekniken att säkra i sten 20m i taget. känns ju också bra, men det kanske man ska utbilda sig i först.

Skickat från min C6603 via Tapatalk 2
 
Precis som du skriver, så var det ev. exponering för hårda/långa fall, och inte den tekniska svårigheten, som jag själv upplevde som gränssättande när jag hade upp mina barn i alpin miljö. Det gäller nog främst ditt mellanbarn - i den åldern kan man vara hur duktig som helst på att "klättra", men inte pålitligt mogen vad gäller uppmärksamhet, avståndsbedömning etc, och kan bete sig häpnadsväckande riskfyllt helt utan förvarning. Åttaåringen tror jag du kan lita mer på, men detta varierar kraftigt, och du känner dina barn bäst. Med ökande överblick vaknar ibland också en rädsla i den åldern, som inte nödvändigtvis underlättar din uppgift.

När jag hade med mina döttrar var det alltid bara en i taget och med full alpin utrustning inkl. helkropssele och hjälm för barnet. Jag valde mer "klätter-kul" än exponerad väg. Beroende på hur det såg ut kunde det bli en blandning av allt från att jag bara fanns tätt bakom, via "kortrep" och löpande säkring, till enstaka riktiga stand och en och annan mellansäkring som barnet tyckte var kul att plocka på vägen.

Med treåringen i ryggmes och utan erfarenhet/rutin/kunskap känns löpande säkring inte alls bra i ert fall - i värsta fall drar ni ner varandra, och/eller kan inte reda ut hur ni tar er ur situationen med någon/några av er hängande i repet.
Anders lösning med en vuxen som går över, säkrar i berget och "halar in" ett barn i taget känns bättre, men även i detta fall måste ni veta vad ni gör - framför allt om något går snett.

Å andra sidan: jag har inte gått denna väg, men du skriver att det är en stig att gå på, och att det värsta som kan hända är "att något av barnen trillar brant några meter och måste hjälpas upp med hjälp av repet" - dvs det finns så mycket bromsande sluttning att det inte skulle bli hängande eller skadat?
Med risk för att låta dryg kanske det i så fall är bättre att ni bara kommer dit, kollar läget och era barns reaktioner, och först då tar beslutet om ni/de känner er trygga med att gå över och kan lita på att barnen lyder era tillsägelser. Det kan ju visa sig att det inte är så farligt i verkligheten. En vuxen (utan barn i ryggmes) kan då "bara" hålla sig precis bakom och ta över ett barn i taget, medan den andra passar det minsta barnet.
Det kan mycket väl vara ett säkrare sätt än att skapa en falsk trygghetskänsla - och sänka tröskeln för beslutet att ge sig ut - med utrustning som man inte kan använda "med ryggmärgen" i skarpt läge.
 
Tack Joanna,
Inte låter det drygt. Vi kan ju såklart vända eller inte när vi kommer dit. Det jag är ute efter är att jag gärna vill över även om det känns lite svårt, men inte på bekostnad av säkerheten. Ett "lagom" spännande äventyr så att säga. Att säkra och gå med ett barn i taget känns spontant vettigt. Igår införskaffade vi 20m 8mm klätterrep, 3st klätterselar (beal halvkropps, klarar man sig med det? ) och 3st karbinhakar med skruvsäkring. Det känna som kul grejer att ha oavsett. Är det några mer saker vi bör ha? Slingor och repbroms nämndes, vet inte riktigt vad som menas med det. Är det ett sånt där handtag? Hjälmar känns också bra att tänka på, men det känns lite som att om vi behöver dem så är svårigheten för hög för vår ringa erfarenhet.

En sak jag undrar över är vad som menas med löpande säkring. Är det att man alltid är fast i berget, men flyttar fästpunkterna, eller är ett replag också att räkna som en säkring?

Ju mer jag tänker på det så känns bara replag inte så bra. Känns som vi behöver vara fler och mer erfarna för det.

Ett annat alternativ är att vi får med svågern och de lite äldre kusinerna också. Då skulle vi få till ett större lag och mer möjlighet till hjälp om någon trillar.

Skickat från min C6603 via Tapatalk 2
 
Senast ändrad:
Hmmm... det "dryga" bestod i att jag (med ringa framgång) sökte efter ett taktfullt sätt att förmedla det vanskliga i din tanke på att förlita sig på utrustning, som man inte behärskar i skarpt läge. Efter dina följdfrågor måste jag skriva utan omsvep, att ni IMHO borde lämna de "kul grejorna" hemma, alternativt se till att gå en kurs och hinna öva en hel del innan ni kommer iväg. Att jag svarar lite översiktligt på dina frågor är bara ett litet bidrag till allmänbildningen och betyder alltså inte, att jag stödjer projektet.
(...) Igår införskaffade vi 20m 8mm klätterrep, 3st klätterselar (beal halvkropps, klarar man sig med det? ) och 3st karbinhakar med skruvsäkring. Det känna som kul grejer att ha oavsett. Är det några mer saker vi bör ha? Slingor och repbroms nämndes, vet inte riktigt vad som menas med det. Är det ett sånt där handtag?
Du kan inte räkna med att med bara händerna stoppa ett plötsligt fritt fall av den du säkrar, även om det är ett barn. Repbromsen, som man låter repet löpa igenom, hjälper till att ta "rycket", vilket både hjälper den säkrande och den säkrade (man kan visserligen bygga egen repbroms av motställda karbiner, eller sätta sig på ett "glidsäkert" ställe och lägga repet diagonalt om kroppen, men alla sådana sätt är sämre - och kräver mer erfarenhet - än en "riktig" repbroms). Har du lagt mellansäkringar - se nedan - fyller repbromsen den viktiga uppgiften att att minska risken att säkringen rycks ur vid fallet.
Bromsen måste passa till diametern på repet och i ditt fall helst vara självlåsande. Du skall ändå både veta hur man kopplar in bromsen, hur man på ett säkert sätt håller händerna när man matar ut/halar in repet, etc, etc.
(...) Hjälmar känns också bra att tänka på, men det känns lite som att om vi behöver dem så är svårigheten för hög för vår ringa erfarenhet. (...)
Är det inte så att ni behöver hjälmar så snart ni behöver repsäkringen? Dvs så snart ni räknar med att någon skall falla långt/brant längs vassa klippor och stenar man kan slå huvudet mot. Skulle nog säga att ni behöver det mer för ett barn i höftsele, deras tunga huvuden vänder sig gärna neråt vid fall.
(...) En sak jag undrar över är vad som menas med löpande säkring. Är det att man alltid är fast i berget, men flyttar fästpunkterna, eller är ett replag också att räkna som en säkring? (...)
Det är ett sätt att förflytta sig snabbare och enklare, när det inte är så svårt att man vill säkra varandra en i taget från en förankrad standplats. Bägge rör sig alltså samtidigt, förstemannen ser till att det finns minst en mellansäkring, som beroende på hur terrängen ser ut kan bestå i allt från att man lägger repet på rätt sida av en stenbumling till att man sätter egna säkringar (t ex en kil i en spricka). En mellansäkring kan vara löpande, men också "direkt", dvs det är den som skall ta fallet (man kopplar då också in repbromsen där).
Att ta sig fram med löpande säkring kräver IMHO mer rutin, omdöme och erfarenhet av att röra sig i bergen, än det vanliga stationära sättet att säkra varandra på.
(...) Ju mer jag tänker på det så känns bara replag inte så bra. Känns som vi behöver vara fler och mer erfarna för det.
Ett annat alternativ är att vi får med svågern och de lite äldre kusinerna också. Då skulle vi få till ett större lag och mer möjlighet till hjälp om någon trillar.
Ser terrängen ut så, att det finns "möjlighet till hjälp om någon trillar", så finns det ju ingen anledning att knyta in sig. Gör den inte det, så hjälper det ju inte med fler personer, om de inte vet hur de skall göra. Är det en oteknisk stig med exponeringen som enda faran, så handlar det som sagt kanske bara om att en vuxen följer varje barn (och kan lita på att barnet kommer att följa tillsägelser).

PS Är du ute efter "ett lagom spännande äventyr" för era äldre barn, så satsa mycket hellre på att leta upp en lätt via ferrata någonstas i anslutning till er rutt (kolla att den är godkänd för den längd som det kortaste av barnen vuxit förbi). Då får de känna på "klättring" under säkra former. Utrustningen - hjälm, sele och en y-formad slinga med repbroms och två karbiner - brukar gå att hyra i närbelägen bergshytta och är enkel att förstå/hantera även för ett barn (ni kan naturligtvis också köpa grejorna, inte så dyrt och det finns "ferrator" lite varstans, t.o.m. en svensk på Skuleberget). Gå ändå tätt bakom barnet för att påminna om hur man kopplar om karbinerna förbi vajerns fästpunkter - en av dem måste ALLTID vara i! Sex år är möjligen på nedre gränsen, men åttaåringen kommer att ha kul.
 
Tack än en gång Joanna. Dina ansträngningar att få mig att inse det riskabla i företaget var inte helt fruktlösa. De väckte iallafall min nyfikenhet så pass att jag köpte en bok om säkring vid glaciärvandring för att någonstans börja lära mig mer om klättring, säkring och räddning. När jag läst ut den tar vi direkt ut hela familjen på glaciärvandring istället ;)

Hittills har den haft den goda effekten att jag definitivt insett att detta är över vår nuvarande förmåga. Prylarna blir att använda till klätterväggar och övning än så länge.


Skickat från min C6603 via Tapatalk 2
 
(...) Prylarna blir att använda till klätterväggar och övning än så länge.
Grattis, ni kommer att ha kul! Sväljer några av er bacillen på allvar, så står ju bergen kvar :).
Det var verkligen inte min mening att få det hela att verka svårt eller mystiskt, det kändes bara inte givet att klätterprylar skulle öka er säkerhet under de omständigheter du beskriver.
Jag tycker det är synd att det har varit så pass täta skott mellan "vandrare" och "klättrare" i Sverige (möjligen håller det på att ändra sig nu). Kanske inte en slump att de engelska begreppen "mountaineering" och "scrambling" inte har någon bra motsvarighet i svenskan. Men det är väldigt skönt att kunna röra sig fritt i bergen med en vettig teknik i ryggmärgen, även om man inte lockas av att bli en klätterväggsakrobat.
Lycka till med både vandringen och klätteräventyren!

(Bilden är från förra höstens lilla kamvandring jag gjorde med min yngsta dotter, då 18 år. Vi följde kammen i två lugna dagsetapper och sov i bivack. Hon är absolut ingen klättrare, utan en blivande yrkesviolinist, som måste vara rädd om sina fingrar.)
 

Bilagor

  • 12 224.jpg
    12 224.jpg
    69.3 KB · Visningar: 1,173
Senast ändrad:
Här är en bild ur guideboken på det parti som verkar läbbigt:
ute6a3uv.jpg

Det är inte ens scrambling, men väl läskiga stup bredvid stigen.

Skickat från min C6603 via Tapatalk 2
 
Äh, verkar brett som en motorväg ;). Går man mot insidan handlar det ju inte om att behöva stoppa något brant fall - den fallne ligger kvar på stigen (om nu någon mot förmodan skulle snubbla e.d.). Känns som det här handlar mer om mentalt stöd och lite styrsel så barnet inte går för nära kanten. Men visst, bilder kan luras och barn kan få en plötslig släng av höjdskräck, så avgör som sagt på platsen. Det räcker ju också med dimma, snö, isfläckar eller stark blåst, för att riskbilden skall bli en helt annan.

Vi brukade leka en lek i sådana lägen, som gick ut på att barnet alltid skulle ha en hand på "innerväggen" och fick poäng för varje handbyte. Det blev ett fasligt räknande och något gott som "pris" ;). Jag gick naturligtvis ändå tätt bakom, diskret hållandes i barnets byxbälte eller ryggsäck (som satt ordentligt fast med höftbälte och bröstrem), för att snabbt kunna avstyra "felnavigeringar" i ofarligt tidiga skeden (jag knöt självklart in barnet när det blev så smalt/svårt/brant, att det verkligen var risk för fall som inte stannade på stigen).
 
Läste igenom tråden, och har en fråga till dig Joanna, eller för den delen någon annan som vet.

Vi ska bestiga keb i sommar via Durlings led, alltså inte den östra exponerade vägen, utan fin och säker vandring ända tills toppen...Har varit på toppen ett par gånger och faktiskt undrat hur en del föräldrar vågat låta kidsen röra sig fritt på själva toppen. Halkar man så är risken stor att glida utför stupet på snön.

Våra är 10 och 12, de gör säkert som vi säger och är försiktiga men man kan ju snubbla. Hur gör vi vistelsen på själva toppen och den sista biten upp säker? Replag med sträckt rep, en vuxen, ett barn, en vuxen och sist ett barn? Isyxa till alla 4 som var och en säkrar ner i snön, tre yxor måste alltid vara säkrade om en flyttar? Lätta stegjärn till alla? Ska kidsen ha sele eller räcker det med en bandslinga eller vad det nu heter, ett band som man kan göra till en slags enkel sele. Har använt dessa på enklare glaciärpassager genom åren.

Klart att de vill upp på toppen när vi väl har kommit dit, men man vill ju inte ta några risker...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hostan96 Tipstråd när man ska vandra med barn Barn och friluftsliv 3
P_50202 Gå ut med graviditet Barn och friluftsliv 8
Twism Övernatta i stugor med barn Barn och friluftsliv 1
gusfallca Kort vandringstur kring Göteborg med litet barn Barn och friluftsliv 4
martin8956 Tälta som ensam vuxen med 2 barn - toalettbestyr... Barn och friluftsliv 5
Linda G Öluffa i Stockholms skärgård med barn i sommar - vilka tips har ni till oerfarna? Barn och friluftsliv 15
KlaraS Två - tredagarstur med barn från Grövelsjön (skidor) Barn och friluftsliv 1
AnnikaSW Dra ett större barn efter längdskidor Barn och friluftsliv 13
Kebolabbet Förslag på nackstöd för barn i bärstolen Barn och friluftsliv 1
Sällan Vandra med barn i Dalarna Barn och friluftsliv 5
Sjobbe Tälta med barn i Norge Barn och friluftsliv 0
Nikonist Sommarcamping med barn, tips? Barn och friluftsliv 5
markus-l Vintertältning med barn Barn och friluftsliv 5
exjobb19 Resa med barn Barn och friluftsliv 13
vandringskängan Vagn i fjället med barn? Barn och friluftsliv 8
Belsebullen Fjälläventyr med barn Barn och friluftsliv 8
JakobInge Tälta med barn nära Karlskoga Barn och friluftsliv 4
peter_j_holm Jotunheimen med barn Barn och friluftsliv 6
Alolinona Friluftsintresserad med barn i Uppsala/Stockholm Barn och friluftsliv 1
Newlin Barn under 1 år Barn och friluftsliv 1
mysli Vandring i Bergslagen med barn Barn och friluftsliv 6
BengtW Fjällen med två större barn och ett mindre Barn och friluftsliv 6
Jopernou Pulka för två barn? Barn och friluftsliv 3
ErikMägi Vandra på Island med små barn? Barn och friluftsliv 5
Pia73 Fjällvandra med barn - var? Barn och friluftsliv 22
serenade Vill ha tips på fjällvandring med 2 barn?? Barn och friluftsliv 6
Skogskungen Små barn - hur löser ni det med mygg och knott? Barn och friluftsliv 13
bergdahl.olle Cykla på Åland med barn Barn och friluftsliv 0
Concor01 Bohusleden med barn, tips på etapper sökes!! Barn och friluftsliv 2
m490c 2 barn till Trolltunga i Norge Barn och friluftsliv 8
Vimes Friluftsliv med barn utan bil? Barn och friluftsliv 21
Graget Bra plats i närheten av Nyköping med barn Barn och friluftsliv 9
personnvik Friluftssällskap med barn sökes vid Uppsala Barn och friluftsliv 3
Cenwyn Upp på Kebnekaise med barn! (Lyxvarianten) Barn och friluftsliv 6
Moniqan Friluftssällskap med barn sökes i Stockholm Barn och friluftsliv 1
Rallarros Norge, nära Karlstad, Oslo med barn? Barn och friluftsliv 2
DanielK Vildmark i Götaland/Svealand för tält med barn? Barn och friluftsliv 7
pernissila Hilleberg Nammatj 3, för litet för 2 vuxna och 2 barn? Barn och friluftsliv 23
GustavOh Inreda tvåmanstält för två vuxna och ett barn Barn och friluftsliv 11
sucram123 Naturskön plats som basläger med barn? Barn och friluftsliv 11
Blaise Multivagn till två barn Barn och friluftsliv 2
Insiktalina Sommaräventyra med äldre barn, ensam? Barn och friluftsliv 0
Tekku Tumregler för barn och vandring? Barn och friluftsliv 13
Utemamma Mat till barn under vandring Barn och friluftsliv 7
hbgsnix Hållbara varma plagg för barn Barn och friluftsliv 10
username2 Tält vuxen med tre barn Barn och friluftsliv 17
sofiah Lagom tur i Norge med barn/ungdomar? Barn och friluftsliv 4
ongdobby Hur långt har ni vandrat med era barn Barn och friluftsliv 10
yps Cykla med tält och barn? Barn och friluftsliv 7
williek Tälta med barn. Barn och friluftsliv 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...